22.8 C
București
marți, 16 aprilie 2024
AcasăSpecial"Sfantul Stefan cel Mare", in Portul Tomis

“Sfantul Stefan cel Mare”, in Portul Tomis

Anul 1500. Ostasi destoinici se urca la bordul panzarelor moldovenesti si, dusi de vant razboinic, ajung la portile Cetatii Chilia si Cetatii Albe. Ingrijorati de presiunea otomana, ei incearca sa apere simbolurile cetatii de scaun a Moldovei. Vasele alunecau pe Nistru si pe Marea Neagra purtand soldatii inarmati cu ghioage, halebarde, securi, biciuri si sabii. Cetatea Chilia cade insa in mana turcilor dupa opt zile de asediu. Cetatea Alba rezista si mai putin, numai doua zile. Dupa 1504, anul mortii lui Stefan, corabiile sunt folosite pentru a transporta birurile cerute de Semiluna.O replica a vaselor moldovenesti folosite de Stefan cel Mare a fost atractia de weekend in Portul turistic Tomis. Sute de curiosi s-au inghesuit sa il admire. Vasul a ridicat ancora luni dimineata, fiind in prezent in drum spre Cernavoda. In urma sa au ramas innodate fire de legenda. “E un lucru deosebit, te face sa te gandesti la felul cum traiau oamenii acum 500 de ani” si “Nu am mai vazut asa ceva in viata mea” sunt frazele cel mai des rostite de constanteni si turisti.
“Panzarul moldovenesc” a fost construit anul trecut si a fost lansat la apa pentru prima data joia trecuta, din Galati, locul sau de nastere, intr-un traseu care constituie “probele de casa”. La reintoarcerea “acasa” va fi predat beneficiarului, Consiliul Judetean Galati, daca, spune constructorul, institutia il va achita in totalitate. “Sfantul Stefan cel Mare” a fost construit la comanda CJ Galati, in 2004, pentru a comemora astfel 500 de ani de la moartea domnitorului moldav. Bordajul vasului este construit din lemn de larice, iar structura de rezistenta din stejar. Lungimea este de 17,6 metri, latimea de 5 metri, iar greutatea de 25 de tone. Este echipat cu un motor diesel Sole, care dezvolta 75 de cai putere. Are opt cusete de dormit, grup sanitar cu dus, bucatarie si dependinte. Printre sistemele moderne de la bord se numara un radar, un sonar, GPS si statia radio.

Barci in manastiri

Mihail Mihail, constructorul vasului, spune ca sursele de inspiratie au fost cateva copii dupa frescele din manastirile din Moldova. “M-am documentat si la Muzeul de Marina din Constanta, unde exista un panzar asemanator, si chiar o replica la scara 1:1”, adauga acesta. Legenda spune ca imagini ale unor vase asemanatoare, sculptate in piatra, exista si in Odessa. “Am fost si acolo sa le caut, dar nu le-am gasit”, spune batranul lup de mare. Cu datele pe care le avea, Mihai Mihail a construit vasul in 74 de zile. Nu a lucrat singur, ci a fost ajutat de o intreaga echipa, care a creat diversele parti ale navei. Pe santier s-au muncit cate 20 de ore din 24, in doua schimburi formate din 10 oameni fiecare. “A fost un adevarat efort de vointa dusa pana la lacrimi”, spune constructorul. Costul total al vasului se ridica la peste opt miliarde de lei, dar, cu toate dotarile de la bord, suma se ridica la 10 miliarde de lei. “Scopul pentru care a fost facut este acela de a schimba imaginea Romaniei in bine in fata Europei. Vasul a fost facut sa participe la anumite regate care trec si prin tara noastra, dar la care nu participa nici un roman”, tine sa precizeze constructorul.

Cele mai citite

Vești bune despre economie. S&P reconfirmă ratingul suveran al României și perspectiva stabilă

Agenţia de rating S&P a reconfirmat, în data de 12 aprilie, ratingul aferent datoriei guvernamentale a României la BBB-/A3 pentru datoria pe termen lung...

Ajutorul promis Israelului, dar și Ucrainei ar putea fi votat în Congresul SUA

În timpul unei convorbiri telefonice de duminică între președintele Joe Biden și liderii Congresului, a existat un „acord” privind ajutorul rapid atât Israelului, cât...

Percheziții la sediul UBER din Portugalia

Poliția portugheză și agenții fiscali au percheziționat marți sediul Uber Technologies din Lisabona, ca parte a unei investigații mai ample și a unor raiduri...
Ultima oră
Pe aceeași temă