Acum două luni, în octombrie 2019, un detașament format din 120 de militari români, însoțiți de patru elicoptere de transport, a fost trimis la 4800 de kilometri distanță de România, în Republica Mali. Tabăra militarilor români a fost fixată în cazarma Camp Castor din orașul Gao.
Misiunea din Mali reprezintă o premieră pentru Armata Română și se desfășoară pe baza unei aprobări pe care CSAT o acordase la sfârșitul anului 2018.
”Un detașament de elicoptere militare va participa, pentru prima dată, la misiunea multidimensională integrată ONU de stabilizare din Republica Mali, desfășurând operații de evacuare medicală, transport de trupe și echipamente, precum și asigurarea suportului logistic necesar personalului ONU dislocat în această țară”, menționa, la data de 28 decembrie 2018, un comunicat al CSAT.
Detașamentul românesc aflat acum în Mali, denumit “Carpathian Pumas”, are o misiune cu durata de șase luni. Dar după cea mai recentă ședință a CSAT, de acum o săptămână, președintele Klaus Iohannis a anunțat aprobarea misiunilor externe ale Armatei Române în anul 2020, cu o ușoară sporire a efectivelor participante. Această aprobare, acordată de CSAT, include și prelungirea activității Forțelor Aeriene Române în Republica Mali.
Foto: MApN / Facebook
Comandantul detașamentului din Mali este comandorul Ioan Mischie, ofițer de aviație și absolvent, în anul 2014, ca șef de promoție, al Universității Naționale de Apărare din București – moment în care a fost felicitat chiar de ministrul de atunci al Apărării, Mircea Dușa. Ulterior, comandorul Ioan Mischie a fost promovat ca șef de escadrilă de elicoptere și, încă de acum doi ani, militarii din unitatea lui auziseră că vor primi în dotare elicoptere moderne. Ceea ce, din păcate, încă nu s-a întâmplat.
Din acest motiv, Armata Română a trimis în Mali elicoptere model IAR-330 Puma L-RM, aceasta fiind o variantă derivată a elicopterului IAR-330 Puma, care a fost modernizat în anul 2005. Cu alte cuvinte, România participă la una dintre cele mai riscante misiuni internaționale cu elicoptere aflate la nivelul tehnologic al anului 2005 – adică la nivelul de acum 14 ani.
Gradul de pericol al misiunii ONU din Mali este demonstrat, printre altele, de incidentul produs, în această țară, acum zece zile, incident soldat cu moartea a 13 militari francezi. Potrivit unui comunicat al părții franceze, decesul celor 13 militari s-a produs la data de 24 noiembrie 2019, pe timpul unei operațiuni antiteroriste, în contextul unui “accident” în care au fost implicate două elicoptere.
Franța are în această regiune circa 4500 de militari care luptă contra teroriștilor islamiști. Oficial, detașamentul Forțelor Aeriene Române nu execută, și el, acțiuni directe împotriva teroriștilor.
Totuși, gradul de risc al misiunilor aviatorilor români este, uneori, foarte ridicat. De exemplu, la sfârșitul lunii octombrie, detașamentul “Carpathian Pumas” a executat două misiuni de transport avându-l la bord chiar pe comandantul MINUSMA (Misiunea Multidimensională Integrată ONU de Stabilizare în Republica Mali), generalul-locotenent Dennis Gyllensporre (Suedia). Misiunile s-au desfășurat în sud-estul Republicii Mali, până la granița cu statul Niger.
Acțiunea s-a asigurat cu două elicoptere IAR-330 Puma L-RM care au avut la bord, pe lângă militari din Forțele Speciale destinate protecției comandantului misiunii ONU, și un echipaj medical al militarilor români, care ar fi urmat să ofere asistența medicală, în caz de nevoie. În cele două zile, elicopterele Armatei Române au parcurs aproape o mie de kilometri. Aviatorii români au colaborat cu militari din alte țări pentru realizarea schemei de securizare a locurilor de aterizare, unde s-au realizat și trei acțiuni de realimentare a elicopterelor, precum și pentru elaborarea mai multor planuri de urgență.
De ce nu avem elicoptere noi
Încă din toamna anului 2018, Mihai Fifor (pe atunci ministru al Apărării) și generalul Nicolae Ciucă (actualul ministru al Apărării) au „prospectat” varianta unei achiziții de elicoptere de la firma americană Bell Helicopter – unul dintre cei mai mari producători din lume. Cei doi oficiali români au mai avut discuții și cu reprezentanții altor două companii americane, Boeing și Lockheed Martin, care, de asemenea, pot livra elicoptere militare.
În paralel, firma IAR Brașov și grupul european AIRBUS au semnat un contract prin care IAR Brașov a fost desemnat contractor principal pentru realizarea elicopterului militar H215M, pentru orice viitoare comandă primită din partea Ministerului Apărării Naționale al României.
Doar că, până în acest moment, MApN nu a transmis nicio asemenea comandă.