Sexul în Biblie: De la adulter, la relaţii homosexuale

Un bărbat admiră ochii, părul, buzele, sânii iubitei lui şi spune "La tine totul este frumos, iubirea mea. Nu există nici un defect." Cei doi indragostiti sunt fermecati unul de altul, iar sexualitate este prezenta ...

Share

Ioana Mareş 0 comentarii

25.02.2011 - 15:42

Un bărbat admiră ochii, părul, buzele, sânii iubitei lui şi spune "La tine totul este frumos, iubirea mea. Nu există nici un defect." Cei doi indragostiti sunt fermecati unul de altul, iar sexualitate este prezenta in fiecare gand si gest pana in final cand femeia ii raspunde iubitului : "interiorul meu geme din cauza ta".

Scena pare a fi preluată dintr-o carte sau un film interzis minorilor, dar de fapt ea face parte din cea mai neaşteptată carte: Biblia şi mai exact din poemul lui Solomon.

Acest poem este o odă adusă iubirii, o poezie care are rădăcini în melodiile păgâne de dragoste din Egipt ce au existat cu 1.200 de ani înainte de naşterea lui Iisus.

Interpretatorii Bibliei spun că poezia are înţelesuri mult mai adânci decât pare si ca prin aceste versuri ne sunt aratate iubirea lui Dumnezeu pentru Israel sau dragostea lui Iisus pentru Biserică. Dar oricâte interpretări poate avea, poemul este o versiune erotică a poeziilor antice, un elogiu adus îndeplinirii unor dorinţe sexuale, potrivit celor de la Newsweek.

Ce spune cu adevărat Biblia despre sex?

Două cărţi recent publicate încearcă să răspundă acestei întrebări şi să demonstreze că sexul nu este doar un act constrâns de "o căsătorie tradiţonală".

Autorii acestor carti, Jennifer Wright Knust şi Michael Coogan au studiat Biblia in căutarea celor mai vechi şi misterioase poveşti despre sex. De la Jephthah care îşi sacrifică fiica virgină pentru Dumnezeu, Naomi şi Rut care îşi jură iubire eternă, autorii cărţilor vor să demonstreze că învăţăturile Bibliei despre sex nu sunt atât de restrictive precum spun liderii religioşi.

În cartea lui Knust, poemul lui Solomon este văzut ca un elogiu adus sexului în afara unei căsătorii şi a convenţiilor impuse de comunitate. "Am obosit să îi văd pe cei care ar trebui să iubească Biblia cum îi reduc poveştile şi învăţăturile la nişte sloganuri ", scrie Knust în cartea sa "Unprotected Texts: The Bible's Surprising Contradictions About Sex and Desire".

Romanul lui Knust împreună cu cel al lui Coogan : "God and Sex: What the Bible Really Says" încearcă să aducă o altă perspectivă asupra sexului. Ei cred că dacă Biblia este citită într-un context creştin şi cu presupunerea că textul a fost scris sub o "influenţă divină", un credincios poate să ajungă la o singură concluzie, cea impusa si repetata de preotii creştini: " Intimitatea sexuală dintre un bărbat şi o femeie în afara unei căsătorii nu este în concordanţă cu scopurile creatoare şi izbăvitoare ale lui Dumnezeu", precum spune Richard Mouw, preşedintele unui seminar teologic din America. Dar la o cercetare mai atenta a Scripturii, lucrurile stau altfel.

"Biblia nu trebuie să fie un invadator care cucereşte trupuri şi dorinţe cu cereri şi hotârâri, poate fi şi un partener în complicatul dans realizat în încercarea de a afla ce înseamnă să trăieşti într-un corp care este plin de dorinţe.", spune Knust, profesoară de religie la Universitatea din Boston, Anglia şi preot Baptist.

Bibila este un text antic care nu poate fi aplicat societăţii moderne

În Biblie " căsătoria tradiţională" nu există. Abraham are copii cu Sara şi cu servitoarea sa Hagar. Iacob se căsătoreşte cu Rebeca şi cu sora sa Lia, dar şi cu servitoarele Bilha şi Zilpa. Iar Iisus şi Pavel au fost celibatari.

În general, soţii erau infăţisaţi ca fiind proprietarii soţiilor lor, iar taţii aveau drepturi supreme asupra fiicelor. Virginitatea unei fete era protejată de tatăl ei care avea dreptul de a o promite unui bărbat. Astfel, Lot oferă virginitatea celor două fiice mulţimii furioase care îi înconjoară casa din Sodoma. De asemenea, in Deuteronom se cere moartea femeilor adultere şi Pavel sugerează că "femeile ar trebui să fie tăcute în Biserică", un raţionament prin care femeilor li se interzice accesul în amvon.

Potrivit lui Coogan, Biblia conţine "o prejudecată generalizată de tip patriarhal". Iar luată ca un întreg "Bibila poate fi înţeleasă ca începutul unei mişcări continue spre ţelul unei libertăţi totale şi egalitate pentru toate persoanele".

Uneori sexul este ascuns în Biblie

Este adevărat că la o primă vedere homosexualitate este blamată in Scriptură exemplele in acest sens fiind multe: sexul între doi bărbaţi este văzut ca o "mostruozitate", iar bărbaţii care au "pofte trupeşti unul pentru celălalt" sunt condamnati. Dar aşa cum scrie Coogan în cartea sa "există sex în fiecare pagină a Bibliei dacă ştii unde să cauţi", insă o înţelegere totală a învăţăturilor biblice asupra sexului cere "un ochi antrenat".

Uneori sexul nu este atat de evident in textele din Biblie pentru că atunci cand autorii lor vroiau să vorbească despre organe genitale foloseau termenul de "mâini" sau "picioare", la fel ca şi în cântarea lui Solomon.

Pentru a sustine aceasta afirmatie, Coogan citează un pasaj din Scriptură în care un copil este născut "între picioarele mamei" şi un altul în care profetul Isaia spune că un Dumnezeu răzbunător va rade părul de pe capul, bărbia şi "picioarele" israeliţilor. Iar în Vechiul Testament, Rut se miruieşte singură şi se aşează lângă Boaz- bărbatul cu care speră să se căsătorească şi "îşi dezvăluie picioarele". Boaz se trezeşte uimit şi o întreabă cine e, Rut îi răspunde şi îşi petrece noaptea la "picioarele lui".

In timpul cursurilor Coogan expune această teorie, iar de fiecare dată un student întrebă dacă ea se poate aplica si in cazul scenei în care o femeie îi spală picioarele lui Iisus şi apoi le usucă cu părul său. "La fel cum sugerează comentariile antice şi moderne tentele sexuale pot fi prezente şi în această scenă", raspunde autorul. Dar într-un final, toti studenţii ajung la concluzia că în acest caz piciorul nu este folosit într-un mod sexual.

Interzis, dar permis

Biblia este aspră şi plină de prejudecăţi când este vorba despre sex. Interzice prostituţia, adulterul, sexul înaintea căsătoriei şi homosexualitatea. Dar excepţii există pentru toate aceste păcate, spune Knust. Autoarea dă ca exemplu povestea lui Tamar, o văduvă fără copii ce pozează în ipostaza unei desfrânate şi îi cere cumnatului "să intre în ea". Actiunea femeii nu este blamată pentru că dorinţa ei de a avea copii este un motiv de a încălca regula care interzice "desfranarea".

Un alt exemplu este cel al Regelui David care "se bucura de satisfacţiile sexuale" pe care i le oferea sufletul său pereche - un bărbat. " Dragostea ta pentru mine a fost minunată , mai mare decăt cea a unei femei", spune David atunci când partenerul său moare.

Desi este un păcat, interzis de religia crestină chiar si divortul este acceptat in unele cazuri in evanghelii, iar in Vechiul Testament era o actiune permisă. "Cine va divorţa şi se va recăsători comite adulter' se spune în evanghelia lui Matei. Dar această regulă poate fi încălcată în cazul soţilor care au fost înşelaţi de nevestele lor ".

"Când se ajunge la subiectul sexului, Biblia se contrazice uneori", spune Knust.

Unele interpretări ale Bibliei sunt greşite

Povestea oraşelor Sodoma şi Gomora este, aşa cum ştie toată lumea, pedeapsa lui Dumnezeu pentru homosexualitate si promiscuitate. Dar Knust spune că această percepţie nu este cea adevărată.

În concepţia sa, in acest text biblic se vorbeste despre pericolele unei relaţii sexuale cu un înger care ducea inevitabil la moarte si distrugere. In povestea lui Noe, Dumnezeu trimite furtuna pentru a-i distruge pe copiii "fiicelor oamenilor" si "fiilor lui Dumnezeu", care in unele interpretari sunt chiar ingerii. Iar o parte din texte ebraice vorbesc despre ingeri, numiti "pazitorii" care au coborat pe pamant si au lăsat insarcinate femeile. Copii născuti erau niste monstri care au atras răzbunarea lui Dumnezeu.

De aceea, concluzia cărţii este că Dumnezeu nu distruge Sodoma pentru că bărbaţii făceau sex între ei, ci pentru că bărbaţii din acel oraş vroiau să îi violeze pe îngerii care erau adăpostiţi în casa lui Lot. Iar atunci când apostolul Pavel le spune femeilor să îşi acopere capul în biserică, el defapt le avertizează să nu trezească dorinţa sexuală a îngerilor. "Ingerii ar putea să privească", scrie Knust.

Cei doi autori nu sunt singurii care oferă alternative de interpretare a viziunii Bibliei asupra sexului, dar cea mai mare realizare a lor este că încearcă să lupte împotrivă ideilor oficiale.

Dar o persoană care încearcă să descifreze învăţăturile Bibiliei poate ajunge uneori la concluzii înfricoşătoare. Au existat cazuri în care Biblia a fost folosită că argument pentru susţinerea sclaviei, abuzului, răpirilor, rascismului şi a poligamiei. De aceea preşedintele unui seminar teologic baptist din America, Albert Mohler spune că lecturarea Bibliei trebuie supravegheată de o autoritate capabilă. Doar pentru că toată lumea poate să o citească " nu înseamnă că toţi suntem la fel de capabili să o facem şi nu înseamnă că textul trebuie văzut că o oglindă a propriului eu. Tot felul de erezii au fost făcute de oameni care au citit Biblia şi au crezut că au înţeles-o corect", spune el.

Chiar dacă oamenii aleg să creadă sau nu în interpretările "neoficiale" ale Bibliei, toţi aceşti autori au o justificare pentru că îndeamnă o societate divizată de întrebările legate de moralitatea sexuală să nu cedeze fără a încerca mai întâi să găsească adevăratele semnificaţii ale Bibliei.

Aşa cum spune istoricul Elaine Pagels, citirea Bibliei şi reflectarea asupra învăţăturilor ei "este realizarea faptului că de fapt noi nu avem o serie de răspunsuri, ci foarte multe intrebari".

Citește totul despre:

Comentarii