Viaţa în spatele cortinei de zăpadă. Incursiune în judeţele izolate de România

Gerul, ninsorile şi viscolul au izolat practic partea de sud-est a României de restul ţării, măsurile luate fiind pe alocuri extreme - închiderea singurei autostrăzi care face legătura cu Dobrogea şi blocarea accesului pe drumurile ...

Share

Ticu Ciobotaru 0 comentarii

06.02.2012 - 17:12

Gerul, ninsorile şi viscolul au izolat practic partea de sud-est a României de restul ţării, măsurile luate fiind pe alocuri extreme - închiderea singurei autostrăzi care face legătura cu Dobrogea şi blocarea accesului pe drumurile naţionale în judeţele în care a fost decretat Codul portocaliu.

Rămân însă unele întrebări cu privire la graba cu care autorităţile au recurs la decizii radicale, în condiţiile în care iarna 2011-2012 nu se dă semne că ar fi cea mai grea de până acum.

Cert este că viscolul şi ninsorile, urmate de blocarea sau rerstricţionarea accesului spre şi dinspre aceste judeţe, au făcut ca viaţa de zi cu zi a oamenilor şi firmelor să se complice subit.

Spre exemplu, gerul a afectat activitatea de pe calele de montaj a corpurilor de navă de la Şantierul Naval „Damen" din Galaţi. Oricum  nu se putea suda la temperaturi foarte scăzute, însă ninsoarea şi viscolul fac dificilă orice activitate în aer liber.

Conducerea şantierului a hotărât ca 250 de muncitori, în special sudori, tubulatori şi lăcătuş-mecanici, să intre în concediu de odihnă. În CCM-ul de la Şantierul „Damen" a fost introdusă recent plata unor compensaţii materiale pentru lunile de iarnă, în valoare de 75 lei.

Primii bani au şi fost încasaţi de navaliştii gălăţeni pe 1 februarie, a doua compensaţie din acest an urmând să le fie plătită pe 1 martie.

Restricţii în traversarea Dunării

Probleme mari au apărut în navigaţia pe Dunărea Maritimă, din cauza acumulării sloiurilor, care au acoperit Dunărea în procent de 50-60%.

Situaţia a afectat în primul rând traversarea cu bacurile între Galaţi şi localitatea tulceană IC Brătianu.

Dacă săptămâna trecută graficul curselor fusese redus de la jumătate de oră la o oră, de dimineaţă au mai fost programate doar patru traversări pe zi. Potrivit Marilenei Nedelcu, directorul Navrom Bac, în condiţiile în care a fost închisă circulaţia pe drumurile ce leagă Galaţiul de Tulcea, Constanţa şi Brăila, aceste curse sunt destinate în special pasagerilor.

La Brăila, situaţia este mai gravă, fiind izolate şi localităţile din Insula Mare a Brăilei. Bacurile firmei TCE 3 Brazi, de la trecerea Stânca, nu au putut traversa Dunărea pentru a prelua o pacientă de 75 de ani, aflată în stare critică, care fusese adusă cu ambulanţa din comuna Măraşu.

Pacienta a fost preluată de împingătorul „Traian", al Termocentralei Brăila şi traversată pe malul brăilean, de unde a fost preluată de o altă ambulanţă care a transportat-o la Spitalul Judeţean de Urgenţă Brăila.

Au îngheţat şi apele din bazinele Porturilor „Docuri" şi „Bazinul Nou"

Au apărut probleme şi în exploatarea portuară, din cauza îngheţării apelor din bazinele porturilor „Docuri" şi „Bazinul Nou", ceea ce face ca manevrele de intrare şi ieşire a navelor maritime spre şenalul navigabil să fie mult mai dificile. Manevrele portuare sunt efectuate cu împingătoare închiriate de la Navrom SA. Costul: până la 2.000 euro pe zi.

Prin Bărăgan, Intercity circulă doar cu plug „antemergător"

Din cauza viscolului, a fost afectată şi circulaţia trenurilor de la Galaţi-Brăila spre Buzău şi Constanţa. Nouăsprezece curse, în special Regio, au fost anulate, iar circulaţia celor rămase în grafic este mult îngreunată.

Trenul Intercity Galaţi - Bucureşti, care a plecat ieri dimineaţă din Gara Galaţi, având calea deschisă de un plug, a ajuns la destinaţie cu o întârziere de o oră şi 40 de minute pentru că pe unele sectoare plugul nu se putea deplasa decât cu 20-30 de km/oră. La orele prânzului, un tren InterRegio plecat din Galaţi staţiona în Gara Brăila, în aşteptarea plugului „antemergător". La închiderea ediţiei era anunţată ca iminentă măsura anulării tuturor trenurilor.

Au fost „recuperaţi" gălăţenii care se întoceau de la ski

Întreg judeţul Galaţi era încremenit ieri de ger şi ninsoarea viscolită. Era închisă circulaţia pe şapte drumuri naţionale şi 16 judeţene, pe alte trei drumuri circulându-se în condiţii dificile.

Din lista de zeci de curse, Autogara Galaţi mai trimetea ieri autobuze numai spre trei destinaţii - municipiul Tecuci şi două localităţi din nord-est  (Bereşti şi Suceveni). În cursul nopţii de duminică spre luni, autorităţile s-au concentrat pe aducerea la Galaţi a 40 de maşini care veneau către Galaţi de pe Valea Prahovei.

Ambulanţă cu pacienţi minori, captivă în zăpezi

Se încerca ieri şi rezolvarea unei situaţii disperate din localitatea Cerţeşti, de unde trebuiau preluaţi doi pacienţi, unul de un an şi jumătate iar celălalt de 11 ani. C

opiii fuseseră preluaţi în noaptea de duminică spre luni din satul Cârlomăneşti de o ambulanţă care avea ca antemergător un utilaj de deszăpezire.

La Cerţeşti, utilajul care deszăpezea s-a defectat, iar cei doi pacienţi minori au fost trataţi de medici în sediul primăriei. Ulterior, prefectul Paul Florea a solicitat un elicopter SMURD pentru transportul la Galaţi.

Gerul a făcut şi victime. În cursul nopţii şi în prima parte a zilei de ieri, două  persoane au decedat din cauza şocului hipotermic, iar alte nouă au fost spitalizate.

La Tecuci, troiene de doi metri

Dacă duminică seara principalele artere ale Galaţiului fuseseră curăţate „la negru", luni dimineaţa zăpada viscolită pusese din nou stăpânire pe carosabil. Situaţia s-a dovedit şi mai complicată la Tecuci, unde, potrivit primarului Eduard Finkelstain, nămeţii ajungeau şi la doi metri, iar din cauza ninsorii şi viscolului cele 20 de utilaje cu care se acţiona făceau foarte greu faţă situaţiei.

La Arcelor Mittal, măsuri logistice pentru livrări la termen

Gerul şi viscolul nu afectează producţia combinatului ArcelorMittal şi, cel puţin deocamdată, nu sunt probleme nici în privinţa aprovizionării cu materii prime.

Administraţia este însă concentrată pe măsurile necesare ca laminatele livrate să nu ajungă cu întârziere la clienţi. „Nu avem probleme în ceea ce priveşte producţia. Luăm însă măsuri organizatorice şi logistice pentru că livrările să ajungă la clienţii noştri fără întârzieri", ne-a declarat country communicatorul ArcelorMittal, Dorian Dumitrescu.

Efectele economice ale gerului pe litoral

Raioanele de legume, fructe şi carne sunt goale. Acesta este primul semn al faptului că un judeţ este izolat. Aşa s-a întâmplat şi în Constanţa, luna trecută, după prima zi de ninsori şi viscol. Rafturile cu produse care se aduc cu ajutorul TIR-urilor şi camioanelor arătau ca în cele mai austere vremuri din comunism.

Pentru a masca neputinţa, un retailer francez a hotărât să acopere cu o prelată locul unde, altădată, zeci de oameni se înghesuiau să cumpere produse din pui.

Cea mai gravă problemă cu care s-au confruntat însă constănţenii, din cauza vântului şi ninsorii, a fost legată de utilităţi.

Pe de altă parte, când bate vântul tare activităţile portuare sunt sistate. Deşi nu se pot calcula clar pierderile când toată activitatea în porturile maritime şi fluviale este paralizată, acesta se pot estima la zeci, chiar sute de mii de euro pe zi. Navele rămân în rada exterioară, marfa perisabilă se poate deteriora, convoaiele de barje rămân blocate în sloiuri de gheaţă.

Avertizare: autogări închise, trenuri care întârzie peste o oră

Avertizarea de cod portocaliu, care înseamnă ninsori abundente, viscol şi polei, se menţine şi astăzi. Nu plecaţi la drum către Mehedinţi, Olt, Dolj, Teleorman, Giurgiu, Constanţa, Argeş, Dâmboviţa, Ilfov, Prahova, Gorj şi Vâlcea. Circulaţia pe drumurile naţionale din aceste judeţe ar putea fi restricţionată. „Situaţia se poate schimba de la o oră la alta, aşa că este mai bine să evitaţi deplasările", vă sfătuiesc reprezentanţii Comandamentului de Iarnă.

Nici trenul nu mai este foarte sigur. O sută au fot anulate în zona de sud şi sud-est a ţării, iar în prezent se circulă cu 90% din trenurile programate pentru o zi normală. În Gara de Nord din Bucureşti, 13 trenuri au întârzieri peste 80 de minute, iar ruta Bucureşti-Istanbul a fost închisă din cauza condiţiilor meteo nefavorabile din Bulgaria.

La Autogara Obor au fost sistate toate transporturile până pe 8 februarie, iar la autogara Militari, numai câteva firme mai efectuează curse.   Autostrada Soarelui rămâne blocată. Lucrurile stau ceva mai bine pe A1 (Bucureşti-piteşti) şi pe DN1.

Vezi şi cum a transformat gerul viaţa oamenilor din Delta Dunării

 

 

 

Citește totul despre:

Comentarii