Ultima Zi Naţională cu MIG 21 Lancer?

Multe dintre învechitele avioane MIG-21 Lancer cu care defilează Armata nu vor mai avea voie să zboare începând de anul viitor. Nici la capitolul dotare terestră Armata Română nu stă mai bine.   Cu ...

Share

Andreea Pocotila 0 comentarii

01.12.2011 - 18:51
Multe dintre învechitele avioane MIG-21 Lancer cu care defilează Armata nu vor mai avea voie să zboare începând de anul viitor. Nici la capitolul dotare terestră Armata Română nu stă mai bine.

 

Cu sacul legat în spate, cu armele-n mâini/ Fie zi cu soare, fie, sau cerul noros/ Fie ploi, ninsoare fie, noi mergem voios, drum bun", spun versurile marşului „Drum bun". Cântecul a îmbărbătat militarii români în ultimii 150 de ani, ne anunţă pe site-ul instituţiei oficialii Ministerului Apărării Naţionale.  Aceştia par să spere ca astfel de cântece să-i facă pe militari să uite de armamentul antic, de TAB-urile pe care ei le alintă „coşciuge de fier" şi de resursa de zbor a MIG-urilor care expiră în 2012.

MIG-21 Lancer sau „coşciugul zburător"

Armata Română mai are în jur de 30 de MIG-uri, potrivit cifrelor vehiculate neoficial. Numărul exact al avioanelor de luptă nu poate fi dezvăluit de Armata Română, intrând în categoria secretelor de stat.

Despre MIG-uri se ştie însă că li se mai spune „coşgiuce zburătoare", că au zeci de ani vechime şi că sunt frecvent implicate în accidente. Ultimul a fost cel din noiembrie 2010, când un MIG-21 Lancer cu dublă comandă, al Flotilei 71 Aeriene din Câmpia Turzii, s-a prăbuşit în apropierea aerodromului din localitate. Ambii piloţi şi-au pierdut viaţa. Accidentul a determinat verificări riguroase al celorlalte MIG-uri, dar austeritatea bugetară condamnă Armata Română să nu poată trimite, încă, MIG-urile la casat. În 2012, multe dintre aeronave vor ajunge la sfârşitul orelor permise de zbor. Dar, cu reparaţii şi mici îmbunătăţiri, alte  MIG-uri vor putea continua să zboare.

Oprea: Avioanele F-16 vin „încet, dar sigur"

România a lansat, de pe vremea guvernului Tăriceanu, procedura de înzestrare cu alte avioane de luptă multirol (aer-sol şi aer-aer). Favoritele au fost Eurofighter Typhoon, Gripen şi F-16. În primăvara lui 2010, CSAT a aprobat achiziţia de aparate F-16 la mâna a doua, la un cost de 1,3 miliarde de dolari. O primă tranşă, de 750 de milioane de dolari, ar fi trebuit achitată de România la începutul lunii august 2010, dar Guvernul a amânat plata, din cauza dificultăţilor economice.  Săptămâna trecută, Ministrul Apărării, Gabriel Oprea, a declarat că speră ca România va reuşi să achiziţioneze, „încet, dar sigur", avioane americane de tip F-16. Acesta nu a oferit însă detalii cu privire la o dată exactă a începerii demersurilor. Preşedintele Traian Băsescu declara, în septembrie anul acesta, că România nu are acum bani să angajeze asemenea contracte, dar că se caută soluţii de finanţare pe termen lung.

„Jderul", „Zimbrul" şi „Bizonul"

De Ziua Naţională, România şi-a etalat din nou pe bulevardele Capitalei amorţitele maşinării. Patrimoniul militar al ţării nu le-a oferit surprize participanţilor la parada militară din acest decembrie.

Aparatele de zbor din dotarea Armatei Române au rămas, în linii mari, aceleaşi ca în anii precedenţi: elicopterul românesc IAR-330, avionul C-130 Hercules, avionul IAR-99 Şoim, elicopterul Puma Naval. Singura prezenţă nouă ar fi fost aeronava C-27 Spartan, avion de transport scurt şi mediu curier, intrat anul trecut în exploatarea Forţelor Aeriene Române, în urma contractului cu producătorul italian Alenia.

Nici la capitolul echipamente de la sol parada nu a strălucit. Armata română a defilat cu aceleaşi Humwee (donate de americani începând cu 2006), TAB-uri (denumite, deseori, „coşgiuce de fier") şi transportoare Piranha (cumpărate de la elveţienii de la Mowag în 2007).

N-au lipsit însă nici maşina de luptă MLI-84M „Jderul", transportul TAB B33 „Zimbrul" şi Tancul  TR-85 M1 „Bizonul", toate de producţie românească.   Text Box:  

Citește totul despre:

Comentarii