Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Haitasi politici pe internet

  Forumurile si site-urilor sunt invadate de mesaje si dezbateri cu subiect politic.   Consilierii de imagine ai partidelor recunosc ca incearca astfel sa manipuleze opinia publica intr-o ...

Share

Adriana Dutulescu 0 comentarii

30.06.2007 - 00:00

 

  • Forumurile si site-urilor sunt invadate de mesaje si dezbateri cu subiect politic.

 

  • Consilierii de imagine ai partidelor recunosc ca incearca astfel sa manipuleze opinia publica intr-o directie sau alta.

 

  • Ei au explicat pentru "Romania libera" cum functioneaza acest adevarat aparat de propaganda pe Internet.


Intensificarea luptei politice in ultimii ani si cresterea mizei disputei a dus si la perfectionarea armelor pe care partidele le folosesc. Consilierii si strategii de imagine au sesizat potentialul pe care il reprezinta internetul, mai ales datorita faptului ca se afla in afara oricarui control, de exemplu al CNA, ce impune reguli stricte in ceea ce priveste modul in care partidele isi fac publice mesajele. Se poate constata astazi ca in spatiul virtual se desfasoara un adevarat asalt al manipularii politice. Aproape fara exceptie, site-urile, forumurile, blogurile, de la cele religioase la cele pentru tinere mamici, au fost inundate cu dezbateri, comentarii, injuraturi, zvonuri sau informatii politice. Sub acoperirea unor pseudonime, membrii echipelor care se ocupa de imaginea partidelor scriu mesaje aparent nevinovate de genul "Ce parere aveti despre cutare politician?" sau "Cutare politician este corupt, nu-i asa?", dupa care incearca sa impuna un anumit punct de vedere. Specialistii in PR cu care am vorbit si care se ocupa in prezent de imaginea unor partide au recunoscut ca aceste actiuni urmaresc nici mai mult, nici mai putin decat manipularea opiniei publice intr-o directie sau alta.
Forumul de discutii despre copii "7 Pitici" (locul 616 in topul celor mai vizitate site-uri din Romania) este ceea ce se cheama un site cuminte. Contine sfaturi pentru femei insarcinate, proaspete mame, oameni care vor sa se casatoreasca, in general este un portal pentru persoane tinere. Iata insa ce dezbatere aprinsa apare la un moment dat pe forum in 19 aprilie, in preajma suspendarii presedintelui Basescu. Nick-ul "Ely" lanseaza intrebarea: "Mie imi place de Basescu ca presedinte, voi ce parere aveti? Oare pe cine vor alege acum?". Imediat vin si raspunsurile: "Sunt niste tampiti, asta e parerea mea… si niste incompetenti… in frunte cu Tariceanu", crede "taty". "si cand te gandesti ca toate astea sunt pentru a ascunde ceva sau a deturna atentia de la problemele grave. Cred ca vroiau toti sa fie corupti si nu puteau de Base..", incetul cu incetul tonul serios al dezbaterii se pierde, se fac glume pe seama lui Becali, cand din nou aceeasi "Ely" reaprinde flacara discutiei: "Ce ma bucur ca oamenii au iesit in strada si-l vor in continuare presedinte! Se vede ca oamenii il iubesc…".

 

In aceeasi perioada, site-ul religios www.forum-catolic.cnet.ro era si el cuprins de febra politicii. Alaturi de subiecte precum canonizarea sfintilor, comemorari sau facultati de teologie, si-a gasit loc si o dezbatere despre "divinitatile" din politica damboviteana. "Basescu e chiar atat de curat cum se spune? Mergeti la referendum? Merita efortul?" sunt intrebarile lansate de "felicia". Chiar daca i se atrage atentia ca pe forumul catolic nu se face politica, "felicia" continua dezbaterea in care incetul cu incetul intra tot mai multi utilizatori. Acestea nu sunt decat doua exemple, dar discutii similare, care practic n-au nici o legatura cu domeniul sau celelalte teme pot fi citite si pe alte site-uri, cum ar fi femei.ro, "astrologie si spiritualitate", portaluri de imobiliare etc. Modalitatile prin care subiectul (care de fiecare data are legatura cu Basescu, Tariceanu sau alte personaje politice) este aruncat in dezbatere sunt diferite – de la intrebari "nevinovate" gen "Ce parere aveti despre…" pana la atacuri directe la unul dintre personaje.

Cine a aruncat primul piatra?
In timpul guvernarii PSD din 2000-2004, fostul premier Adrian Nastase a creat la Guvern celebrul DAIS (Departamentul de Analiza Institutionala si Strategie), un adevarat centru de manipulare si dezinformare, condus de Dorina Mihailescu. Fostul secretar general al PSD, Cozmin Gusa, a povestit, pentru "Romania libera", ca la vremea respectiva unul dintre cei mai cunoscuti editorialisti, care publica in fiecare zi comentarii critice la adresa PSD si mai ales la adresa lui Nastase, era atacat deliberat pe internet de oamenii Dorinei Mihailescu. "Reusisera la un moment dat sa il faca sa se indoiasca de opiniile lui, pentru ca vedea atatea comentarii ostile la adresa lui, incepuse sa creada ca poate nu are dreptate", povesteste Gusa.
Si opozitia de atunci a folosit Internetul pentru manipulare, nascocind "armaghedoanele", documente cu asa-zise dezvaluiri incendiare care erau trimise de la o adresa oarecare de e-mail pe adresele tuturor redactiilor de presa.

Atacul "haitelor"

Adevarata perioada de glorie a manipularii politice cu ajutorul internetului a inceput in 2004, in timpul campaniei electorale. Acelasi Cozmin Gusa, transferat intre timp in staff-ul de campanie al Aliantei PNL-PD, sustine ca la inceputul campaniei Felix Tataru, cel care a conceput campania pentru Alianta, a avut ideea folosirii masive a internetului. Felix Tataru, a carui firma, GMP, lucreaza in continuare pentru Traian Basescu, s-a remarcat de altfel si ulterior prin utilizarea in forta a potentialului reprezentat de spatiul virtual – cel mai recent exemplu fiind cel al referendumului din 19 mai. Dupa Felix Tataru, si alti consultanti si strategi politici au "furat" ideea folosirii internetului, dovedita a fi una de succes. Dupa cum au recunoscut specialisti in PR care lucreaza in prezent pentru diverse partide si oameni politici, se folosesc grupuri de internauti, bine structurate, denumite "haite", care au ca misiune ocuparea temporara sau permanenta a site-urilor, forumurilor, blog-urilor, unde trebuie sa posteze comentarii, opinii, informatii sau, dupa caz, injurii, in functie de interesul celor care ii angajeaza.


"Eu am sesizat ca foarte multe dintre comentariile postate la articole si la stiri au acelasi stil si acelasi mesaj chiar daca vin de pe adrese diferite, este clar ca nu-i o intamplare. Acestea sunt haite de IT-isti, care actioneaza pe net. Acest instrument folosit de catre companiile de PR politic, de institutii ale statului din preajma serviciilor secrete, este de natura nu neaparat sa modifice perceptia publica, ci sa manipuleze ziaristul, pentru ca acesta isi face agenda in functie de opinia majoritara pe care o percepe", sustine Cozmin Gusa. De aceeasi parere este si Horia Mihalcescu, specialist in comunicare politica, director al agentiei de PR "RedApple", firma apropiata de PD, care a lucrat si pentru Elena Udrea. Mihalcescu explica, pentru "Romania libera", modalitatea de folosire a "haitelor": "Te duci intr-o clasa de studenti, eventual la Automatica, si, contra cost, le zici: «Avem un mesaj si vrem sa-l transmitem o anumita perioada pe zona cutare» si le mentionezi site-urile si forumurile vizate".

 

Mihalcescu sustine ca miza este data de introducerea in sistem a unei anumite informatii, internetul fiind un mijloc foarte eficient pentru expunerea artificiala a unor teme de dezbatere dorite de emitator. Directorul RedApple arata ca aceasta metoda are o tinta dubla. Pe de o parte, o "haita" este instruita sa asalteze site-urile cele mai accesate de catre formatorii de opinie, ziaristi etc. si sa promoveze un anumit mesaj politic, pana cand acest mesaj este preluat in agenda presei. "Trendul pe internet este dat de site-urile vizitate constant de ziaristi, formatori de opinie si politicieni", afirma Horia Mihalcescu. Dupa ce constata faptul ca respectivul mesaj politic este sustinut de atat de multi vizitatori de internet incat este clar ca devine o tema de interes general, ziaristul introduce mesajul pe agenda sa, postarile pe forumuri capatand astfel greutatea unor sondaje de opinie. Daca pe site-urile pe care le acceseaza un ziarist in mod constant internautii posteaza, spre exemplu, zi de zi mesaje defavorabile taxei pentru prima inmatriculare a autovehiculelor, ziaristul respectiv va introduce acest subiect printre temele sale de interes, considerand ca este o problema care ii framanta pe cetateni.


Pe de alta parte, "haitele" ataca site-uri pentru categorii specifice – femei, iubitori de animale etc., aduc in discutie un subiect politic (aproape intotdeauna conflictul Basescu-Tariceanu) si posteaza comentarii favorabile uneia dintre parti. Astfel, se creeaza artificial perceptia unanimitatii. "Daca o anumita opinie este majoritara, conformismul social dicteaza urmarea opiniei majoritatii. Adica toata lumea se aliniaza la opinia majoritara si se creeaza trendul", explica Horia Mihalcescu.

Dan Andronic ii "lucreaza" pe adversarii lui Tariceanu in PNL
Dan Andronic, consultantul politic al premierului Tariceanu, sustine ca "stie de existenta haitelor de internauti", dar ca el nu a folosit niciodata aceasta metoda. Intrebat daca in perioada in care a lucrat pentru Adrian Nastase a folosit internetul pentru manipulare in favoarea guvernului PSD, Andronic s-a spalat pe maini, aruncand vina tot catre DAIS-ul Dorinei Mihailescu: "Eu nu am facut din astea, altii se ocupau cu asta". Lucrand acum tot pentru primul ministru, desi de alta culoare politica, Dan Andronic confirma manipularea pe spatiul virtual, dar, evident, sustine ca aceasta este folosita doar de adversarii politici ai clientului sau Tariceanu, respectiv de PD si Traian Basescu. "stiu ca exista si ca se foloseste aceasta tehnica a publicitatii virale, dar noi nu am folosit-o. stiu ca exista chiar o firma specializata in asa ceva, care lucreaza pentru Traian Basescu. PD are sigur asemenea echipe, pentru ca, daca analizezi postarile de pe forumuri, se vede ca este o chestie organizata, structurata ideologic si platita", a declarat Andronic. Acesta spune ca probabil vor folosi si liberalii asaltul pe internet in campania pentru alegerile europene din luna noiembrie, pentru ca, "daca altii o fac, trebuie s-o faci si tu". Andronic face insa deja acest lucru, folosind, la vedere, manipularea pe internet.

 

El si-a lansat de curand un blog unde in fiecare zi da cate o tema "de lucru" pentru presa si pentru liberali, ziaristii si adversarii lui Tariceanu in PNL fiind tintele sale principale. Chiar din primele zile, Andronic a reusit sa-i provoace vicepresedintelui PNL Ludovic Orban probleme in partid (in contextul in care Orban se pregateste sa candideze impotriva lui Tariceanu la sefia PNL), publicand pe blog o asa-zisa informatie referitoare la o intalnire secreta pe care ministrul, cunoscut adversar al lui Traian Basescu, ar fi avut-o cu Felix Tataru, consilierul de campanie al PD, cu insinuarea ca Orban ar trada interesele liberalilor, avand negocieri secrete cu "dusmanul". Andronic recunoaste ca foloseste blogul pentru a lansa anumite informatii, insa sustine ca manipuleaza "din amuzament": "Ma distrez si ma gandesc chiar sa extind povestea asta, sa fac putina reclama blogului, sa vedem ce efecte are".

Felix Tataru: "Imi pare rau ca va dezamagesc"
Referindu-se la afirmatiile lui Cozmin Gusa si Dan Andronic, Felix Tataru ne-a precizat: "Imi pare rau sa va dezamagesc, dar ce am facut sau ce facem noi nu are legatura cu continutul editorial. Noi nu facem decat publicitate. Ii rog pe domnii respectivi sa-mi spuna si mie ce activitati sau ce site am fi facut noi in afara de basescu.ro. Pe de alta parte, noi suntem activi doar in timpul campaniei electorale".


"Jur ca n-am manipulat!"

Dorina Mihailescu, actualmente vicepresedinte la CNVM, a respins cu indignare acuzatiile referitoare la faptul ca, pe vremea cand era la DAIS, a folosit "haitasi" pe internet pentru a manipula opinia publica. "Eu sunt om cu frica lui Dumnezeu, cum sa fac asa ceva?! Nu am folosit niciodata aceasta metoda, este cea mai mare prostie care se poate spune! Copiii aia care lucrau cu mine n-aveau timp sa isi faca jobul lor pentru Guvern, daramite sa facem asa ceva! si va spun ca nici la partid nu aveam asa ceva. Gusa n-a lucrat cu mine si nu stie ce fel de om sunt eu, el traieste din tot soiul de povesti care s-au construit in timp. Jur in fata lui Dumnezeu ca n-am folosit copii ca sa fac manipulare!", a spus Dorina Mihailescu.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...