Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

CRIZĂ: Valul de caniculă seacă Dunărea. 66 de nave blocate la Zimnicea

La Galați, din apele fluviului apare un banc de nisip, iar pe Dunărea Fluvială zeci de nave sunt blocate în porturi din cauza cotelor sub adâncimea minimă de navigație de 2,5 metri.

Share

Ticu Ciobotaru 0 comentarii

Actualizat: 04.08.2015 - 11:46

La Galați, din apele fluviului apare un banc de nisip, iar pe Dunărea Fluvială zeci de nave sunt blocate în porturi din cauza cotelor sub adâncimea minimă de navigație de 2,5 metri.

Printre efectele secetei se află și scăderea debitului Dunării care determină scăderea nivelului apelor la cote care fac ca navigația pe Dunărea fluvială să se desfășoare în condiții extrem de dificile. La Galați, este înregistrată și o scădere fără precedent al nivelului Dunării, cota fiind ieri de 91 cm, cu mult sub nivelul de 2-3 metri, înregistrat de obicei în această perioadă. Cele mai scăzute niveluri ale Dunării la Galați au fost de 69 cm în 2003 și de 74 cm în august 2007. S-a ajuns ca în mijlocul albiei Dunării să apară din ape un banc de nisip cu lungimea de 200 – 300 de metri, care afectează și traversarea Dunării cu bacurile între Galați și comuna tulceană I.C. Brătianu. Din această cauză, acum traversarea se face după o rută ocolitoare, pentru a fi evitată zona bancului de nisip.

66 de nave, blocate la Zimnicea

Nivelul scăzut al Dunării nu creează probleme în privința navigației pe Dunărea Maritimă, de la Bara Sulina la Galați și Brăila, pentru că este asigurată de către Administrația Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galați adâncimea șenalului navigabil, de 7,32 metri. Însă pe Dunărea Fluvială, navigația se desfășoară în condiții extrem de dificile și s-a ajuns la blocarea a zeci de nave în porturi, după ce nivelul Dunării a scăzut sub 2,5 metri, adâncimea minimă de navigație pe Dunărea Fluvială. În weekendul trecut, 66 de nave au fost blocate în Portul Zimnicea, iar în zona Bechet şase împingătoare au efectuat manevre de desfacere a convoaielor și de traversare a zonei barjă cu barjă. Se repetă situațiile din 2011 și 2012. În august 2011, pe sectorul Dunării Fluviale cuprins Turnu Măgurele și Călăraşi au fost înregistrate adâncimi de 1,2 – 1,4 metri și s-a ajuns la blocarea a 257 de e sub pavilion românesc şi străin. O situație asemănătoare s-a produs și în vara lui 2012, când între kilometrul 576 şi kilometrul 322, s-a navigat în condiţii dificile din cauza adâncimilor de 1,9 – 2,2 metri. A fost necesară fracţionarea convoaielor şi trecerea lor navă cu navă, situație care s-a repetat la Bechet zilele trecute.

În următoarele zile, nicio schimbarenave 

Nivelul Dunării nu va înregistra creșteri dacă nu plouă în bazinele râurilor care sunt afluenții fluviului. Potrivit prognozei emise de Institutul Național pentru Hidrologie și Gospodărirea Apelor (INHGA), debitul Dunării va fi într-o ușoară creștere, dar asta nu va aduce creșteri de cote: „Debitul la intrarea în ţară (secţiunea Baziaş) va fi în creştere uşoară în primele patru zile ale intervalului de prognoză până la valoarea de 2700 mc/s, apoi relativ staţionar în jurul acestei valori până la sfârşitul intervalului, situându-se sub media multianuală a lunii august (4.300 mc/s). În aval de Porţile de Fier debitele vor fi în general în creştere uşoară, exceptând prima parte a intervalului de prognoză, cand vor fi relativ staţionare pe sectoarele Olteniţa – Călăraşi şi Isaccea – Tulcea şi în scădere uşoară pe sectorul Cernavodă – Galaţi”, se spune în prognoza INHGA.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...