5.4 C
București
vineri, 19 aprilie 2024
AcasăSpecialComarnic-Brasov: contract "iceberg" de 4,7 miliarde euro

Comarnic-Brasov: contract “iceberg” de 4,7 miliarde euro

Ministerul Transporturilor si asocierea franco-elena Vinci-Aktor au semnat ieri contractul de concesiune a celor 55 de kilometri de autostrada dintre Comarnic si Brasov. Costul tronsonului este de 1,5 miliarde euro, Vinci-Aktor urmand insa sa incaseze timp de 30 de ani, din care patru ani construirea, 4,7 miliarde euro, adica o medie anuala de 180 milioane euro. Cerintele initiale formulate de statul roman la licitatie, caci nu se stie ce a devenit oferta francezilor dupa discutiile lungi  de un an, arata ca statul roman va suporta cam tot. Vom achita valoarea imprumutului luat de Vinci-Aktor pentru construire, dobanzile aferente, dar si impozitul pe profit si o parte din costurile de operare si intretinere. Ei vor colecta taxa, cifrata in primul an la  1,75 euro pe osie si suta de kilometri. Elementele esentiale ale ofertei vor fi cunoscute de contribuabilul roman abia dupa ce contractul va fi semnat, fara a mai putea fi modificat. Ministerul nu a anuntat public riscurile asumate de francezi (spre exemplu, cine isi asuma riscul ca traficul sa fie mai mic decat cel care a stat la baza ofertei Vinci sau pe cel al unor modificari legislative), acestea fiind elemente esentiale in orice concesiune transparenta. Similitudinile cu Bechtel nu lipsesc. In ambele cazuri Transporturile nu au supus dezbaterii publice contractele, iar amandoua nu sunt in suma fixa. Detaliile inrobitoare pentru Autostrada Transilvania au iesit la iveala doar dupa schimbarea guvernarii care l-a semnat.

Potrivit documentatiei de licitatie, autostrada Comarnic-Brasov va porni din zona Comarnic, in paralel cu DN 1, insa la o altitudine mai mare, pana la intrarea in Predeal. De aici se va indrepta spre Rasnov pe traseul DN 73, catre Paraul Rece. Dupa Rasnov autostrada va face jonctiune cu centura Brasovului, apoi cu Autostrada Transilvania. Proiectul construirii unei autostrazi intre Ploiesti si Brasov exista din 2004. Fostul ministru Miron Mitrea semnase intelegeri cu firmele Strabag, Vinci, Asthrom Roichman pentru construirea a cate unui tronson, insa echipa Basescu-Tariceanu-Dobre a rupt intelegerile pe motivul unor aranjamente obscure ale predecesorilor.

Suma de 4,7 miliarde euro, care imbraca forma unor plati numite de "disponibilitate", este "destinata sa acopere un anumit procent din costurile de operare, intretinere si reparatii ale concesionarului, un indice de 100% din serviciul datoriei (imprumutul principal si dobanda) contractate pentru finantarea proiectului (inclusiv imprumuturile subordonate), precum si impozitul pe profit platibil de catre concesionar in Romania pentru venitul sau rezultat din proiect". Ceea ce statul nu va plati vor fi "deducerile, retinerile, reducerile, penalizarile, amenzile, comisioanele, dobanda sau alte ajustari datorate indisponibilitatii anumitor portiuni ale autostrazii si/sau nerespectarii anumitor obiective de performanta stabilite", arata cerintele initiale din documentatia de licitatie.

Cele mai citite

Urzicile: Delicii Verzi Pline de Nutrienți și Beneficii pentru Sănătate

Urzicile, deși adesea evitate din cauza proprietăților lor iritante la contactul cu pielea, sunt o sursă valoroasă de nutrienți și au numeroase beneficii pentru...

Părerea românilor despre cazinourile pe bani reali

În momentul de față se discută foarte mult la nivel național despre cazinouri și platforme care oferă jocuri pe bani reali. Operatorii de jocuri...

Nicușor a lansat cel mai mare fake-news de campanie

Nicușor Dan a rostogolit cea mai mare minciună din actuala campanie electorală. Presa neomarxistă s-a grăbit să preia anunțul echipei sale, potrivit căruia Agenția...
Ultima oră
Pe aceeași temă