12.7 C
București
miercuri, 24 aprilie 2024
AcasăSpecialArbitrul autostrăzii A3: plătit de stat, ales de Vinci

Arbitrul autostrăzii A3: plătit de stat, ales de Vinci

Firmele Vinci şi Aktor care au primit de la statul român concesiunea Autostrăzii Comarnic-Braşov vor avea principalul cuvânt de spus în alegerea inginerului independent (IE).

Rolul unui inginer independent, deşi e puţin cunoscut, este foarte important. IE va avea drept sarcină verificarea proiectului făcut de concesionar, a calităţii lucrărilor, va putea cere concesionarului îndreptarea neregulilor şi va fi obligat să informeze Compania de Drumuri (CNADNR) asupra progresului lucrărilor. Nu în ultimul rând, orice dispute între CNADNR şi Vinci Aktor vor fi arbitrate de acesta şi tot el va certifica valoarea lucrărilor efectuate şi pretenţiile financiare suplimentare Deşi, după cum vom explica, IE va fi plătit integral, direct sau indirect, din banii statului, CNADNR a scos de sub controlul Legii achiziţiilor publice alegerea IE, cedând selecţiei către Vinci-Aktor. .

 

Achiziţia publică, fentată

Portiţele lăsate de legislaţia românească permit în cazul de faţă concesionarului şi CNADNR să ocolească prevederile Ordonanţei 34 privitoare la achiziţiile publice, chiar dacă e vorba despre un contract estimat la 28 milioane euro. Ordonanţa este obligatorie doar dacă finanţarea directă din fonduri publice depăşeşte 50%. În cazul de faţă, IE va fi plătit în proporţie de 50% de către stat şi 50% de concesionar. Partea acestuia va fi achitată în final tot de către stat, deoarece oferta concesionarului include şi partea sa la IE. „Licitaţia pentru selecţia IE este exclusă de la aplicarea procedurilor prevăzute de OUG 34/2006, acest contract fiind finanţat în direct în proporţie de 50% de către Autoritatea Contractantă (CNADNR) şi 50% de concesionar”, susţine compania. Că cele 50% ale concesionarului le va plăti tot statul o recunoaşte într-un răspuns adresat ziarului  nostru. „Oferta depusă de consorţiu are un preţ fix cuprinzând valoarea întregii investiţii, inclusiv contribuţia concesionarului pentru onorariul IE”, spune CNADNR.

 

Concesionarul domină  comisia

Cât priveşte procedura de selecţie a IE, trei din cei cinci membri ai comisiei de licitaţie, printre care şi preşedintele comisiei, vor fi numiţi de Vinci. Cum deciziile se vor lua cu o majoritate simplă de trei voturi, rezultă că Vinci-Aktor vor avea cel mai greu cuvânt în selecţia IE. „Potrivit contractului de concesiune, procedura de selecţie a IE este derulată de concesionar. Autoritatea are dreptul de a aproba sau nu identitatea inginerului independent selectat”, spune CNADNR. Desigur, motivele de respingere vor trebui să fie serioase.

Condiţiile de participare la licitaţie sunt atât de restrictive, încât poate doar patru-cinci firme europene vor putea participa. Doritorii trebuie să aibă o cifră medie anuală de afaceri de 200 milioane euro (cam de şapte ori valoarea estimată a contractului ce va fi atribuit, prevedere care nu ar fi fost posibilă dacă s-ar fi aplicat OUG 34), să fi participat în ultimii zece ani la contracte de drumuri, nu mai mult de cinci, cu o valoare însumată de 1,5 miliarde euro.

Cel puţin un contract trebuie să fie de peste 500 milioane euro, altul de poduri, de cel puţin 100 milioane euro, şi încă unul de tuneluri, de peste aceeaşi sumă. Preţul cerut, singurul element palpabil la selecţia unei firme într-o licitaţie, nu va conta, deoarece nu figurează printre criteriile de departajare alese de Vinci Aktor.  

 

1. De ce procedura de selecţie a IE nu va respecta legislaţia achiziţiilor publice?

Deşi statul va suporta integral plata IE,  licitaţia nu va respecta legislaţia naţională ca urmare a dărniciei prevederilor OUG 34. Ordonanţa permite derogări dacă contribuţia directă a statului la achiziţie nu depăşeşte 50%.

 

2.  De ce comisia de licitaţie nu este paritară?

Un număr egal de membri ar echilibra decizia de selecţie a IE, dar ar putea să o şi îngreuneze. O soluţie mai bună ar fi fost introducerea unui membru neutru sau alegerea unor criterii de selecţie clare, cum ar fi preţul.

 

3. Cât de independent poate fi viitorul IE?

Acesta este obligat prin natura contractului său să fie echidistant între concesionar şi stat. În situaţia în care concesionarul are cel mai greu cuvânt de spus pentru desemnarea sa, IE s-ar putea arăta îngăduitor cu acesta pe parcursul concesiunii pentru a fi selectat de acesta şi în alte contracte viitoare ale concesionarului.

Cele mai citite

Dosar de corupție la nivel înalt în Rusia: unul din adjuncții ministrului rus al apărării a fost arestat

Un adjunct al ministrului rus al apărării, Timur Ivanov, a fost arestat pentru presupusă corupţie, a anunţat marţi Comitetul de Anchetă rus, notează AFP,...

De ce să montezi panouri fotovoltaice acasă?

În condițiile în care prețurile energiei electrice au crescut vertiginos în ultimii ani, fiind din ce în ce mai impredictibile, te întrebi justificat: ce...

Firea trebuie să se retragă din cursa pentru europarlamentare dacă va candida la Primărie, susține AUR

Partidul AUR consideră că Gabriela Firea trebuie să renunțe la candidatura pentru un post de europarlamentar dacă dorește să candideze la Primăria Capitalei. Acest punct...
Ultima oră
Pe aceeași temă