Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Alina Mungiu-Pippidi îi cere Avocatului Poporului, Victor Ciorbea, să sesizeze CCR pe Legea Educației

Reprezentanta Alianței pentru o Românie Curată, Alina Mungiu-Pippidi, îi cere Avocatului Poporului, Victor Ciorbea, să sesizeze Curtea Constituțională a României în legătură cu ordonanța de urgență 49/2014, care modifică Legea Educației.

Share

Alina Mungiu-Pippidi 0 comentarii

Actualizat: 16.07.2014 - 11:11

Reprezentanta Alianței pentru o Românie Curată, Alina Mungiu-Pippidi, îi cere Avocatului Poporului, Victor Ciorbea, să sesizeze Curtea Constituțională a României în legătură cu ordonanța de urgență 49/2014, care modifică Legea Educației.

Redăm scrisoarea deschisă a Alinei Mungiu-Pippidi:

”Dragă domnule Victor Ciorbea,

Mă adresez dvs în numele Alianței pentru o Românie Curată, o alianță de ONG-uri, sindicate, asociații studențești și profesionale, ca și persoane fizice, care include și mai vechea Coaliție pentru Universități Curate, solicitîndu-vă să sesizați Curtea Constituțională privitor la caracterul de urgență al numeroaselor modificări aduse legii educației naționale prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 49/26 iunie 2014 publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 486 din 30 iunie 2014. Temeiul nostru este foarte simplu;

- nu credem că cele nouăzeci și trei plus două paragrafe ale ordonanței privesc toate chestiuni urgente care să nu se fi putut legifera pe cale ordinară;

- susținem că, dacă măcar una dintre modificări nu era urgentă, legiferarea pe calea ordonanței de urgență este un abuz constituțional și o călcare în picioare a bunei guvernări;

- credem că Parlamentul României, în care există o majoritate, putea perfect să dezbată și să adopte legea menționată în regim normal, oricît de accelerat;

Citește și: Studenții îi cer lui Pricopie încheierea unui protocol, în contextul modificării Legii Educației

- reamintim că premierul Victor Ponta a semnat cu noi, societatea civilă, Carta Albă a Bunei Guvernări în care se angaja să nu mai guverneze prin ordonanțe de urgență, și nu va trece mult pînă îi vom reaminti de acest lucru în următoarea sa campanie electorală;

- și mai credem că societatea largă, aceea care curpinde elevii, studenții, cadrele didactice și părinții a fost privată pe această cale de o dezbatere reală privitoare la problemele reale ale sistemului de educație din România și soluțiile sale.

Alianța pentru o Românie Curată a protestat și la precedentele legiferări prin ordonanță de urgență în domeniul educației, domeniu care ar trebui integral exceptat de la orice formă de legiferare altfel decît dezbatere în regim obișnuit, cu o consultare cît mai largă. Am atras atenția și sub precedenta majoritate parlamentară că nu doar ordonanțele, dar și trecerea legii educației prin asumarea răspunderii prin Parlament, fără construirea unui consens larg înțeles de către cei care urmau să pună legea în practică va conduce la un eșec, contestare politică radicală cu inversarea multor elemente din lege deîndată ce se va schimba majoritatea politică și amînarea astfel cu ani buni a unor soluții de care educația avea nevoie. Mă refer la acele soluții izvorîte din dezbatarea care nu a avut loc, nu la cele neapărat prevăzute în lege. Recent, o ordonanță de urgență de pe vremea ministrului Funeriu a ajuns de abia acum la aprobare și a fost respinsă, deși crea un cadru instituțional al cercetării cu totul diferit de cel dinaintea sa. Nu numai că istoria riscă să fi dată înapoi cu cinci ani, cu costuri de resurse umane și materiale, dar cercetarea a ajuns deja mult mai subordoată politic decît este acceptabil într-un stat de drept membru al UE și vorbesc ca profesor (în Germania) care are onoarea de a servi ca expert pe governance innovation pentru DG Research. Dvs știți, de fapt, domnule Ciorbea, că la ora asta în România un secretar de stat numit politic semnează deciziile de alocare a fondurilor de cercetare (evident, și din prostie), situațiw care nu mai există nicăieri în lumea europeană?

Citește și: Șova susține că modificările aduse Legii Educației Naționale aduc multe lucruri bune pentru profesori

Sesizarea Curții Constituționale trebuie făcută deci din trei motive clare.

Primul, pentru a stabili că nu se poate legifera în domeniul educației prin ordonanțe de urgență, domeniul nefiind unul în care urgența să poată fi demonstrată. Acest temei procedural este de fapt unul de fond și după părerea noastră și a juriștilor noștri este sufficient pentru a întemeia sesizarea dvs.

Celelalte două privesc oportunitatea demersului.

Al doilea, pentru că este important să dovediți, domnule Ciorbea, că sunteți independent politic și capabil să vă îndepliniți rolul constituțional de avocat al poporului. Pentru că acesta e rolul dvs: sunteți acolo pentru a apăra pe cetățean de abuzurile puterii. Nu fac parte din cei care vă contestă în nume personal: dimpotrivă, am fost martorul bunei dvs credințe atunci cînd ați guvernat ca prim ministru. Dar am fost și martorul unui act necugetat și nelegitim, concedierea politică a predecesorului dvs cînd s-a schimbat majoritatea politică în parlament, pentru a nu deranja noua majoritate, deci pentru împiedicarea exercitării de facto a rolului constituțional al instituției. Puteți argumenta că acest predecesor a fost numit politic: și au am să vă spun că oricum a fost numit - și numirea dvs poate fi considerată de unii politică- el nu trebuia destituit înainte de termen. E poate de interes să vă povestesc că, de cînd conduc o cercetare pentru Comisia Europeană despre buna guvernare am vizitat mai multe instituții de tipul Avocatul Poporului. În nici una din țările care au reușit să ajungă la buna guvernare nici un avocat al poporului nu a fost vreodată demis de către puterea politică. În Chile, unde această funcție e îndeplinită de o instituție cu totul specială, care dă și avizul de legalitate și joacă și rolul Curții de Conturi, țară mai puțin coruptă decît Framța sau alți vechi membri UE sînt o sută de ani de cînd Controlorul General este numit de președinte și confirmat de Senat cu un mandat nelimitat în ani (pînă recent, a devenit de șapte ani). Nici un șef de stat nu a destituit vreodată un Controlor General, nici un șef al opoziției nu a cerut vreodată destituirea lui, și de asta țara asta e de două ori mai dezvoltată ca media Americii Latine și un model de bună guvernare.

Citește și: Avocatul Poporului, orb și surd la abuzurile Guvernului

Al treilea, pentru că soluțiile pentru educație se găsesc în consensul și activismul părților interesate, sau care ar trebui să fie interesate, și de asta vă invit ca, mai mult decît să faceți această sesizare, să vă alăturați nouă într-un demers substanțial de a introduce buna guvernare în domeniul educației. Dau numai un exemplu, dar nu unul lipsit de importanță. În vreme ce cele două părți ale unei dezbateri politizate în exces și de o mare ipocrizie (că alte interese decît cele ale copiilor sau ale țării sînt puternice) se luptă pe legea educației pentru a stabili cine e în consiliul de administrație al școliim acest consiliu nu joacă nici un rol real pentru a ajuta școala să își realizeze correct funcțiile. Părinții nu au cum să joace vreun rol important, altul decît de a cotiza cînd li se cere, pentru că nu au idée care e bugetul școlii și pentru ce ar trebui să ajungă banii. Rînd pe rind, Ministerul Educației, inspectoratele școlare și majoritatea primăriilor din această țară, au răspuns cererii noastre de a ne trimite bugetul școlilor sau a-l face public pe siteul propriu că nu vor, nu știu și nu au. E cu totul imposibil să guvernezi educația în acest haos dat de lipsa de transparență, conpetență și onestitate, și legea veche lăsa totul cum era, iar cea nouă credea că dacă statuează pe hîrtie o realitate ce de azi se va transforma ca dovleacul în prinț și să înceapă o lume nouă. În această lipsă de voință să nu ne mirăm că în școli începe să intre DNA, că e mai singura instituție activă de pe la noi.

Citește și: Guvernul a modificat Legea Educației pe gustul grupurilor de interese

Vă învit așadar, domnule Victor Ciorbea, în numele părințior pe care îi apărați, să vă alăturați nouă pentru a cere tuturor școlilor din România să publice pe ușa de la intrare bugetul școlii din anul respectiv, și tuturor primăriilor și ministerului să centralizeze această informație și să o publice electronic. Între timp vom mai discuta și alte probleme, și alte soluții, deîndată ce sesizarea dvs către Curtea Constituțională va fi acceptată și educația va fi din nou în dezbatere și nu de domeniul diktatului. Vă consider automat partenerul societății civile în toate aceste demersuri.

Cu deosebită considerație.

Cereți alături de Alina Mungiu-Pippidi ca Avocatul Poporului să sesizeze Curtea Constituțională pe romaniacurata.ro.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...