21.3 C
București
miercuri, 17 aprilie 2024
AcasăSpecial"Nu ne-am dus sa furam, ci sa lucram"

“Nu ne-am dus sa furam, ci sa lucram”

Haos la punctele de trecere

Intr-un interval de aproximativ 48 ore politistii de frontiera de la vamile aradene Nadlac, Varsand si Turnu au ridicat 1.400 de documente in vederea trimiterii catre serviciile comunitare de pasapoarte din tara. Actele apartin cetatenilor romani care nu au respectat termenul legal de sedere in spatiul Schengen. Astfel multi dintre cei veniti in concediu in Romania nu si-au luat cu ei documentele care sa le justifice sederea in spatiul Schengen, iar acum se vad nevoiti sa-si recupereze in localitatile de domiciliu pasapoartele retinute in vama.
Nedumerirea oamenilor a fost cu atat mai mare cu cat, au spus ei, nu stiau nimic de modificarea legii si au aflat acest lucru abia in momentul in care au ajuns in vamile romanesti, iar pasapoartele le-au fost retinute. Oamenii au generat un adevarat scandal in Vama Nadlac, nervozitatea atingand cote maxime dupa ce au asteptat mai bine de patru ore sa ajunga la controlul pasapoartelor din cauza aglomeratiei.
“Venim din Germania. Suntem cu copilul mic in masina si ne temem sa nu se imbolnaveasca de caldura. Am trecut prin mai multe vami. Nicaieri nu am stat mai mult de doua-trei minute pana ni s-au verificat pasapoartele. De 15 ani, in fiecare an, stam ore intregi la granita romana si asteptam sa ajungem in tara. Mi se pare ca nu a disparut comunismul din tara noastra. Si atunci, ne miram ca romanii fug sa munceasca in Occident?!”, a declarat Angelica Stefan, romanca din Timisoara care venea din Germania.
“Asta este o adevarata bataie de joc. Acum ni se spune ca ramanem fara pasapoarte pentru ca am stat prea mult in afara Romaniei. Nu se poate asa ceva. Nu se gandesc ca banii pe care ii castigam in strainatate tot in tara ii aducem, unde ii investim?! Chiar asa trebuie sa ne trateze, ca pe niste infractori?”, a declarat Marian George, roman plecat din judetul Satu Mare la munca in Spania.
O alta romanca, disperata ca a ramas fara pasaport, a declarat ca va face tot posibilul pentru a-si rezolva o plecare definitiva din tara. “Asa ceva nu am crezut ca o sa patesc. Am permis de munca, am toate actele in regula, dar nu le-am luat cu mine. Nu se poate sa ma trateze ca pe o hoata si sa-mi ia pasaportul. Acum, in loc sa raman in concediu, trebuie sa fac zeci de drumuri pe la politie ca sa-mi recuperez actul, a spus Mariana Crisan, din Sibiu.

Se doreste eradicarea muncii la negru

Politistii de frontiera au afirmat ca de la intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta tensiunile au crescut in randul celor care doresc sa intre in Romania deoarece timpii de control sunt mai mari. “Pe langa romanii stabiliti in strainatate care vin in concediu, care au generat aglomeratia in punctele de trecere a frontierei, politistii de frontiera trebuie sa acorde o atentie maxima la controlul pasapoartelor, care presupune timpi suplimentari. Acum practic se numara zilele de cand a fost aplicata stampila de iesire din tara pana la data intrarii si li se cer celor care au depasit limita de sedere explicatii. Nu avem incotro, trebuie sa respectam legea, chiar daca este aglomeratie”, a declarat Robert Iudt, purtator de cuvant in cadrul Inspectoratului Judetean al Politiei de Frontiera Arad.
Potrivit celor declarate de reprezentantii institutiei, aceasta ordonanta de urgenta vine sa reglementeze in primul rand munca la negru pe teritoriul tarilor europene, pentru contracararea emigrarii ilegale a cetatenilor romani in Occident, care prin comportamentul lor aduc atingere imaginii tarii noastre in strainatate. “Masura ridicarii pasaportului poate fi luata si impotriva persoanei care a savarsit in strainatate fapta de cersetorie, constatata potrivit legii, precum si impotriva persoanei returnate in baza acordurilor de readmisie incheiate de Romania cu alte state si impotriva cetatenilor care au depasit, in mod nejustificat, termenele de sedere in statele pe teritoriul carora au calatorit”, a mai afirmat Robert Iudt.
Astfel, in situatia in care politistii de frontiera constata faptul ca un cetatean roman, la intoarcerea in tara, a depasit termenul legal de sedere in statele unde a calatorit, indiferent daca a avut nevoie sau nu de viza de intrare, procedeaza la ridicarea documentului de calatorie si eliberarea unui document doveditor in acest sens. Exceptie fac persoanele care sunt posesoare de permise de sedere/munca valabile sau care prezinta dovezi privind aprobarea obtinerii vizei de munca de la reprezentanta diplomatica din Romania a statului respectiv.
Cu dovada eliberata de Politia de Frontiera, oamenii sunt obligati sa se prezinte la serviciile de evidenta a populatiei din judetul in care si-au obtinut pasapoartele, pentru a justifica motivul pentru care au depasit termenul legal de 90 de zile.
Robert Iudt a mai afirmat ca masura este luata doar pentru cei care au stat in mod nejustificat in spatiul Schengen mai mult peste 90 de zile din sase luni. “Cei care muncesc in strainatate legal si pot justifica acest lucru nu vor avea probleme. Cetatenii romani au drept legal de sedere in spatiul Schengen o perioada de 90 zile intr-un interval de 6 luni. Pot fi facute mai multe calatorii in acest interval, dar totalul zilelor de sedere nu trebuie sa depaseasca 90 de la data primei intrari in spatiul Schengen. Dupa consumarea celor 90 de zile, cetateanul roman are obligatia de a parasi tarile din spatiul Schengen, putand reintra la finalul perioadei celor 6 luni calculate de la data primei intrari”, a mai adaugat reprezentantul IJPF.

900 de pasapoarte retinute la Bors

In Vama Bors, cel mai tranzitat punct din judetul Bihor, au fost retinute in jur de 900 de astfel de documente pana ieri. Totodata, traficul vamal a crescut de cinci ori, potrivit reprezentantilor Inspectoratului Judetean al Politiei de Frontiera, iar timpul de asteptare este de doua ore.
Primii turisti ramasi fara pasapoarte de la aplicarea noii reglementari si-au manifestat nemultumirea fata de faptul ca le-au fost retinute documentele. “Nu stiam nici unul nimic. Nu mi se pare normal. Toata lumea care poate merge sa lucreze dincolo pentru ca aici nu avem din ce trai si acum vin si ne iau si posibilitatea asta”, a Nicolae Muntean, unul dintre romanii nemultumiti de noua masura luata de guvernanti. Cetatenii considera ca trebuiau informati cu privire la acest lucru si nu li se pare normal ca la intrarea in tara sa fie lasati pur si simplu fara pasapoarte.
“Nu mergem sa furam, ci sa lucram. Si aducem banii in tara la familii, nu facem altceva, nu facem nimic rau”, a declarat o alta turista, Maria Groza, iritata de vestea pe care a primit-o la vama. Nemultumirile cetatenilor romani nu i-au impiedicat insa pe politistii de frontiera sa aplice noua regula.
Potrivit reprezentantilor Inspectoratului Judetean al Politiei de Frontiera, in ultimele zile traficul din Vama Bors a crescut. Astfel zilnic pe aici tranziteaza granita circa 8.000-9.000 de persoane pe sensul de intrare in Romania. Pentru a face fata traficului au fost adusi politistii de frontiera din alte parti. Politistii au spus ca traficul a crescut atat din cauza ca oamenii se intorc in vacanta la familii, dar si datorita faptului ca au aflat in ultimele zile de noua reglementare si vin in Romania de teama sa nu ramana fara pasaport.

Risca suspendarea pasapoartelor

Persoanele care au ramas fara pasapoarte in ultimele zile au primit din partea politistilor de frontiera un act de constatare (talon), in care sunt precizate inscrisuri justificative ale depasirii termenului de sedere. Acest document este trimis, alaturi de pasaport, serviciului comunitar de pasapoarte emitent, institutie competenta sa stabileasca si dispuna, conform legii, masura de suspendare a dreptului de folosinta a actului pe o perioada cuprinsa intre 1 si 5 ani.

Cele mai citite

Corina Crețu: “Simplificarea regulilor PAC reprezintă un pas înainte”

Corina Crețu, europarlamentar și fost comisar european pentru politica regională, aduce în discuție necesitatea de a simplifica regulile Politicii Agricole Comune (PAC) a Uniunii...

UE se angajează să aloce 3,5 miliarde de euro pentru protejarea oceanelor

Uniunea Europeană va aloca 3,5 miliarde de euro (3,71 miliarde de dolari) pentru a proteja oceanele și a promova durabilitatea printr-o serie de inițiative...

Trafic de droguri la Craiova. Două persoane au fost reținute

La data de 15 aprilie 2024, procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Serviciul Teritorial Craiova au luat o...