Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Rl online

Actualizat: 03.07.2018 - 20:40

Durata de soluționare a dosarelor de contencios administrativ, redusă

Rl online

Actualizat: 03.07.2018 - 20:40

Propunerea legislativă a fost iniţiată de preşedintele Comisiei juridice a Senatului, Robert Cazanciuc, alături de alţi 21 de parlamentari PSD.

"Activitatea instanţelor este astăzi dominată de materia contenciosului administrativ, care reprezintă aproximativ 30% din activitate la nivelul tribunalelor şi curţilor de apel şi aproape 40% din activitatea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie", se arată în expunerea de motive a propunerii legislative.

Potrivit Raportului privind starea Justiţiei pentru anul 2016, citat în expunerea de motive a proiectului de act normativ, "în anul 2008 erau înregistrate pe această materie 44.227 de cauze nou create, creşterea înregistrată în anul 2016 faţă de anul 2008 fiind cu 95.180 de dosare, ceea ce reprezintă 215,21%".

De asemenea, în expunerea de motive se arată că la nivelul ÎCCJ în materia contenciosului administrativ încărcătura mare de cauze pe complet de judecată a determinat ca între data sesizării instanţei şi data acordării primului termen de judecată să treacă o perioadă medie de 2 ani, fiind "o ingerinţă în dreptul justiţiabilului - instituţie publică sau cetăţean - la soluţionarea în termen rezonabil a cauzei sale".

"Diversitatea de litigii cu care este învestită în calea de atac Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie nu justifică întotdeauna competenţa de soluţionare specială, cum sunt cauzele privind corecţii financiare cu valori de aproximativ 1.000 de lei, care se soluţionează în ani", îşi motivează iniţiatorii propunerea legislativă.

Un alt argument invocat de iniţiatori a fost necesitatea punerii actului normativ în acord cu deciziile Curţii Constituţionale pronunţate în materie şi corelarea prevederilor acestora cu modificările care au intervenit la Codul de procedură civilă.

Proiectul îşi propune să echilibreze volumul de activitate între secţiile instanţelor şi între instanţe cu respectarea competenţelor profesionale ale acestora şi să creeze premisele legale ale respectării în mod real a dreptului cetăţenilor de acces la instanţă şi de rezolvare a dosarelor în termen rezonabil.

"Litigiile care decurg din executarea contractelor administrative sunt de competenţa de soluţionare a instanţelor de drept comun", se arată în proiectul de act normativ.

De asemenea, proiectul stipulează că "litigiile privind actele administrative emise sau încheiate de autorităţile publice locale şi judeţene, precum şi cele care privesc taxe şi impozite, contribuţii, datorii vamale, precum şi accesorii ale acestora de până la 3.000.000 de lei (1.000.000 lei în prezent) se soluţionează în fond de tribunalele administrativ-fiscale, iar cele cu o valoare mai mare de 3.000.000 (1.000.000 lei, legea în vigoare) se soluţionează în fond de instanţele de contencios-administrativ şi fiscal ale curţilor de apel, dacă prin lege organică specială nu se prevede altfel".

Propunerea legislativă abrogă articolul care prevedea că "toate cererile privind actele administrative emise de autorităţile publice centrale care au ca obiect sume reprezentând finanţarea nerambursabilă din partea UE, indiferent de valoare, se soluţionează în fond de secţiile de contencios-administrativ şi fiscal ale curţilor de apel". 

Since you are here

… we have a small favour to ask. More people are reading and supporting our independent, investigative reporting than ever before. And unlike many news organisations, we have chosen an approach that allows us to keep our journalism accessible to all, regardless of where they live or what they can afford. Romania Libera is editorially independent, meaning we set our own agenda. Our journalism is free from commercial bias and not influenced by billionaire owners, politicians or shareholders. No one edits our editor. No one steers our opinion. This is important as it enables us to give a voice to those less heard, challenge the powerful and hold them to account. It’s what makes us different to so many others in the media, at a time when factual, honest reporting is critical. Every contribution we receive from readers like you, big or small, goes directly into funding our journalism. This support enables us to keep working as we do – but we must maintain and build on it for every year to come. Support The Romania Libera from as little as €1 – and it only takes a minute. Thank you.

Subscribe Romania Libera weekly
Subscribe Romania Libera essential new magazine
An alternative to breaking news
Subscribe Romania Libera essential new magazine