11.1 C
București
marți, 23 aprilie 2024
AcasăSpecialTeleviziunile, jucarii

Televiziunile, jucarii

» Piata romaneasca a televiziunilor pentru copii a crescut in ultimele sase luni cat voinicii din povesti in cativa ani.

» Din vara anului 2007 pana acum, tot mai multe posturi in limba romana au aparut atat pe micul ecran, cat si pe internet.

» Asa se face ca zona dominata in urma cu un deceniu de Cartoon Network este acum  impartita cu mai vechile Jetix si Minimax, dar si cu "nou-nascutele" Baby TV, Kids. Co, Boom Hop, Televiziunea copiilor sau TV Copii.

Ratiunile pentru care piata romaneasca a fost invadata dintr-o data de acest tip de televiziune nu sunt foarte clare. Unul dintre motive ar fi faptul ca, in opinia celor care activeaza in aceasta zona, mai existau oportunitati care nu fusesera inca ocupate. "Avand in vedere ca majoritarea posturilor care au intrat pe piata recent se adreseaza unui grup-tinta format din copii cu varste mici sau chiar prescolari, se poate presupune ca acest segment – prescolarii –  nu era inca acoperit in totalitate", ne-a explicat Gordana Duspara Moriarty, vicepresedinte si General Manager la Tuner Broadcasting, detinatorul Cartoon Network.

Post de televiziune pentru bebelusii de pana in 3 ani

Un exemplu clar de nisare este Baby TV, versiunea romaneasca a postului britanic, care a aparut la noi in septembrie 2007 si care vizeaza exlusiv bebelusii. "Baby TV a aparut ca o alternativa la spatiul mic de programe destinate copiilor de pana in 3 ani de pe posturile centrale", ne-a precizat Anca Ivanciu, director marketing National Geographic Channel, distribuitorul pentru Romania. Reteta presupune prezentarea unor desene animate linistitoare, tocmai pentru ca proaspetele mamici sa vada in televiziunea noastra un sprijin virtual in cresterea micutilor, mai ales in perioadele dificile de adaptare la viata", potrivit Ancai Ivanciu.

Combinatie ciudata: televiziune si Internet

Un caz interesant il reprezinta aparitia televiziunilor pentru copii care emit exclusiv pe Internet. Interesant, pentru ca aceasta reteta imbina doua dintre elementele pe care parintii ar dori sa le tina deoparte de copii: televizorul si calculatorul. Totusi, functioneaza deja Televiziunea Copiilor (www.tvcopii.net), care se proclama "prima televiziune din Romania exclusiv pentru copii care emite numai pe Internet", sau TV Copii (www.tvcopii.ro). Avantajul celor doua posturi virtuale este totusi interactivitatea: nu ofera doar desene animate, ci si jocuri, lectii de dans, cursuri de creatie literara ("Micul scriitor", pe TV Copii.ro) sau exercitii de logica.
Ambele site-uri ofera spre vizionare desene animate clasice, precum Tom si Jerry, Barbie, Donald Duck, Popeye Marinarul.

Consolele wii, bonus
Unele surse afirma ca aparitia unora dintre aceste canale tv nu a avut la baza studii clare care sa arate ce oportunitati ofera piata romaneasca de profil. "N-as putea spune ca s-a facut un studiu, desi intr-adevar asa ar fi firesc. De aceea n-as putea sa va spunem clar care ar fi asteptarile noastre si ce viitor are piata televiziunilor pentru copii", a fost raspunsul primit de la reprezentantul unui astfel de post, care nu a dorit sa-i fie citat numele.
Reprezentantii Cartoon Network estimeaza insa ca oportunitatile financiare pot veni si in Romania din piata produselor auxiliare show-urilor tv. "Piata se indreapta in directia in care aceste produse vor fi la fel de importante ca si serialul de desene animate in sine. Spre exemplu, jocurile Ben 10 au fost epuizate deja in Marea Britanie. Copiilor le plac foarte mult consolele wii, iar acum se pot bucura de jocul Ben 10 chiar la ei acasa, imediat dupa ce se uita la serialul cu acelasi nume de pe Cartoon Network", a explicat Gordana Duspara Moriarty.

Dezvoltarea era inerenta
Exista doar cativa jucatori seriosi pe aceasta piata, iar oferta variaza intre produse bune si unele mai putin bune, este opinia Anei  Ghica, consultant marketing in domeniul televiziunilor pentru copii.
Aceasta considera ca sporirea ofertei era inerenta o data cu cresterea accesului telespectatorilor la programe tv prin raspandirea serviciilor digitale. "Oriunde in lume, platformele digitale ofera o gama largita de programe fata de oferta traditionala a operatorilor de cablu, regasindu-se o varietate mare de canale tematice. Deci, un prim raspuns ar fi existenta suportului tehnologic", afirma Ana Ghica. Prin servicii digitale se intelege platforme de tip Dolce, Boom sau Digi TV.
In al doilea rand, explica consultantul, suntem martorii unei "profesionalizari" a telespectatorului, in sensul in care acesta este din ce in ce mai exigent si selectiv cu continutul media. "Fenomenul nu a ocolit nici publicul cu varste cuprinse intre 3 si 14 ani. Pe de alta parte, plaja acestui public este una foarte larga, drept pentru care se produce o segregare in plus: exista deja canale pentru varsta prescolara si canale pentru copiii de peste 6 ani. Apoi, exista posturi cu un continut de divertisment foarte ridicat si iata ca exista loc si pentru canale cu continut educativ adresate prescolarilor", precizeaza Ana Ghica.  
Un moment important pentru dezvoltarea pietei televiziunilor pentru copii a fost, in viziunea acesteia, aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, moment din care jucatori media importanti pe continent au avut un plus de incredere pentru tara noastra. "A contat de asemenea si precedentul creat deja de canale tematice mai temerare, prezente in Romania din anii ’90, care au reusit sa performeze foarte bine din punct de vedere financiar", este de parere consultantul.

Cele mai citite

Aerisirea în baie și reguli generale pentru a funcționa optim

Umiditatea excesivă din baie poate dăuna atmosferei generale, dar și nivelului de confort resimțit. Așadar, aerisirea corespunzătoare este obligatorie - atât pentru a asigura...

Ghidul complet pentru utilizarea responsabilă a camerelor spion

În contextul modern al tehnologiei, camerele spion au devenit un instrument util pentru supravegherea discretă și asigurarea securității personale și a proprietății. Este esențial...

ONG-urile nu au tratament preferențial, trebuie să raporteze ce fac cu banii ca și societățile comerciale

Organizațiile neguvernamentale (ONG) nu beneficiază de un tratament preferențial ci, dimpotrivă, trebuie să raporteze ce fac cu banii, așa cum sunt obligate și societățile...
Ultima oră
Pe aceeași temă