18.7 C
București
miercuri, 24 aprilie 2024
AcasăSpecialRadioul se asculta acasa

Radioul se asculta acasa

» Unde credeti ca se asculta cel mai mult radioul anul acesta? Aveti trei variante: in masina, la serviciu sau acasa. Daca ati optat pentru primele doua, atunci ati gresit.

» Aproape jumatate dintre ascultatorii de radio prefera sa o faca, in continuare, de acasa.

» Doar 30 la suta, potrivit ultimelor date statistice, stau "pe calea undelor" in autovehicule sau la serviciu.

Radioul se asculta, in continuare, mai mult de acasa pentru ca majoritatea ascultatorilor de radio sunt oameni inactivi, care nu prea isi parasesc locuintele, potrivit lui Toti Marinescu, director executiv InfoPro. "42,7% din consumul de radio se datoreaza acestor persoane. Mai bine de jumatate dintre consumatori nu au nici macar liceul, iar ca varsta, 35% au peste 50 de ani. Segmente de populatie a caror principala caracteristica este ca isi petrec majoritatea timpului acasa", ne-a declarat reprezentantul Radio Info Pro. Mai mult, traim intr-o tara cu o populatie majoritar imbatranita, care este obisnuita sa asculte radioul din vremea cand televiziunea nu era o optiune prea placuta, confirma si Marius Strambeanu, media researcher pentru Radio 21 si Europa FM. Adica tot persoane care isi petrec cea mai mare parte a timpului acasa.
De altfel, studiile arata ca tinerii si cei activi stau pe frecventele posturilor de radio mai ales de la serviciu sau din alte locatii. "Persoanele care asculta radioul in alta parte sunt in special tinere si active, cu un mod de viata dinamic si gadgetizat (22-44 de ani). In acest interval de varsta, procentul celor care declara ca au ascultat radioul la serviciu este semnificativ asemanator cu al celor care declara ca au ascultat acasa. Mai mult, probabilitatea ca acesti tineri sa asculte radioul folosindu-se inclusiv de noile gadget-uri (telefon, I-pod) este foarte mare", afirma Marius Strambeanu.

Munca si radio

O alta explicatie ar fi aceea ca radioul este ascultat in paralel cu desfasurarea altor activitati, spre deosebire de televizor sau ziar, care solicita antentia exclusiva a unei persoane. Potrivit studiului "Utilizare, atitudini si satisfactii ale consumatorilor de radio si televiziune", realizat pentru Consiliul National al Audiovizualului, doar 12 la suta dintre cei intervievati au declarat ca nu mai fac nimic altceva in timp ce asculta radioul. "Se aplica modelul tipic al radioului in bucatarie. Orice actiune casnica presupunand folosirea mainilor si picioarelor induce consumul de radio. Nu trebuie sa plecam de la premiza ca oamenii ajung acasa si stau degeaba in fata televizorului. Cei mai multi muncesc in gospodarie. Iar radioul este un mediu prietenos, care nu-ti cere o atentie exclusiva, precum ziarul sau televizorul", sustine analistul media Ioana Avadani.
Afirmatiile sale sunt confirmate de studiul mentionat mai sus care a stabilit ca aproape 90% dintre ascultatori fac si alte lucruri in timp ce radioul functioneaza in fundal: fie muncesc in gospodarie – 63%, fie iau masa – 37%, fie citesc sau fac gimnastica – 8%. Activitati care consuma mai mult timp intr-o zi decat mersul cu masina sau cu autobuzul si, in unele situatii, chiar decat orele la slujba. "Desi in zilele lucratoare exista un segment de public, deloc de neglijat, care asculta radioul la serviciu sau in masina, ascultatea radioului ramane totusi un fenomen predominant casnic si familial", este concluzia studiului.
Prin urmare, decizia unor televiziuni de a-si transfera continutul si la radio este fireasca, in viziunea Ioanei Avadani. "Cred ca decizia Realitatea TV, de exemplu, este o optiune foarte clara de business. Oricum, oamenii nu prea se uitau, ci doar ascultau Realitatea TV", apreciaza analistul media. Aceasta ne-a semnalat de altfel o tendinta publicului de calitate – tineri intre 25 si 45 de ani, cu studii superioare si venituri mari – spre radio, de asemenea pentru ca acesta solicita mai putina atentie in timpul activitatilor zilnice.


Studiu
Ambient muzical/vocal

Jumatate dintre ascultatorii de radio considera ca acesta este un "ambient muzical/vocal". Adica, o sursa de informare, dar mai ales fundal pentru alte activitati. Doar 23% considera radioul exclusiv o "sursa de informare", dar aceste persoane provin mai ales din mediul rural si "sunt interesate de programele de stiri, de dezbaterile politice si asculta in primul rand muzica populara". In fine, circa 28% prefera radioul ca formator de opinie si mediu interactiv", acestia fiind oameni care umaresc mai ales emisiunile de divertisment.

"Mai bine de 50% dintre ascultatorii de radio nu au nici macar liceul, iar din punct de vedere al varstei, 34,8% au peste 50 de ani. Segmente de populatie a caror principala caracteristica este ca isi petrec majoritatea timpului acasa."
Toti Marinescu

"Nu trebuie sa plecam de la premiza ca oamenii ajung acasa si stau degeaba in fata televizorului. Cei mai multi muncesc in gospodarie. Iar radioul nu-ti cere o atentie exclusiva, precum ziarul sau televizorul."
Ioana Avadani

Cele mai citite

Protejarea pădurilor din Ilfov este piatra de temelie a viitoarei Centuri Verzi București-Ilfov

Înscrisă ca amendamente la noul Cod Silvic, protejarea pădurilor din Ilfov împotriva exploatărilor comerciale, piatra de temelie a viitoarei Centuri Verzi București-Ilfov, a fost...

Rusia – Ucraina, ziua 770: Biden vrea să trimită arme Kievului chiar de săptămâna această

Preşedintele american, Joe Biden, a afirmat că Statele Unite vor "începe să trimită arme şi echipamente în Ucraina chiar din această săptămână", după ce...

Ce priorități va avea Firea ca primar general: școli, transport, termoficare și spitale

Gabriela Firea, cea care este, din nou, candidatul PSD la funcția de primar general al Capitalei, a transmis un mesaj în care anunță ce...
Ultima oră
Pe aceeași temă