10.7 C
București
joi, 18 aprilie 2024
AcasăSpecialPublicitatea la TV, mai ieftina decat cea on-line

Publicitatea la TV, mai ieftina decat cea on-line

» Bogdan Naumovici, unul dintre cei mai importanti creativi din publicitatea romaneasca, declara intr-o emisiune TV ca reclama pe televizor este atat de ieftina incat nu are nevoie sa cumpere spatiu publicitar si pe alte canale media.

» Specialistii cu care am discutat admit ca un minut de publicitate, in Romania, ramane mai ieftin decat in alte tari europene, in ciuda scumpirilor succesive, dar si comparabil cu presa scrisa sau cu net-ul.

Intrebat intr-o emisiune daca ar fi tentat sa cumpere spatiu de reclama pe bloguri, Bogdan Naumovici, Creative Director in grupul Leo Burnett Romania, a raspuns: "Cat timp publicitatea pe televizor e atat de ieftina, nu vad de ce m-ar interesa".
Parerile specialistilor cu care am vorbit, pornind de la aceasta afirmatie, sunt ca, pe de o parte, publicitatea la TV nu este atat de accesibila incat sa si-o permita oricine, dar pe de alta parte este ieftina, daca se compara cu costurile si eficienta unei reclame in presa scrisa sau pe on-line. "Afirmatia ca publicitatea TV este cea mai ieftina e corecta, pentru ca eficienta se masoara in cost per mia de telespectatori, cititori, afisari etc. La TV, daca am lua exemplul Pro TV, cea mai scumpa statie, ea practica un CPP maxim de aproximativ 400 de euro. Asta inseamna un cost pe mie de 3,6 euro net. Un advertiser are nevoie de minimum 1.000 de puncte de rating pentru o campanie decenta, nu neaparat foarte eficienta. Asta inseamna 400.000 de euro. Este limita inferioara a unei campanii pe TV. Costul pe mia de afisari pe net, in schimb, este de minim 4 euro. Asadar, un pic mai scump decat pe TV", afirma Radu Budes, Managing Partner Splendid Media, agentia care gestioneaza spatiul publicitar al TVR. Concluzia acestuia este ca nu publicitatea pe TV e ieftina, ci presa scrisa si on-line cer prea multi bani. "Intrebarea este ce ar fi mai usor de indeplinit? Sa scada printul preturile ca sa fie competitiv sau sa creasca TV-ul si sa riste sa piarda niste advertiseri? In ultimii ani, preturile medii pe TV au crescut cu aproximativ 30-35% in fiecare an. Pe acest fond, printul a crescut si el cu 10-15%. Nu e tocmai cea mai buna strategie daca se doreste acomodarea unor bugete care nu se califica pe TV", sustine Radu Budes.
Liliana Ionescu, director vanzari TV la Arbomedia, precizeaza ca mai mult decat atat, publicitatea la TV in Romania este chiar mai ieftina decat in multe tari din Europa: "Trebuie sa ne referim in primul rand la nevoile fiecarui brand. Fiecare medie are un sistem de masurare si raportare. Daca ne referim la TV, intr-adevar, CPP-ul este cel mai iefin comparativ CPT din presa, cu CPM din on-line si lista ar putea continua. Acest aspect este, inca, valabil in Romania pentru ca pretul TV este mai mic decat in tarile din Europa Centrala si de Vest."
Totusi, Liliana Ionescu estimeaza ca preturile pe piata de publicitate vor continua sa creasca in 2008. "Vom asista si anul viitor la o crestere spectaculoasa a preturilor (in medie cu 50%)."
Telespectatorii, nemultumiti de excesul de publicitate
In conditiile in care piata este destul de ieftina, si senzatia telespectatorilor este ca in ultimii ani, mai ales, posturile de televiziune difuzeaza reclama in exces.
"Daca patronii televiziunilor, fie ele generaliste sau de nisa, nu ar fi atat de lacomi incat sa transforme posturile respective in posturi de publicitate si cate ceva nesemnificativ si neinteresant pe langa publicitate, cu siguranta ca audienta ar fi mult mai mare", scrie unul dintre forumistii care au postat comentarii la articolul "Audientele TV se prabusesc", publicat de "Romania libera" in octombrie.
Duiliu crede ca "intreruperea emisiunilor pentru reclamele produselor care nu se vand indeparteaza tot mai multi telespectatori. De ce nu se incearca macar sa se faca o echilibrare intre durata emisiunii si durata publicitatii".


Dictionar

CPP (Cost per point) – pretul unei reclame pentru un punct de rating. In Romania, un punct de rating inseamna 110.000 de telespectatori. CPT (Cost per thousand) – metoda de comparare a eficientei costului pentru canalele media, calculat prin impartirea costului unei reclame de pe un canal la numarul 1.000 (cititori, in cazul presei scrise). CPM (Cost-per-mie) – pretul unei machete publicitare se inmulteste cu numarul de afisari pe paginile unui site cumparate de catre client.

Studiu

Jumatate din privitori schimba canalul la reclama
Un studiu realizat pentru Consiliul National al Audiovizualului arata ca aproape jumatate dintre telespectatori schimba canalul in momentul in care se difuzeaza publicitatea. "Atunci cand incepe publicitatea la TV, des si foarte des se intampla ca telespectatorii sa (raspuns multiplu – n.r.) schimbe canalul (48%); nu schimba canalul, dar se duc sa faca diverse treburi (44%) sau incep sa comenteze emisiunile de dinainte cu persoanele care se afla in camera (25%); inchid televizorul (11%)", precizeaza cercetarea "Utilizare, atitudini si satisfactii ale consumatorilor de radio si televiziune". Doar 12% se uita la tot calupul de publicitate, pentru ca le plac reclamele, iar 13% pentru divertisment.

"Limita inferioara  a unei campanii pe TV este de 400.000 de euro."
Radu Budes

Cele mai citite

Belgia și Cehia vor ca UE să dea noi sancțiuni împotriva influenței Rusiei în viitoarele alegeri europene

Belgia şi Cehia cer ca Uniunea Europeană să adopte noi sancţiuni pentru a contracara influenţa Rusiei în viitoarele alegeri europene, după ce mai multe...

MAE: Unul din cele două grupuri de români blocați în Aeroportul din Dubai a ajuns acasă

Unul dintre cele două grupuri de cetăţeni români blocaţi în Aeroportul Internaţional Dubai a revenit în ţară, joi, cu o cursă care a operat...

ANAF a publicat noile reglementări pentru închiriere sau subînchiriere a bunurilor mobile și imobile

ANAF a publicat miercuri Ghidul dedicat persoanelor fizice care realizează venituri din închirierea de bunuri mobile și imobile. Potrivit sursei citate, contribuabilii care obțin venituri...
Ultima oră
Pe aceeași temă