Intreg sistemul de invatamant a intrat intr-un proces de schimbari majore. Daca acestea vor fi sau nu benefice se va afla abia dupa finalizarea etapelor necesare procesului de descentralizare. Astfel, in descentralizarea invatamantului preuniversitar atentia trebuie focalizata nu numai la nivel de sistem, ci si pe reactiile individuale ale persoanelor din invatamant. Acest proces trebuie sa se realizeze intr-un ritm care sa nu aduca prejudicii, fapt ce impune informarea corecta a cadrelor didactice, a parintilor si a elevilor asupra demersurilor ce se fac in acest sens.
Descentralizarea presupune implicarea comunitatii, bazata pe doi piloni principali: interese comune si incredere. Potrivit declaratiilor reprezentantilor Inspectoratului Scolar Judetean Constanta, activitatea din scoala este cel mai bine cunoscuta de cadrele didactice, dar este necesar sa fie implicati in egala masura parintii, administratia si comunitatea locala, prin identificarea de solutii optime. Un rol important in viata scolii trebuie sa-l joace mediul de afaceri, cu rol de sustinere si sprijin. Desi mediul scolar a fost considerat, in mod incorect, un sector neproductiv, invatarea si educatia reprezinta o investitie extrem de serioasa, pe termen mediu si lung. Descentralizarea vizeaza sa produca o schimbare de atitudine in randul parintilor, a administratiei locale, cu obiectivul major de eliminare a disfunctiilor din acest sistem. Directorul scolii, in conditiile descentralizarii, trebuie sa dovedeasca multiple competente: juridice, administrative, financiar-contabile, sociale, de comunicare, profesionale.
Modificari esentiale
Prin implementarea noii metodologii a descentralizarii invatamantului preuniversitar, se vor aduce numeroase modificari in modul de organizare a unitatilor scolare. Una dintre acestea se refera la implicarea profunda a autoritatilor locale in ceea ce priveste asigurarea managementului general si financiar al scolilor. Finantarea acestora se va efectua in functie de costurile pe elev, calculate de catre fiecare scoala in parte. In costul pe elev intra cheltuielile legate de personal, materiale si servicii, burse, manuale scolare, perfectionarea profesionala a personalului didactic, auxiliar si nedidactic, transportul elevilor si al cadrelor didactice si alte cheltuieli pentru concursuri scolare si activitati educative, cultural-artistice, sportive si turistice.
Proiectul de buget efectuat pe un an intreg va fi trimis spre aprobare Consiliului Local. De aici, proiectul de buget va lua drumul Ministerului de Finante. Investitiile, reparatiile, modernizarile si alte modificari ce vor fi efectuate la nivelul unitatilor de invatamant preuniversitar vor trebui acoperite din fonduri pe care Consiliul Local le va acoperi. Prin descentralizare se urmaresc promovarea si afirmarea profesionalismului, valorizarea rezultatelor, dezvoltarea managementului scolii, definirea scopului scolii prin consultarea comunitatii, evaluarea competentelor globale, motivarea si sprijinirea personalului scolilor, elaborarea strategiei de dezvoltare a scolii si dezvoltarea competentelor de decizie ale directorului.