Studiile recente arată că școala românească este departe de o corelare cu piața muncii, în timp ce deputații din Comisia pentru învățământ au introdus la Bacalaureat o nouă materie ce nu demonstrează competențe relevante pentru un absolvent al examenului maturității, Religia.
Sociologul Gelu Duminică a explicat, pentru “România liberă”, că Bacalaureatul ar trebui să arate că absolventul de liceu poate fi independent și “un cetățean real”, în timp ce religiozitatea nu ar trebui considerate o competență pentru viitor.
“Din păcate, sistemul educațional românesc nu pare a fi bazat pe competențe, ci, mai repede, pe interese pentru a ne susține trecutul și, nicidecum, pentru a construi viitorul. Educația, teoretic, are două mari funcțiuni: una de a construi cetățenii viitorului și, a doua, dezvoltarea profesional-academică. Eșuăm la ambele. Dacă ne uităm la ce cetățeni construim, ne dăm seama că nu pregătim tinerii pentru viitor, ci mai de grabă pentru trecut. Iar la devoltare profesional-academică, evaluările internaționale ne plasează pe ultimele locuri. Sistemul educațional românesc nu este centrat pe nevoile copilului și pe cele ale societății, ci, mai de grabă, pe nevoile profesorului și ale sistemului. Este o paradigmă. Eu nu înțeleg ce competențe dăm elevului prin religie. Competențe care să fie cerute pe piața muncii. Examenul de Bacalaureat testează elevul din perspectiva competențelor pe care le-a dobândit în timpul liceului. Noi ar trebui să vedem, prin examenul de Bacalaureat, dacă acesta poate deveni independent și un cetățean real. Nu știu dacă religiozitatea este o competență pe care o vrem pentru viitor. Eu cred că nu, dar dacă politicienii noștri gândesc altceva…”, ne-a declarat Duminică.
Elevii de la profilul umanist pot opta şi pentru disciplina Religie la examenul de bacalaureat, au decis deputaţii din Comisia de învăţământ.
Departe de așteptări
Şcoala românească trebuie să-și schimbe radical modul în care învață copiii, relevă un studiu realizat de Frames, ale cărui concluzii au fost transmise cotidianului național “România liberă”.
România are nevoie urgentă de un program național de pregătire a tinerilor pentru joburile viitorului, cu materii şi un mod de predare adaptate vremurilor în care trăim, arată experți educaționali citați în analiză.
“Părinţii joacă un rol important în această situaţie. În condiţiile în care prea puţini dintre ei îşi evaluează corect copiii, mulţi dintre elevi ajung să fie înscrişi în şcoli care nu au nicio legătură cu potenţialul lor. Oare câţi dintre părinţi ştiu, cu adevărat, care sunt aptitudinile copiilor lor şi sunt focusaţi să le exploateze, fie că vorbim de zona artistică, de cea tehnică sau sportivă. Aşa ajungem, din păcate, ca şcoala să îi trateze pe toţi la fel şi să ratăm o focusare a acestor copii pe înclinaţiile lor naturale, pe modul de educaţie pe care să-l urmeze cu plăcere”, afirmă experţii Frames.
Șansele ca actuala generaţie şcolară să îşi atingă potenţialul, să reprezinte o soluţie solidă şi de viitor pentru economie, pentru ţară, în general, se reduc pe măsură ce sistemul educaţional public întârzie să vină cu soluţii.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!