O autoritate aflată în subordinea Ministerului Mediului, condus de Tanczos Barna, a blocat conturile companiei aeriene low cost românești Blue Air, ceea ce a declanșat o criză uriașă în Transporturile din țara noastră, mii de români rămânând blocați pe aeroporturi din România și din străinătate.
Surse din Guvern au precizat, pentru “România liberă”, că premierul Nicolae Ciucă și ministrul Transporturilor, vicepremierul Sorin Grindeanu, nu au fost informați prealabil de acțiunea Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), cu toate că era ușor de anticipat că aceasta va conduce la o criză în transportul aerian.
Totuși, blocarea conturilor Blue Air nu putea executată fără informarea Ministerului Finanțelor Publice, în subordinea căruia se află ANAF.
Acum, criza afectează serios și Compania Națională de Transport Aerian TAROM S.A., care, în urma deciziei Guvernului, va readuce gratuit în țară clienții Blue Air rămași blocați în străinătate.
Statul român va scoate din vistierie 5 milioane de lei pentru a plăti cursele operate de TAROM în vederea transportării cetățenilor români rămași blocați pe diverse aeroporturi.
TAROM este reclamată la Comisia Europeană de către compania low cost maghiară WizzAir, cel mai mare operator de zboruri de pe Aeroportul Internațional “Henri Coandă” din Otopeni, cu toate că nu are punct de lucru în România.
Lipsa punctului de lucru al WizzAir în România este și motivul pentru care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) nu poate sancționa compania maghiară, așa cum procedează în cazul Blue Air.
În ciuda numeroaselor sesizări pe care ANPC le-a primit/le primește în legătură cu nerespectarea drepturilor clienților de către WizzAir, demersurile autorității statului român rămân blocate la nivel de mesaje către organisme europene.
Companiile aeriene românești sunt, prin urmare, atacate din toate direcțiile, în timp ce WizzAir, sprijinit de către statul maghiar la fel ca asociații, fundații și ONG ale liderilor UDMR, își vede eliminată sau cel puțin redusă semnificativ concurența pe piața curselor low cost.
Statul, martor la prăbușirea Blue Air
În același timp, statul român este martor și se comportă chiar ca un complice la falimentarea Blue Air, societate la care este acționar.
În momentul acordării ajutorului de stat în valoare de 67 milioane de euro pentru Blue Air, împrumut de la EximBank, statul a devenit acționar al companiei aeriene low cost.
Doi angajați ai statului – un reprezentant al ANAF și unul al EximBank sunt prezenți în board-ul Blue Air.
După cum a arătat “România liberă”, statul plătește, de mai bine de un an, datoriile Blue Air chiar către stat.
Ministerul Finanțelor plătește ratele companiei low cost către EximBank, instituție bancară la care statul este acționar în proporție de 95%.
Discursurile guvernanților
Decizia Blue Air de a suspenda zborurile este una nejustificată a declarat, marţi, ministrul Mediului, Tanczos Barna.
„În legătură cu suspendarea zborurilor de către compania Blue Air, Ministerul Mediului face următoarele precizări: conturile au fost blocate de AFM din cauza faptului că Blue Air are o datorie de peste 28 milioane de lei la bugetul AFM. Este în procedură de executare silită de foarte mult timp, motiv pentru care s-a procedat, conform legii, la recuperarea acestei creanţe. Decizia de a suspenda aceste zboruri este una absolut nejustificată. Blocarea conturilor de către AFM nu justifică în niciun fel suspendarea imediată a tuturor zborurilor de către această companie. Cer Blue Air să reia zborurile imediat, să-şi onoreze obligaţiile faţă de călători, să-şi onoreze obligaţiile faţă de bugetul de stat, să se adreseze imediat AFM pentru a solicita o reeşalonare a acestei datorii şi de a rezolva pe cale legală acest diferend”, a spus ministrul Mediului.
Viceprim-ministrul Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a anunţat că Guvernul va aproba o hotărâre pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor în vederea repatrierii cetăţenilor români afectaţi de anularea zborurilor companiei Blue Air şi a subliniat că statul va trebui să recupereze sumele alocate de la compania aeriană care a provocat situaţia.
„Astăzi (n.r. – 07.09.2022) avem pe ordinea de zi hotărârea de guvern privind alocarea unei sume din fondul de rezervă bugetară la dispoziţia guvernului prevăzut în bugetul de stat pe anul 2022 pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii în vederea suportării costurilor pentru repatrierea unor cetăţeni români, precum şi pentru acordarea unui ajutor financiar de urgenţă. Astăzi vom adopta această hotărâre de guvern”, a declarat Grindeanu în cadrul şedinţei de guvern.
Vicepremierul a mai spus că nu doar ANPC, aşa cum a cerut premierul, ar trebui să se ocupe de recuperarea datoriilor de la Blue Air, care a primit în 2020 un ajutor de la stat de 300 de milioane de lei, ci şi ANAF şi celelalte instituţii implicate în aceste proceduri.
Urmărește România Liberă pe Twitter, Facebook și Google News!