Guvernul va accepta orice variantă de construcţie a gazoductului Nabucco pentru că, indiferent de soluţia pe care o va lua consorţiul care construieşte conducta, este un proiect prioritar pentru România, afirmă ministrul Economiei, Lucian Bode, informează Mediafax.
„Indiferent de soluţia care va fi adoptată, Nabucco este şi va rămâne prioritar pentru România, indiferent de varianta pe care se va merge. Poziţia noastră se va adapta în funcţie evoluţia situaţiei globale”, a declarat Bode pentru MEDIAFAX.
Consorţiul care derulează proiectul a prezentat săptămâna trecută o variantă restrânsă a conductei, denumită Nabucco West, care ar urma tranziteze Turcia, Bulgaria şi România, până în Austria.
În această variantă, conducta ar avea jumătate din lungimea proiectului iniţial şi o capacitate de transport al gazelor de trei ori mai mică.
Proiectul Nabucco a fost proiectat de transporte 31 miliarde metri cubi de gaze naturale pe an din Georgia până în Austria, tranzitând Turcia, Bulgaria, România şi Ungaria, pe o distanţă de 3.900 kilometri.
Consorţiul Nabucco este format din şase companii, respectiv Transgaz Mediaş, OMV Austria, acţionarul majoritar al Petrom, MOL Ungaria, Bulgargaz, Botas Turcia şi RWE Germania.
Potrivit lui Bode, paşii făcuţi până acum de consorţiul Nabucco sunt importanţi şi pot fi adaptaţi la noua variantă a proiectului.
„Pe lângă Nabucco, avem proiectul AGRI, mai sunt proiectee de interconectare a reţelelor de gaze naţionale ale României cu Republica Moldova şi cu Bulgaria. Toate aceste proiecte din sectorul gazelor şi care vor duce la ce ne dorim, adică la independenţa energetică, sunt cadrate într-un proces comun pe care îl derulăm cu Ministerul Afacerilor Externe. Este foarte important să ne armonizăm acţiunile, pentru că e foarte importantă componenta tehnică, la fel ca şi promovarea în mediul extern a acestor proiecte”, a mai spus Bode.
Proiectul AGRI (Azerbaidjan-Georgia-România Interconnector) presupune livrarea gazului natural prin conducte din Azerbaidjan în Georgia şi lichefierea într-un terminal care urmează să fie construit pe ţărmul georgian al Mării Negre, de unde va fi transportat pe mare în România. În terminalul din România, care va fi construit pe ţărmul Mării Negre, va avea loc regazeificarea şi transferul în sistemul naţional de transport prin conducte fie pentru tranzit, fie pentru consumul intern. Livrarea gazelor către Ungaria se va face prin intermediul conductei Arad-Szeged.
Investiţia în proiectul AGRI este estimată între 1,2 miliarde euro şi 4,5 miliarde euro, în funcţie de capacitatea de transport.