Criza financiară, scăderea tranzacţiilor la ghişee şi explozia internet banking-ului pun în pericol locurile de muncă a sute de angajaţi din reţelele clasice ale băncilor. Casierii sunt primii vizaţi.
Mai multe bănci importante din România, cel mai recent BCR, şi-au modificat anul acesta structura personalului. Cele care nu au făcut-o încă anunţă că o vor face în cel mai scurt timp. Vorbim, cel mai probabil, despre câteva mii de oameni la nivelul întregului sistem care vor fi reconvertiţi profesional sau chiar concediaţi.
Principalele victime par a fi casierii şi, în general angajaţii din structurile clasice ale băncilor. A devenit destul de clar că ei pierd lupta cu internet banking-ul. Unele bănci anunţă scăderi de până la 30% ale volumului de tranzacţii prin casierii. Neafectaţi vor rămâne, se pare, doar angajaţii băncilor care au efectuat deja reduceri ample de personal sau care au preferat să-şi marcheze prezenţa în teritoriu prin unităţi de mici dimensiuni, cu maximum doi angajaţi şi cele care au mizat din start pe o dezvoltare serioasă a segmentului online.
Aici regăsim bănci ca Millennium, Garanti şi chiar ING. Bineînţeles, băncile cu sucursale şi agenţii mari şi multe la număr vor avea mai mult de lucru pentru a se adapta actualei situaţii. „CEC Bank nu vizează neapărat extinderea sau închiderea de unităţi, ci eficientizarea reţelei. Ne vom axa pe trei direcţii: redimensionarea reţelei şi relocarea unor unităţi, alocarea către zonele cu potenţial a resurselor umane şi eficientizarea unor fluxuri operaţionale în vederea reducerii cheltuielilor”, spun cei de la CEC, bancă ce deţine una dintre cele mai vaste reţele din România. Mai sunt, desigur, şi băncile care au trecut deja prin ample procese de restructurare aici relevant fiind cazul Volksbank care, aproape doi ani, nu a făcut nimic altceva decât să se restructureze pe baze mai solide.
Liderul se restructurează
BCR, cea mai mare bancă din România, cu o cotă de piaţă de 20% după nivelul activelor, este în proces de ajustare a structurilor de personal, ca urmare a schimbărilor survenite la nivelul canalelor de activitate. Reprezentanţii băncii spun că, faţă de anul trecut, s-a observat o scădere a fluxurilor de numerar prin casierii cu 30% şi o creştere echivalentă a volumului de operaţiuni pe canalele alternative (internet, telefon, maşini multifuncţionale, ATM-uri).
Prin urmare, în funcţie de negocierile cu sindicatele, ar putea fi desfiinţate circa 300-400 de posturi de casieri, iar aproximativ jumătate dintre acestea să fie convertite în domeniul vânzării directe de produse (front office) sau alte structuri. Practic, pe fondul migrării treptate de la cash spre operaţiunile prin internet, telefon sau alte canale alternative, structurile de personal se ajustează pe măsură. Preşedintele băncii, Dominic Bruynseels, a comentat pe larg schimbările de la BCR.
„Eficienţa contează. Canalele electronice şi cardurile sunt mult mai utilizate decât în trecut, creşterea în ultimul an fiind între 30% şi 40%. În acelaşi timp, operaţiunile prin casierie au scăzut semnificativ. În aceste condiţii, pot spune clar: da, ne vom ajusta numărul de angajaţi. În acest moment discutăm cu sindicatul despre numărul de posturi care vor fi desfiinţate. Strategia presupune ca numărul de angajaţi să fie corespunzător volumului de activitate. De exemplu, în cazul împrumuturilor pentru companii, o bună parte a activităţii noastre a fost transferată către departamentele de recuperare şi consiliere, deci va trebui să creştem numărul de angajaţi în această zonă, dar şi să reducem numărul de angajaţi din zona comercială”, explică preşedintele BCR. În ceea ce priveşte evoluţia tranzacţiilor prin internet banking, cifrele sunt în creştere la toate băncile contactate de Capital.
La CEC, de exemplu, volumul a urcat cu peste 43% faţă de anul trecut, la ING cu peste 20%, la Bancpost cu 19%, la Credit Europe cu mai bine de 50%. Singura bancă contactată de noi care a înregistrat creşteri semnificative la ghişee este Volksbank, cu un plus de peste 30%.