Autostrada care leagă Timişoara de Arad ar trebui să fie gata până la sfârşitul acestui an, potrivit afirmaţiilor oficialilor. Deşi mai sunt câteva săptămâni până la termenul final asumat de autorităţi şi constructori, la faţa locului, lucrările par să se defăşoare cu viteza melcului.
Pe şantierul celor 32 de kilometri de autostradă încă mai sunt multe de făcut: porţiuni de drum aşteaptă să fie asfaltate, jumătate din parapeţii mediani au rămas nemontaţi, iar marcajele lipsesc pe cea mai mare parte a drumului.
Lucrările la cei 12 kilometri de autostradă (centura vest Arad) care va face legătura spre DN7 sunt şi mai puţin avansate.
Stadiul lucrărilor e 90%
Avansul lucrărilor, de aproape 90%, ar fi încurajator, dacă cei 10% nu s-ar referi la puncte nevralgice, cum ar fi nodurile de acces pe autostradă. Fie că vin dinspre Lugoj, fie că sosesc de la Timişoara, intrarea automobiliştilor se va face doar din DJ 691, drum judeţean care pleacă din municipiul de pe Bega spre nodul rutier din vecinătatea localităţii Gearmata. Lucrările aici sunt în toi. Încă se fac săpături, pe bretele de acces nu s-a pus nici măcar materialul de fundaţie, darămite asfaltul, iar pasajul de traversare a autostrăzii de către drumul judeţean e la stadiul de groapă.
Pe marea parte a autostrăzii stratul final de asfalt este însă aşternut. Pe multe poduri el lipseşte, urmând a fi pus doar după ce se încheie lucrările la acestea. Zilele trecute echipele de muncitori lucrau la rosturile de dilataţie ale podurilor, la montarea umerilor laterali de sprijin, urmând ca apoi să fie puse şi straturile de asfalt.
Marcaje şi parapeţi lipsă
Cel puţin unei jumătăţi de autostradă îi lipsesc ambele rânduri de parapeţi mediani, situaţi la patru metri unul de altul. Şapte echipe îi înfig în fundaţie bucată cu bucată, cu ajutorul unor utilaje speciale, însă nu e clar dacă vor fi suficiente două săptămâni. Trebuie montaţi câteva mii de stâlpi care susţin parapeţii, fixaţi, apoi hidroizolată îmbinarea lor în fundaţie. Marcajele, ultima lucrare, sunt pe cale de consecinţă, absente pe marea parte a autostrăzii. Şanţurile de scurgere a apei pluviale de o parte şi alta a autostrăziii nu sunt definitivate, taluzurile nu sunt înierbate astfel încât acestea să fie protejate de riscul alunecărilor în caz de precipitaţii.
Luminile aeroportului stau în calea centurii Arad
Ieşirea de pe tronsonul Timişoara-Arad se va face în apropierea celui de-al doilea municipiu. Când va fi gata centura acestui municipiu şoferii vor circula prin vestul acestuia fie spre tronsonul Arad-Nădlac, fie spre DN7. De abia acum două săptămâni s-a demolat sediul Direcţiei Sanitar-Veterinare din acest oraş, situat pe traseul centurii. Balizajul aeroportului Arad, aflat lângă pista acestuia, rupe în două autostrada, iar constructorul Alpine-Porr s-a oprit cu lucrările de o parte şi alta a balizajului. Acum două săptămâni venise cu un pod la jumătate de metru de acoperişul DSV Arad, parcă pentru a arăta absurdul situaţiei.
La câţiva kilometri de aeroport se găseşte un nod rutier şi legătura centurii Arad cu tronsonul spre Nădlac. In nord-vestul Aradului autostrada se termină într-un nod rutier – giratoriu prin care se face conectarea la DN7, principala şosea spre Nădlac. Întreaga centură a Aradului este prevăzută cu instalaţie de iluminare şi ar putea fi gata la finele primăverii viitoare, desigur dacă se va găsi un alt loc pentru balizaj.
Asfaltare la -2 grade Celsius
Întrebaţi dacă porţiunea Arad-Timişoara va fi gata până la finele anului, responsabilii spun că va fi posibil, dacă vremea îi va ajuta. „Este destul de lucru, dar există promisiunea că o vor termina până la finele anului”, spune Sorin Lucaci, directorul direcţiei regionale Timişoara. Întrebat de ce asfaltul se aşterne la temperaturi sub zero grade Celsius, directorul regionalei refuză răspunsul, afirmând că nu are voie să dea interviuri. Zilele trecute erau chiar minus 2 grade Celsius şi pe autostradă se asfalta de zor. „Temperatura minimă acceptată e de 10 grade Celsius.
Ce spun normativele?
La temperaturi mici asfaltul nu mai poate fi compactat corespunzător, apa pătrunde în interior şi îngheaţă”, spune un inginer consultant.
Aşternerea asfaltului la cel puţin 10 grade Celsius este strict obligatorie prin lege. Din dorinţa încheierii rapide a lucrărilor, atât Compania de Autostrăzi, cât şi Inspecţia în Construcţii, închid însă ochii. „Dacă nu se respectă temperatura minim admisă, e posibil ca la primăvară să se ia asfaltul pe roată”, explică plastic un inginer constructor de drumuri care pot fi consecinţele.