Noua tabletă lansată de Amazon arată că gigantul american încearcă o nouă strategie pentru a câştiga supremaţia pe piaţa în creştere a tabletelor: conform preşedintelui companiei, Jeff Bezos, Amazon nu va câştiga din vânzarea tabletelor, ci din vânzarea conţinutului acestora.
La prima vedere, noul produs al companiei Amazon, Kindle Fire, nu pare să aibă mari şanse împotriva liderului de piaţă Apple şi a tabletelor care folosesc sistemul de operare Android; ecranul multitouch al unui Kindle Fire are dimensiuni mai mici decât cel al unui iPad (numai 7 inch), mai puţină memorie (doar 8 gigabyte), iar posibilităţile de folosire sunt restrânse: Kindle Fire nu are cameră foto sau microfon integrat şi nu se poate conecta la internet decât prin tehnologia wireless, nu şi prin reţelele de telefonie mobilă. Teoretic, singurul avantaj al tabletei produse de Amazon pare să fie preţul redus: numai 199 dolari, faţă de 499 dolari pentru cea mai ieftină versiune a unui iPad. Însă Amazon are de gând să speculeze la maximum acest avantaj – iar şansele de succes sunt mai mari decât ar putea părea.
Primul Kindle a apărut în 2007 şi a fost considerat o revoluţie – însă era departe de a fi o tabletă: ecranul era monocromatic şi nu putea fi folosit decât pentru a citi. Însă consumatorii l-au acceptat rapid: în loc să se deplaseze până la o librărie şi să achiziţioneze o carte de hârtie, ei puteau cumpăra, pentru prima oară, cu numai câteva clicuri, o carte în format electronic, care era apoi stocată pe micul Kindle. În luna mai a acestui an, Amazon a anunţat că a vândut pentru prima dată mai multe cărţi în format electronic decât pe hârtie. Kindle Fire oferă însă mult mai multe posibilităţi: pe lângă comerţul tradiţional cu cărţi digitale, utilizatorii tabletei pot accesa internetul, pot citi şi scrie e-mailuri sau comunica prin intermediul reţelelor de socializare, se pot uita la filme şi seriale sau pot asculta muzică – şi pot, de asemenea, să instaleze aplicaţii.
Lupta pentru conţinutul digital
Cotidianul britanic The Guardian atrage atenţia asupra faptului că strategiile companiilor Apple şi Amazon sunt „diametral opuse: Apple vinde hardware, iar celelalte linii de produse – software sau oferte media – există numai pentru a creşte valoarea produselor fizice”: la fiecare iPad vândut, Apple câştigă circa 30% din preţul produsului.
Amazon, pe de altă parte, vinde produse digitale (cărţi, filme, muzică sau jocuri), iar acestea însumează circa 40% din veniturile companiei; „vânzările de hardware au ca scop să aducă noi clienţi segmentului de media digitale”, notează The Guardian.
Pentru Amazon, profitul din vânzările tabletei Kindle Fire nu este, aşadar, deosebit de semnificativ; noua tabletă este un argument de vânzare în plus în discuţiile cu companiile media care pun la dispoziţie conţinutul pe care Amazon îl vinde clienţilor săi. Noul „Newsstand” – un chioşc virtual de ziare şi reviste – este pentru aceste companii mult mai interesant decât cel construit de Apple, în primul rând datorită condiţiilor mai atrăgătoare oferite de Amazon şi în al doilea rând, acum, datorită tabletelor Kindle Fire.
The Guardian este de părere că în lunile următoare multe edituri şi trusturi de presă vor părăsi „ecosistemul” Apple, orientându-se către Amazon.
Exact acest „ecosistem” a fost până acum marele avantaj pe care Apple l-a avut în faţa competitorilor săi: faptul că toate produsele companiei erau, simultan, „portaluri” către iTunes – magazinul său pentru media virtuale. Şi Amazon dispune de un asemenea ecosistem, iar cu Kindle Fire Amazon pune la dispoziţia consumatorilor şi portalul de acces mobil, absent până acum (cu excepţia cărţilor electronice care puteau fi accesate cu vechiul Kindle).
Şi Google va avea de suferit
Cu noul Kindle Fire, Amazon loveşte şi în Google, creatorul sistemului de operare Android, folosit de majoritatea tabletelor de pe piaţă. Android este gratuit, iar ideea care a stat la baza sa era crearea unui sistem liber – spre deosebire de Windows sau OS X – pentru care oricine să poată construi aplicaţii. Google era, până acum, cel mai mare vânzător al aplicaţiilor respective, cu magazinul virtual Android App Store. Acum însă faptul că Android este un sistem gratuit s-a transformat dintr-un avantaj într-o problemă – pentru Google: pe tableta Kindle Fire, Amazon permite numai instalarea aplicaţiilor cumpărate din propriul magazin virtual, Amazon App Store. Blogul CNN Money notează că acesta este un autogol uriaş pentru Google – iar compania este singurul vinovat: „Construind un sistem atât de deschis încât poate fi modificat de oricine, Google a deschis cutia Pandorei”. Eric Bleeker, un analist IT citat The Washington Post, este de părere că Kindle Fire este o oportunitate majoră pentru Amazon de a ajunge în fruntea competiţiei: „Deşi Apple va vinde probabil 10 milioane de iPad-uri în ultimul trimestru al anului, pentru Amazon va fi un succes şi dacă va vinde numai 3 milioane”, a declarat Bleeker. Prognoza lui Bleeker ar putea fi chiar depăşită: în primele 5 zile, Amazon a primit 250.000 de comenzi pentru Kindle Fire.