Banca Comerciala Romana (BCR) a anuntat pentru primul trimestru din 2011 un rezultat operaţional de 608,8 milioane lei (144,5 milioane euro), în creştere cu 10,9% faţă de ultimul trimestru din 2010, deşi în scădere cu 20,2% faţă de primul trimestru din 2010 în condiţiile menţinerii unui context economic dificil. Venitul operaţional s-a îmbunătăţit cu 8,2% faţă de T4 2010, deşi s-a diminuat cu 9,6% faţă de T1 2010, in principal din cauza venitului net mai mic din dobânzi şi comisioane, ca urmare a condiţiilor pieţei: diminuarea ratelor dobânzii, nivel redus al cererii eligibile de credite şi impactul implementării noii legi a contractelor de credit pentru consumatori (OUG 50). Cheltuielile operaţionale au crescut cu 10,3% faţă de T1 al anului trecut, dar cu numai 4,6% faţă de T4 2010. Profitul net după impozitare şi interesele minoritare s-a ridicat la 76,1 milioane lei (18,1 milioane euro) de la o pierdere de 29,5 milioane lei în T4 2010, dar este mai mic faţă de T1 2010, în principal din cauza scăderii nivelului dobânzilor şi impactului direct asupra veniturilor nete din dobânzi precum şi din cauza cheltuielilor încă ridicate cu provizioanele generate de menţinerea unor condiţii de piaţă dificile care afectează clienţii BCR.
Administrare pozitivă a eficienţei şi a riscurilor
Raportul cost-venit s-a păstrat la un nivel foarte bun, 42,3% în T1 2011 (36,9% în T4 2010 şi 34,6% în T1 2010) în pofida impactului unei creşteri limitate a veniturilor.
Ritmul formării creditelor neperformante (NPL) a încetinit în T1 2011 comparativ cu T1 2010, dar se menţine la un nivel ridicat şi nu este aşteptată o scădere semnificativă pe termen scurt. NPL rămân la un nivel care poate fi gestionat corespunzător, cu o rată de acoperire confortabilă de 129% (garanţii şi provizioane). Reducerea ritmului de formare a creditelor neperformante este confirmată de o foarte uşoară creştere a costurilor cu riscul cu 0,2% (sau 1 milion lei) faţă de T1 2010.
Afacerile au continuat să se dezvolte în pofida unei economii slăbite
BCR (doar banca) a înregistrat o creştere a cotei de piaţă pe total creditare, până la circa 22,2% in T1 2011, generată de performanţa bună a creditării pe segmentul companii care a condus la îmbunătăţirea poziţiei băncii pe acest segment (+0,3 pp cota de piaţă faţă de finele anului precedent) şi de o consolidare pe segmentul creditelor imobiliare (23,2% cota de piaţă). BCR deţine circa 23,3% din depozitele persoanelor fizice din România, ca urmare a politicii sale de preţ competitive şi a puterii brandului BCR – cel mai de încredere brand bancar din România. Activitatea de retail se auto-finanţează, raportul credite / depozite (LTD) situându-se la circa 74% după standardele locale. Banca se bucură de o lichiditate puternică şi de o bază de capital sănătoasă care se situează cu mult peste cerinţele minime de reglementare.