Datorită preţului, vagoanele produse la Arad au câştigat competiţia în faţa celor din Asia.
Chiar dacă economia României s-a confruntat cu criza, economia Aradului a funcţionat din plin. La Arad, au fost fabricate vagoane noi de cale ferată, cele mai ieftine din lume, dotate la standarde europene, dar cu sistem „antinaş”, şi tramvaie de călători performante, care vor intra în exploatare în acest an.
Cel mai ieftin vagon de călători din lume
SC Astra Vagoane Călători SA construieşte vagoane ieftine, dar performante. Compania a reuşit construcţia celui mai ieftin vagon de călători din lume, clasa a doua, dotat la standarde eu-ropene. Practic, costurile acestui vagon sunt aproximativ egale cu reabilitarea şi modernizarea unuia vechi. Printre dotări se află un sistem „antinaş”, de monitorizare video, care-i va pune în imposibilitate pe călători să circulă fără bilet. Valer Blidar, preşedintele SC Astra Vagoane Călători SA, când i-a prezentat ministrului Transporturilor, Anca Boagiu, vagonul, a glumit şi i-a spus că unica şansă a „naşului” este să ia banii pe scările trenului. În următoarele trei luni, vor fi livrate 17 vagoane noi care vor circula pe liniile ferate din România.
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a precizat că vagoanele pentru trenurile de călători vor contribui la transferarea volumului mare de călători de pe căile rutiere către căile ferate. „Peste tot în lume se investeşte în calea ferată. La noi, investiţiile în calea ferată sunt mici, maximum 25%”, a explicat Valer Blidar, preşedintele SC Astra Vagoane Călători SA. „În politica ministerului, există o preocupare foarte mare legată de transferarea volumului foarte mare atât de pasageri, cât şi măr–furi, care se transportă pe ru-tier, către calea ferată. Dar, pen-tru a realiza acest lucru trebuie să fii capabil să oferi un stan-dard corespunzător pentru transport”, a declarat Anca Boagiu. Astra Arad are concurenţă puternică. Repre-zen-tanţii firmei clujene „Remarul 16 Februarie” au anunţat că vor produce trenuri de mare viteză, sub licenţă Bombardier, care vor aca-para o parte din piaţa Astrei.
„Imperio”, primul tramvai fabricat la Arad
SC Astra Vagoane Călători SA produce şi modernele tramvaie „Imperio”. Acestea au un grad ridicat de performanţă şi confort, spun reprezentanţii Astra. Ele sunt dotate cu afişarea electronică a traseului, aer condiţionat, dar şi cu scaune ergonomice. Controlul biletelor are loc electronic şi pasa-gerii vor fi monitorizaţi video. Garniturile de tramvai au o capacitate de la 55 la 200 de pasageri.