18.2 C
București
duminică, 29 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăAutostrada care se îneacă în Dunăre

Autostrada care se îneacă în Dunăre

Guvernul plusează în conflictul deschis cu francezii de la COLAS, într-un război psihologic în care şi statul român, şi firma străină mai au câteva zile pentru a-şi maximiza profitul.

Contractul de construire a autostrăzii Cernavodă-Medgidia de către firma franceză COLAS, care ar fi trebuit să fie gata în acest an, va fi, cel mai probabil, reziliat a spus la o emisiune televizată premierul Emil Boc. „Se pare că Ministerul Transporturilor a luat taurul de coarne – şi pentru asta eu îi felicit, că nu mai stau în această lâncezeală, să negocieze la nesfârşit cu un constructor care nu îşi face treaba şi nu intră în termene – să rezilieze contractul”, a spus Boc conform Mediafax. Premierul Emil Boc a dat astfel un semnal francezilor, implicaţi de câteva luni într-un război al nervilor cu Ministerul Transporturilor, cum că ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, are susţinerea sa în ipoteza unei eventuale rezilieri.

Până acum cele două părţi s-au notificat reciproc în privinţa nemulţumirilor fiecăreia, iar în ipoteza în care acestea nu vor fi rezolvate contractul urmează să fie reziliat.

Contractul, reziliat de fapt de COLAS

În realitate nu Transporturile sunt cele care au decis rezilierea contractului ci constructorul francez. „COLAS a trimis vineri o notificare de terminare a contractului”, a declarat o sursă care a solicitat anonimatul. Oficialii ministerului Transporturilor nu au putut confirma primirea notificării deoarece conducerea Ministerului şi a Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) ar fi fost vineri pe teren, la deschiderea lucrărilor pe sectorul de autostradă Deva-Orăştie.
Rezilierea contractului de către Transporturi nici nu are cum să aibă loc până la finele acestei săptămâni. Notificarea de corecţie trimisă de ministerul român francezilor (procedură anterioară notificării de intrerupere a contractului, potrivit procedurilor FIDIC după care se desfăşoară lucrările pe Cernavodă-Medgidia) expiră de abia vineri, în timp ce notificarea de corecţie expediată de francezi a avut drept termen limită ziua de vineri, 8 aprilie.

Cuiul lui Pepelea în disputa Transporturilor cu constructorul COLAS este o solicitare de majorare a contractului cu suma de 35 milioane lei (adică 8 milioane euro sau 5,5% din valoarea iniţială a contractului, de 635 milioane lei) venită din partea francezilor. Trebuie spus că majorări ale contractelor constructorilor cu 50%-100% pe cele mai diverse motive au fost frecvente în ultimii ani, fiind totodată surse importante de profit pentru regii asfaltului.

Revenind la cazul Cernavodă-Medgidia, COLAS invocă faptul că nu a primit la timp terenurile necesare construcţiei, că trebuie să facă un alt proiect de autostradă, alte studii geologice, topografice, hidrografice o dată cu mutarea traseului autostrăzii mai la sud şi lungirea acestuia cu un kilometru.

Menţinerea aliniamentului iniţial nu a fost posibilă ca urmare a numărului mare de descoperiri arheologice pe acesta. De altfel, certificatul de urbanism, primul act necesar pentru orice construcţie, a fost emis abia săptămâna trecută. Pe de altă parte, Transporturile acuză francezii de nemuncă, de faptul că sunt interesaţi să obţină majorări nejustificate şi spun că şi dacă se lungeşte traseul cu un kilometru costurile vor fi aceleaşi, deoarece se vor construi mai puţine lucrări de artă.

Şi fără autostradă, şi cu banii daţi

Indiferent cine are dreptate, în final, după ce COLAS se va judeca cu CNADNR, tabloul ar putea arăta astfel. România va pierde nu 8 milioane de euro, cu cât refuză acum Transporturile să majoreze contractul, ci mai multe zeci de milioane de euro şi, nici nu va avea autostrada gata. Reorganizarea licitaţiei, evaluarea lucrărilor, un nou proiect, efectuarea lucrărilor vor întârzia terminarea autostrăzii Cernavodă-Medgidia cu ani buni.

Este cert că neeliberarea certificatului de urbanism va fi unul dintre argumentele pentru care justiţia va da dreptate firmei franceze. Odată schimbat traseul pentru care a participat la lici¬taţie, firma franceză va obiecta că nu poate fi obligată să îşi menţină oferta iniţială. Dacă partea română va pierde, atunci francezii vor fi îndreptăţiţi să încaseze profitul lor ca şi cum lucrarea ar fi fost făcută, la care se vor adăuga alte cheltuieli imputate de ei. Într-o situaţie similară în 2006 acelaşi minister a reziliat contractul cu firma italiană Todini pentru centura Sibiu şi a fost nevoită să plătească acesteia aproximativ 30 milioane euro daune, după care alţi bani au fost plătiţi firmelor angajate ulterior care au făcut lucrările. Coincidenţă sau nu, cele două proiecte au fost gestionate de aceeaşi persoană, respectiv de Daniela Drăghia, care la centura Sibiu avea funcţia de şef al agenţiei ISPA, iar acum are calitatea de director general al CNADNR.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Inundațiile din 1970, o catastrofă care a marcat o generație. Iată ce scria România Liberă acum peste 50 de ani

Anul în care râurile au devenit oceane în România, a schimbat fața multor zone Inundațiile din 1970 au fost unul dintre cele mai devastatoare evenimente...

Inundațiile din 1970, o catastrofă care a marcat o generație. Iată ce scria România Liberă acum peste 50 de ani

Anul în care râurile au devenit oceane în România, a schimbat fața multor zone Inundațiile din 1970 au fost unul dintre cele mai devastatoare evenimente...

Cea mai puternică furtună din ultimii 20 de ani. Autoritățile sunt pregătite să evacueze oamenii

ANM avertizează că un cod portocaliu va fi valabil în perioada 29 septembrie ora 08:00 - 30 septembrie ora 10:00. „După emiterea avertizărilor au fost...
Ultima oră
Pe aceeași temă