3 C
București
vineri, 13 decembrie 2024
AcasăSpecialJudecătorii UE: Taxa auto de poluare este ilegală

Judecătorii UE: Taxa auto de poluare este ilegală

Curtea Europeană de Justiţie (CEJ) a decis că taxa de primă înmatriculare practicată de România este ilegală, pentru că încalcă legislaţia Uniunii Europene. Judecătorii din Luxemburg s-au pronunţat asupra unei solicitări venite de la Tribunalul Sibiu, în care magistraţii români au solicitat un punct de vedere al CEJ, pentru cazul unui român care încearcă să-şi recupereze banii plătiţi pe taxă.

Judecătorii europeni au constatat că „taxa de poluare introdusă de România, impusă maşinilor la prima lor înregistrare în România, contravine legislaţiei Uniunii Europene” şi că „are efectul de a descuraja importul şi punerea în circulaţie a maşinilor second-hand cumpărate în alte state membre”, conform unui comunicat al CEJ, citat de Mediafax.

Efectul taxei româneşti, spun judecătorii de la CEJ, este că „vehiculele second-hand importate, cu o vechime considerabilă, sunt taxate cu până la 30 % din valoarea lor – chiar dacă este aplicată o reducere însemnată la taxă ca urmare a scăderii valorii acestora – în timp ce maşinile similare oferite pe piaţa auto second-hand internă nu sunt supuse acestei taxe. În atare condiţii, legislaţia are ca efect descurajarea importului şi înscrierii în circulaţie în România a maşinilor second-hand cumpărate în alte state membre„.

Punctul de vedere al CEJ a fost emis la cererea Tribunalului Sibiu, care judecă un proces în care un român a dat în judecată statul, pentru că a considerat că taxa de primă înmatriculare este ilegală. Magistraţii sibieni au vrut să afle de la CEJ dacă taxa contravine sau nu legislaţiei europene. Răspunsul CEJ arată că legislaţia europeană interzice statelor membre să ia măsuri de taxare în exces a unor produse provenind din alte state, în favoarea celor de provenienţă autohtonă.

Românul care a dat statul în judecată şi-a cumpărat, în iulie 2008, o maşină second-hand din Germania, cu preţul de 6.600 de lei. Motorul maşinii avea o capacitate cilindrică de 2.155 centimetri cubi şi standard de poluare Euro 2, fiind fabricat în 1997.

Pentru a-şi putea înmatricula maşina în România, bărbatul a trebuit să plătească o taxă de poluare de 7.595 de lei.

Cele mai citite

Comisia Europeană menține politicile stricte privind emisiile auto, în ciuda presiunilor

Comisia Europeană nu are în vedere modificarea politicilor actuale pentru reducerea emisiilor de carbon ale autoturismelor, a declarat comisarul pentru climă, Wopke Hoekstra, într-o...

Ianis Hagi și colegii săi, optimiști după tragerea la sorți pentru CM 2026. „Primul loc, acesta e obiectivul nostru!”

România a avut parte de o tragere la sorți favorabilă pentru preliminariile Campionatului Mondial din 2026, fiind repartizată în Grupa H alături de Austria,...

Republica Moldova: Guvernul Recean rămâne în funcție, după ce moțiunea de cenzură a eșuat

Moțiunea de cenzură înaintată de Blocul Comuniștilor și Socialiștilor împotriva Guvernului condus de premierul Dorin Recean a fost respinsă în Parlamentul Republicii Moldova. Doar 18...
Ultima oră
Pe aceeași temă