7 C
București
sâmbătă, 23 noiembrie 2024
AcasăLifestyleFoodEurovision: muzica disputelor teritoriale

Eurovision: muzica disputelor teritoriale

Este fără îndoială exagerat să apelezi la scena competiţiei pentru a rezolva conflicte, dar ciudatul fapt că în competiţie participă state între care există dispute teritoriale este un semn că lucrurile evoluează într-o direcţie bună, scrie Irish Independent, citat de presseurop.eu.

E mai bine ca o confruntare să aibă loc pe un tablou de bord decât pe un teren de luptă. Acest lucru s-a întâmplat anul trecut între Armenia şi Azerbaidjan, într-o dispută legată de un monument simbolic care apărea în videoclipul armenian şi care a fost eliminat după protestul Azerbaidjianului. Armenia a protestat arătând imagini cu rezultatele juriului.

Şi cine poate uita anul în care a câştigat Israelul, dar Iordania a refuzat să accepte decizia şi a anunţat în schimb drept câştigător reprezentantul Belgiei? O mare parte a acestor lupte sunt ignorate de restul Europei iar noi ne concentram pe kitsch şi pe lungimea fustelor. Intrarea în competiţie a Poloniei în acest an ne-a dat o imagine a exhibiţionismului acesteia. Pâna acum nu am avut o femeie care să dea un spectacol într-o uriaşă roată de hamster, ca în 2009, care a fost un an marcant, dar încă mai e vreme.

În afară de valoarea de divertisment a unui concurs plictisitor, discontinuu şi divizat, spectacolul acţionează ca un uriaş periscop aflat deasupra Europei, o oportunitate de a verifica care sunt ţările cu care avem legături. S-ar putea să nu fie o reprezentare adevărată a Europei culturale, dar aceasta ne aduce în memorie informaţii despre numeroasele state care apar acum pe harta în schimbare a continentului. Europa este mult mai diversă decât imaginea mentală a acesteia. Criza greacă, în particular, ne reaminteşte interdependenţa Europei. Atunci când o ţară din zona euro are probleme, noi ceilalţi tremurăm. Deci, concursul ne arată faţa – şi uneori pieptul păros – al aliaţilor noşti. Apropo, Grecia a făcut efortul de a trimite la Oslo o piesă simpatică, probabil ca reconciliere pentru toate dificultăţile pe care le-a cauzat.

Simpatii frontaliere

Chiar dacă fiecare ţară are propria voce, nu trebuie neapărat să întelegem că melodia a fost creată special pentru Eurovision. Din punct de vedere muzical, o ţară adesea simpatizează cu alta. Eurovision se pare că favorizează o anumită omogenitate, o vedere standardizată a ceea ce reprezintă muzica pop. Să luăm Bosnia-Herţegovina ori Moldova, de exemplu – nu există prea multe semne ale moştenirii culturale în piesele rock prezentate de acestea.

Detractorii numesc competiţia un insipid exerciţiu de mediocritate, dar o judecată asupra valorii contribuţiei muzicale nu a fost luată în discuţie. În ciuda tuturor, Eurovision uneşte Europa mult mai eficient decât o avalanşă de directive ale UE şi de politici de armonizare.

Cele mai citite

Cozi uriașe la vulcanizări, chiar și noaptea. Șoferii așteaptă ore întregi pentru schimbarea cauciucurilor

Prima zăpadă și teama de amenzi i-au adus pe șoferi în număr mare la vulcanizări, unde s-au format cozi de sute de metri. La...

Sondaj: 79% dintre ruși susțin încheierea unui acord de pace cu Ucraina, cel mai mare procent de la începutul conflictului

Un sondaj recent realizat de grupul de cercetare Russian Field relevă că sprijinul pentru un acord de pace între Rusia și Ucraina a atins...

Harghita: Peste patru mii de locuitori nu au curent electric din cauza căderilor de ninsoare și a vântului puternic

Aproape patru mii de locuitori, din 11 localităţi, nu au în continuare curent electric, după ce căderile de ninsoare şi vântul puternic au produs...
Ultima oră
Pe aceeași temă