Este greu de imaginat astazi un interior fara aportul materialelor textile. Mai mult, acestea sunt cele care dau in primul rand atmosfera si tenta finala a locuintei, iar specialistii sunt de acord cu faptul ca materialele textile reprezinta viitorul in designul de interior. Practic, materialele textile se regasesc in toate functiunile si legate de toate elementele si accesoriile din locuinta. Astfel, la ferestre intalnim perdele, draperii, rulouri si jaluzele, in dormitoare lenjeria si cuverturile de pat, in baie covorase, prosoape, halate de baie, la mobilier tapiterii si pernute, la pereti tapete, stickere, la dining fete de masa, servete, la pardoseli covoare, s.a.m.d..
Producatorii si designerii isi dau intalnire in fiecare an la Frankfurt, acest oras nu foarte mare (700.000 locuitori), cel mai cosmopolit si, in orice caz, cel mai "american" din intreaga Europa , la centrul expozitional de aici, unde opereaza vestita Messe Frankfurt.
Desfasurat in perioada 13 – 16 ianuarie, targul dedicat materialelor textile pentru casa si sectorul tertiar, HEIMTEXTIL, ramane o manifestare extrem de solida, ampla, cu un grad deosebit de ridicat de internationalizare, in ciuda climatului economic dificil. Dovada este data de numarul expozantilor (peste 2500), putin mai mic fata de cel inregistrat in urma cu un an.
"Este poate manifestarea cu cel mai inalt grad de internationalizare, 85% din participanti fiind din afara Germaniei. Pe de alta parte, participarea buna este un semnal clar de optimism in situatia economica actuala", a declarat Detlef Braun, membru al Consiliului Director al Messe Frankfurt in cadrul conferintei de deschidere a targului.
O foarte buna reprezentare au avut-o tarile din Europa in care a excelat Turcia, urmata de Italia, Franta, Spania, Portugalia si Belgia, dar tonul l-au dat in primul rand tarile din sudul si extremul Orient: India, Pakistan, China, Taiwan si Hong Kong. Se pare ca marii din domeniul designului de interior, in frunte cu faimoasa Patricia Urquiola, se inspira acum in special din modelele indiene, mai ales ca si etnicul este la moda, astfel ca, atentie!, anul acesta se poarta indish la textile si mai mult ca sigur ca si imbracamintea va urma aceeasi tendinta.
Tendintele se confirma
Desi din cauza contextului economic tendinta catre lux si spectaculozitate a fost mai estompata, tendintele semnalate anul precedent s-au mentinut si chiar s-au accentuat. Printre acestea se poate enumera luxul ecologic, naturalul si eleganta, ecologia si designul regasindu-se in majoritatea aranjamentelor propuse.
Bumbacul, lana, inul si matasea sunt cele mai apreciate materiale naturale, materialele combinate cu sau din poliester, vascoza sau acril fiind in continuare folosite. In cazul fetelor de masa, asternuturi, cuverturi de pat si perdele, materialele sunt mai putin incarcate, mai moi, deseori sub semnul romantismului. O alta tendinta care se mentine este etnicul, modelele indiene, dar si cele portugheze si sud americane fiind apreciate. Tapetul este in mare cautare, (unul dintre mottourile folosite fiind "New walls, please" (peretii si intreg decorul se pot schimba la fel de repede precum mingile la tenis), iar camerele de copii si adolescenti cunosc o adevarata revolutie in special prin intermediul stickerelor, tapetului si cuverturilor de pat.
Designul si inovatia sunt alte doua elemente care stau la baza succesului materialelor textile actuale.
Participarea romaneasca
De mai multi ani ministerul de resort se straduie sa ajute firme romanesti sa ajunga la targuri de profil. La Heimtextil au fost 9 standuri romanesti, firmele fiind sustinute de minister precum si de catre patronat (FEPAIUS). Standurile au fost insa situate periferic si in colturi greu accesibile. Aurel Hofmann, General Manager la Tesatoriile Reunite, este bucuros ca a reusit aici contracte de export direct in Italia si Olanda pentru covorase de baie din stofa de chenille. Pentru plusurile acrilice iuni, pentru care firma are o traditie insemnata, gama de produse s-a marit la 50 de culori, avand si livrare foarte rapida. In tara, pretul de 33,5 lei/ml fara TVA este foarte bun pentru clasa mijlocie. Nu multi stiu, insa, ca pot cumpara la magazinul fabricii, in timp ce la alte magazine se adauga 30% pana la 50% adaos.
Frumoase covoare oltenesti, lucrate manual, am vazut in standul Australis Prod, mai ales ca dupa cum am aratat, etnicul este la moda. Din pacate, standul era aproape imposibil de atins din cauza pozitiei sale.
Cum se poate aprecia prezenta noastra la Heimtextilsi ce poate fi facut pentru imbunatatirea sa?
"Vazand numarul expozantilor, este clar ca participarea romaneasca este practic nesemnificativa, importanta insa pentru calitatea produselor. Pentru toate firmele romanesti prezente aici, este un castig semnificativ de experienta si de cunoastere a competitorilor si a produselor concurente luand in considerare o piata globala. Ce se poate face? Eu explic in permanenta ca trebuie facute eforturi deosebite, mai ales acum cand concurenta pe fondul crizei devine acerba, iar aceste eforturi trebuie indreptate spre marketing, promovarea produselor, inovarea acestora si, nu in ultimul rand, apelul la designeri," relateaza Maria Grapini, Presedintele Consiliului de Administratie Pasmatex (Asociatia producatorilor de materiale textile din Romania si presedintele FEPAIUS).