» Imigratia este privita, in mare parte, prin intermediul unor clisee defaimatoare.
» Pe de alta parte, stilul de viata "imigrant" prospera in sanul subculturilor alternative.
» Procesul e ilustrat de expozitia "Labirintul privirilor", care a fost vernisata in Mexic si va calatori in unele dintre tarile cele mai afectate de imigratie.
Imigratia nu inseamna doar fuga de saracie. Insa de aici incepe, de la respingerea unei normalitati prea crude. In Spania imigratia este permanent in agenda publica, fie ca vine din fostele colonii din America Latina, fie din Maroc sau Romania, care au cele mai mari comunitati de imigranti din peninsula. Acolo sunt peste 600 de mii de romani, conform Ambasadei Romaniei de la Madrid, si asta, fara a-i numara pe cei care muncesc la negru. In astfel de situatii apar tensiuni si, in cazul fericit, dezbateri. O asemenea dezbatere este expozitia foto-video organizata de Centrul Cultural Spaniol in Mexico City. Aceasta se desparte de clisee si construieste, cu studii de caz documentate jurnalistic, un puzzle care schiteaza imaginea complexa, definita mai mult cultural decat social, a imigratiei.
Olimpici si capsunari
Tocilarul care uimeste universitatile straine cu rezultatele la olimpiadele internationale si taranul care fuge in Spania, munceste in agricultura sau constructii, se intoarce intr-o masina luxoasa la mana a doua si tranteste un palat in localitatea natala sunt stereotipurile in care sunt aruncati imigrantii romani. La fel patesc mexicanii burtosi care pot sa faca rost de orice drog sau africanii care ascund tot timpul un cutit in incaltari. In cazul in care au incaltari. Insa povestile prin care trece "Labirintul privirilor" arata ca portretele-robot nu explica transformarea oamenilor, iar cultura care uneste imigrantii nu se bazeaza pe starea lor sociala. Expozitia incearca "sa ne deschida la aceasta viziune, pentru a putea intelege problema global si la toate nivelurile", a explicat Diego San Vicente Charles, managerul centrului cultural, pentru cotidianul Los Angeles Times.
Calatorie peste granite
In plina noapte, luminat de farul postului de paza, un om se catara pe un gard inalt care se termina in rotocoale de sarma ghimpata. Urca pe o scara incropita la fata locului din crengi si incearca sa arunce alta peste gard, deschizand drumul pentru grupul de imigranti care se ghiceste in spatele siluetelor difuze. Cadrele intunecate si miscate ale lui Sergi Camara urmaresc un grup de tineri africani care isi risca viata incercand sa ajunga in Europa.
De la astfel de cazuri incepe expozitia; continua cu modul in care comunitatile de imigranti se integreaza in noul mediu si ajunge sa puna in discutie cauzele mai profunde ale emigrarii. Apoi trece peste definitia clasica a imigrantului: nu e doar cel al carui pasaport contrazice domiciliul. Imigranti sunt si cei care ocupa ilegal un spatiu, ca romii din centrul vechi al Bucurestiului sau ca cei 1.600 de brazilieni care se ingramadesc intr-un zgarie-nori abandonat din Sao Paolo. Imigranti sunt neo-punkerii brazilieni si batranele instarite din Mexic. Orice subcultura se raporteaza astfel la majoritate. si asta, pe langa privatiuni, aduce un soi de libertate. "Pana la urma, suntem cu totii imigranti", spune Frederico Gama, unul dintre fotografi. "Cu totii cautam ceva. Cu totii am vrea sa fim de cealalta parte."
La fel ca multi dintre oamenii despre care vorbeste, expozitia va trece mai multe frontiere. Va calatori in sapte tari in urmatorii doi ani. La sfarsitul lunii august va parasi Mexicul si va pleca spre Guatemala. Miami, una dintre principalele destinatii pentru emigrantii sud-americani, e a treia oprire. Urmeaza El Salvador, Honduras, Republica Dominicana si Costa Rica. Ultima oprire e in Cuba, in luna decembrie 2009. E surprinzator ca dictatura din Cuba va tolera pe teritoriul sau o astfel de expozitie. Un set de fotografii trateaza soarta disidentilor de aici, care au de ales intre a fugi in America sau a trai ca niste imigranti ilegali in propria tara. "Cuba e casa lor. Dar, de asemenea, le e si inchisoare", concluzioneaza Jordi Burch, autoarea fotografiilor. Prin lantul de evenimente culturale care incepe cu "Labirintul privirilor", Spania incearca sa stabilizeze valul de imigranti si problemele in relatia cu tarile Americii Latine. Insa, pe parcurs, a reusit sa scoata imigratia din dezbaterile politice si sa o aduca pe strada, in fata oamenilor.