Articol de Cristian Hagi și Adrian Bărbulescu
România are o lege care prevede când începe sezonul estival. Data este fixă: 1 Mai. Câteva zeci de mii de turiști, în special, vin în stațiunile din Constanța, dar după tradiționala minivacanță se așterne liniștea și hotelurile redevin pustii.
Una dintre metodele prin care hotelierii vor să atragă turiști și în capetele de sezon sunt prețurile reduse. „Litoralul pentru toți“ este programul care oferă, în unele cazuri, chilipiruri. Este organizat de Federația Patronatelor din Turismul Românesc. În acest an a debutat pe 14 mai.
Evident, cei care apelează la programul „Litoralul pentru toți“ sunt oameni cu venituri reduse. Îți asumi să te duci la mare în extrasezon, când e mai ieftin, dar poți să ai nenorocul să fie apa rece sau să plouă, doar pentru a profita de prețurile și tarifele mici.
În general este vorba de oameni în vârstă, care ori nu au avut niciodată permis de conducere, ori nu mai conduc de zeci de ani, pentru că nu s-au putut adapta la traficul sălbatic al zilelor noastre. În atari condiții, lor le trebuie un transport în comun rapid și civilizat. Ei bine, nici cel feroviar și nici cel rutier nu satisface aceste cerințe – trenurile se opresc la Constanța, de unde trebuie să schimbi garnitura, iar autobuzele și microbuzele merg spre Mangalia fără să treacă prin stațiuni.
Practic, cobori din tren la Constanța, te urci într-un autobuz care te duce până la Mangalia, iar de aici iei un microbuz cu care faci cale-ntoarsă la Jupiter, Neptun sau Olimp. Cam multă trambalare pentru o persoană în vârstă, dar nici cei tineri nu sunt foarte încântați, pentru că pierd aproape o zi întreagă pe drum.
„Din păcate, oferta de trenuri a fost formulată încă de anul trecut și nu se mai poate face mare lucru acum. Totuși, căutăm o soluție pentru a satisface cererea de transport și dincolo de Constanța“, au declarat pentru „România liberă“ oficialii CFR Călători. Ei au precizat că sunt speranțe pentru a introduce măcar o pereche de trenuri directe pe relația București – Mangalia și retur. Principala problemă cu care se confruntă CFR Călători este numărul insuficient de vagoane.
Probleme de infrastructură
Litoralul românesc suferă încă din cauza lipsei de infrastructură, Autostrada Soarelui rezolvând numai o parte din problemă.
Vara, între Constanța și stațiuni se circulă bară la bară, șoselele construite în timpul comunismului fiind evident subdimensionate pentru traficul actual. În ce privește transportul în comun, pentru unele stațiuni, cum ar fi Neptun, Olimp, Jupiter, Cap Aurora sau Venus nu există nicio rută. Acesta poate fi unul dintre motivele pentru care stațiunile au din ce în ce mai puțini turiști. De 1 Mai, peste 40.000 de oameni au venit în Mamaia și mai puțin de 3.000 în Neptun, potrivit statisticii puse la dispoziție de Poliția Constanța.
În perioada comunistă pe litoral circulau autobuzele cu burduf ale liniei 20 al ITC (Întreprinderea de Transport Constanța – actuala RATC), pe ruta Constanța – Mangalia, trecând prin stațiuni. Acum acestea sunt doar amintire, pentru că niciun autobuz nu mai face stânga de pe DN la bifurcația Olimp.
Reclamații la centru
Autoritățile știu că transportul spre sudul litoralului este o problemă, dar ridică din umeri. „Mergem încă pe contractele vechi. Nu putem să facem mare lucru, decât să punem presiune pentru a avea servicii de calitate. CJC nu are contract încheiat cu firmele de transport“, spune Claudiu Palaz, vicepreședinte al Consiliului Județean Constanța. Instituția nu stă însă cu mâinile în sân.
A fost sesizată comisia de disciplină, care va analiza activitatea persoanei care s-a ocupat de acest domeniu. În plus, Palaz spune că a sesizat și Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice. Acesta spune că se caută soluții pentru a rezola problema și că lucrurile nu vor mai continua în același mod.
Probleme au fost reclamate și pe ruta Constanța – Năvodari, care este acoperită de două firme private. O rută importantă, pentru că în Năvodari, localitate declarată, recent, stațiune, au apărut mii de locuri de cazare noi, în apropiere de nordul Mamaiei. În urma unui vot al consilierilor județeni, la inițiativa lui Claudiu Palaz, numărul curselor a fost suplimentat. De atunci, spune acesta, nu s-au mai primit reclamații pentru această rută.
Primar nemulțumit de prețurile mari
Problemele legate de transport l-au făcut pe primarul din Limanu, Daniel Georgescu, să ia atitudine public, după ce firma privată care asigură ruta între Mangalia și localitățile arondate, inclusiv Vama Veche și 2 Mai, a decis în februarie să majoreze tariful.
„Este inadmisibil ca o călătorie din Mangalia spre satul 2 Mai sau Vama Veche să coste la fel de mult ca și un drum de la Mangalia spre Constanța. Sunt sute de oameni care depind de existența unui mijloc de transport public între localitățile comunei Limanu și orașul Mangalia. Tarifele practicate de transportatorul care deține licența sunt foarte mari, iar oamenii nu pot plăti aceste sume în mod constant pentru a se duce la serviciu sau pentru a se întoarce acasă. Am discutat cu conducerea Consiliului Județean Constanța și am toată încrederea că se vor modifica tarifele, în raport cu rata suportabilității costurilor pentru utilizatorii din zonă“, a declarat Daniel Gheorghe Georgescu, primarul comunei Limanu.
Tarife atractive la cazare
În programul „Litoralul pentru toți“ prețurile pleacă, spun cei de la FPTR, de la 159 de lei pe săptămână. De fapt, pentru șase nopți de cazare, ceea ce înseamnă 26,5 lei pe zi, adică mai puțin de șase euro.
Și bulgarii ar fi invidioși pe asemenea prețuri. Am consultat însă lista hotelurilor care au intrat în program. Sunt 41, la ora redactării acestui articol, și niciunul nu are o stea, deci prețul de 159 de lei nu se poate obține. Cu 179 de lei, însă, puteți sta într-un hotel decent din sudul litoralului, cu vedere la mare. În banii aceștia nu este inclusă niciun fel de masă. Dacă vreți cel puțin micul dejun, trebuie să plătiți 269 de lei pentru șase nopți de cazare.
Vorbim tot despre sudul litoralului, adică staţiunile Costineşti, Olimp, Neptun, Jupiter, Cap Aurora, Venus, Saturn, Mangalia, 2 Mai, Vama Veche. În nord, prețurile sunt ceva mai mari: 235 de lei fără mic dejun și 315 lei cu mic dejun – vorbim tot despre hoteluri de două stele. Pentru o săptămână într-un hotel de patru stele din Mamaia sau Eforie veți plăti 485 de lei, iar pentru cinci stele factura ajunge la 605 lei de persoană.
Reduceri de 70%
FPTR spune că „Litoralul pentru toți“ este singurul program social din România susținut integral de mediul de afaceri, respectiv de patronatele hoteliere autohtone. „Tarifele percepute în cadrul programului de către hotelieri sunt neschimbate de cinci ani, deși costurile utilităților au suferit în toată această perioadă majorări de peste 60%, iar în unele cazuri, chiar s-au dublat.
Acest program social este destinat turiștilor care își doresc o vacanță la malul mării la începutul sezonului pentru care pot aloca buget foarte mic, comparativ cu bugetele pentru sejururile petrecute in lunile iulie și august. Tarifele practicate în programul special «Litoralul pentru toţi» sunt mai mici cu până la 70% față de cele din vârf de sezon“, spun reprezentanții FPTR. Pentru că numărul de hoteluri care s-au înscris este redus, la fel este și numărul de locuri disponibile: circa 2.200 pe serie. Vor fi cinci serii în total, deci vorbim despre aproximativ 15.000 de turiști care pot beneficia de un sejur pe litoral la prețuri reduse.
Vârf de sezon, vârf de prețuri
Chilipirurile pe litoral durează până pe 14 iunie. Dacă sezonul estival începe, oficial, pe 1 mai, de facto el debutează după ce elevii intră în vacanța de vară. Din 15 iunie, niciun hotelier nu mai pune problema programelor sociale sau a reducerilor de prețuri, iar în perioada cuprinsă, aproximativ, între 15 iulie și 15 august, să găsești un loc de cazare liber este, de multe ori, o încercare sortită eșecului. Prețurile reflectă de pe acum această cerere.
Am încercat să rezervăm o cameră în Mamaia pentru prima sâmbătă din august, și cel mai mic preț disponibil pe un site specializat este de 348 de lei pe noapte pe cameră. Nu este vorba despre un hotel, ci despre o cameră într-o casă construită undeva în zona Mamaia Nord, între Mamaia și Năvodari. La acest preț mai este disponibilă o singură cameră.
Tot o singură cameră mai puteți găsi în zonă la 371 de lei. Tarifele sar brusc la 440 de lei pe noapte, și vorbim încă de camere în vile turistice sau aparthoteluri, și ajung la peste 4.000 de lei pe noapte. 4.636 de lei, adică 1.000 de euro pe noapte, costă un penthouse de 250 de metri pătrați, într-o vilă de trei stele. Un apartament în Mamaia, de 100 mp, pentru cinci persoane, se închiriază cu 4.493 de lei, iar o noapte într-un hotel de patru stele, din centrul aceleiași stațiuni, vă va goli contul cu 3.709 lei pe noapte pe cameră. În banii aceștia sunt incluse două mese, mic dejunul și prânzul, iar anularea rezervării se poate face gratuit.
În Santorini, mai ieftin ca în Mamaia
Am încercat să facem o rezervare, pentru aceeași dată, în una din cele mai frumoase insule grecești, Santorini, destinație de vacanță căutată de turiști din întreaga lume. Sunt disponibile 511 unități de cazare, spre deosebire de 85, în Mamaia, iar cel mai mic preț este de 113 lei, într-un aparthotel. O cameră pentru două persoane, într-o vilă turistică pleacă de la 255 de lei, iar una într-un hotel de trei stele costă 480 de lei. La prețul maxim, grecii ne întrec însă cu mult. O noapte într-un apartament de lux, pentru șase persoane, ajunge chiar la peste 16.000 de lei.
Mamaia este însă categoric mai ieftină decât o stațiune cu care este comparată, din când în când, în revistele internaționale de turism: Ibiza. Acolo, cea mai ieftină cazare pentru prima sâmbătă din august este 487 de lei, iar o cameră dublă într-un hotel de cinci stele, cu acces la SPA, sare de 8.700 lei.
Evenimente în capete de sezon
Pentru a atrage turiști și în capetele de sezon, autoritățile locale au o strategie relativ simplă: organizarea de evenimente care să atragă mai mulți vizitatori. Pe lista oficială a acestora, pusă la dispoziție de Primăria Constanța, regăsim, în mai, un festival al scoicilor, un duathlon pentru copii, Ziua Constanței și Ziua Națională a Armânilor. Greu de crezut însă că evenimente precum întrecerea sportivă pentru copii ar putea atrage mii de turiști, care să-și petreacă aici câteva zile de vacanță.
Evenimentele cu cel mai mare impact pentru public, la care vin cei mai mulți turiști, au loc tot în iulie și august. De fapt, singurul care se poate spune că a atras de unul singur turiști pentru mai multe zile este Neversea, organizat nu de către primărie, ci de o firmă privată.