» Petru Iliesu este una dintre cele mai profunde voci ale literaturii actuale.
» Traieste in Timisoara, unde a infiintat, pe 30 decembrie 1989, prima organizatie umanitara din Romania postdecembrista.
» In iunie anul acesta, a propus inscrierea orasului in conceptul de "art-city", argumentand ca Timisoara nu iti ofera nici un motiv solid pentru a o prefera altor orase.
Nu este o vedeta a lumii literare, desi literatura pe care o scrie ar fi putut sa-l transforme intr-un VIP. Este mai degraba necunoscut sau cunoscut prea putin decat celebru, chiar si in randul scriitorilor. Ar fi putut fi un "Ginsberg al Romaniei", si asta nu doar pentru ca lungul si tulburatorul sau poem "Romania" este si se vrea o pastisa dupa poetul american si, evident, dupa "America". Ci pentru ca literatura sa reuseste atat de bine sa se muleze pe un discurs hipnotic, in care politica si socialul se dovedesc singurele surse demne de poezie. Uimitor mi se pare mai ales faptul ca, intr-o lista a influentelor asupra literaturii noii generatii, numele lui Petru Iliesu nu este niciodata pomenit, desi "Manifestul anarhist" al lui Marius Ianus ar fi fost altfel fara "Romania", "Scrisoare deschisa despre fratele meu, domnul Gorbaciov" (textul acesta a fost trimis Europei Libere in octombrie ’89), "Romania. Post-scriptum".
In plus, niciodata la Petru Iliesu langa poezie nu a ramas un spatiu gol, poezia nu a ramas doar in carte si in biblioteca. Textele sale au devenit adevarate actiuni de strada, pentru ca, spune Petru Iliesu, "ceea ce incerc sa fac tine de fuziunea dintre intre text, imagine, sunet si o dinamica data de miscarea personajelor – pretextul". Iliesu este avangardist, iar pseudomarginalizarea pe care o traieste si o intretine nu este nicidecum o drama, ci un brand al autorului, ale carui contributii la viata culturala si sociala a Timisoarei sunt de netrecut cu vederea.
Nu cu mult timp in urma, Petru Iliesu a publicat un nou volum, intitulat "Timisoara in Performance. (Art fusion)", continand "texte/regie/scenografie". Cartea in sine este mai mult decat un simplu volum: sunt poeme ("Despre scenarii si personaje") si imagini din timpul unor performance-uri desfasurate in Timisoara ("Romania. Post-scriptum", 1999, "Vacarm. Life boxes", 2001 etc.), schite de performance-uri, descrieri, scenarii. Volumul, publicat de Editura Planetarium, in rosu si negru, este spectaculos si provocator. Pentru ca dincolo de text si de imagine se afla un mesaj si un manifest.
"Modul in care ma regasesc eu ca scriitor nu este neaparat un concept, ci un fel de optiune, spune Iliesu. Textul poetic se ordoneaza in asa fel incat sa intervina intr-un moment anume pregatit si sa combine efectele emotionale complexe cu cele ale emotiei create de imagine (proiectii, multimedia, instalatii) si sunet (decupaje sonore din jazz, progresiv sau trip-hop), ipostaze ale prezentei umane. In acest fel intregul spectacol (rulat intr-un timp concentrat pentru a mari intensitatea) amplifica impactul textului, iar strada, atunci cand totul se petrece in strada, deschide «scena» spre oricine doreste sa asiste sau sa participe (in cazul happeningurilor). Ca spatiu neconventional, strada aduna un spectru de spectatori mult mai mare si mai «neconventional», agata din mers, surprinde, atrage prin curiozitate si, poate, trezeste reactii pe care, in rutina cotidiana, un om oarecare nu le-ar putea descoperi altfel".
Petru Iliesu recunoaste ca a realiza un astfel de spectacol cere mai mult de la tine decat a scrie pur si simplu. "E nevoie de aparatura, tehnicieni si manevranti si unde mai pui ca totul se consuma in cca 30-40 de minute (uneori in 15, ca la "Romania. Post-scriptum"), iar pregatirile, asamblarile si amplasamentele tehnice pot dura cel putin o zi. Dar merita sa traiesti senzatiile in toata gama lor. si nu poti face nimic fara sprijinul prietenilor. E fascinant sa vezi cum se realizeaza un asemenea spectacol".
Chiar daca Timisoara ne pare un oras mult mai deschis diverselor actiuni culturale decat alte orase, Petru Iliesu este de parere ca Timisoara este la fel de receptiva ca oricare alt oras cu apetit cultural. Problema aici, ca si in alte parti, este mediatizarea. "si de aici efectele secundare: minimalizarea, necunoasterea si chiar consumul intr-un anonimat al provinciei. si de aici imaginea in exterior. si de aici frustrarile ca te zbati atat de mult pentru putin". z
CV
» Petru Iliesu, arta & caritate
Petru Iliesu s-a nascut in septembrie 1951, la Timisoara. Inainte de ’89, a publicat "Pastel H." (’79) si "Autoportret cu foxterier" (’80), ambele in regie proprie la Editura Litera, "Camera de mercur", "Intrebare despre intoarcerea acasa". Dupa revolutie, a publicat "Confesiune asupra labirintului", "Romania", "Petru", "Romania Post-Scriptum", "Revolutia", "Indreptar pentru constituirea (de ONG-uri…)", "Timisoara. Monografie istorica". Pe 30 decembrie 1989, Petru Iliesu infiinteaza Fundatia Timisoara ’89, prima organizatie umanitara aparuta in Romania postdecembrista. Obiectivul principal al acesteia este sprijinirea morala si materiala a persoanelor si grupurilor aflate in criza (oameni ai strazii, vagabonzi, cersetori etc.). De altfel, toate performance-urile realizate de Petru Iliesu in Timisoara au o profunda implicare sociala. In "Romania Post-Scriptum", de exemplu, a fost organizata o cina pentru persoanele nevoiase in fata Fundatiei Timisoara ’89, iar in "Vacarm (Life Boxes)" au fost folosite cazuri sociale in situatie critica.
PERFORMANCE
» "Rostul nostru este sa fim martori"
"Eu sunt un produs al unei generatii care a trebuit sa nege. Rebeli cu «cauza». si rostul nostru si acum (si intotdeauna) este sa fim martori (scribi) ai timpului in care traim si sa nu ne pierdem in jocuri exclusiv spirituale fiindca riscam sa ne jucam prea mult cu propria noastra existenta. si sa pierdem adevarata evidenta a faptelor societatii in care ne-a fost dat sa traim. O cale de a semnala si de a emite mesajul este cea a textelor-manifest. Unde se foloseste intreg arsenalul literar. Dar in special «nodul din gat» care ne sufoca si care este metastaza bolilor societatii contemporane noua. Bolile cronice ale Romaniei de atunci si de acum si, probabil, dupa cum se arata, si de maine".