Problema radicalismului islamic preocupa din ce in ce mai mult societatea occidentala.
In Australia, bunaoara, muftiul Australiei (da, exista un muftiu al Australiei!), seicul Taj el-Din al Hilali, s-a trezit afirmand in moschee ca femeile care nu poarta valul islamic sunt ca o bucata de carne asezata in fata pradatorului, sugerand in acest fel ca, de fapt, femeile sunt responsabile pentru viol. Bineinteles, intreaga societate australiana, mai putin cei 350.000 de musulmani, a reactionat cu furie la aceasta afirmatie grotesca si i-a cerut sa demisioneze. Seicul a refuzat, ba mai mult, a replicat ca va demisiona… „cand Casa Alba va fi stearsa de pe fata pamantului”.
Franta sta de cateva zile cu sufletul la gura asteptand cu teama comemorarea unui an de la izbucnirea violentelor din suburbii, asa-numitele „revolte urbane” in care tineri proveniti din spatiul arab au vandalizat timp de aproape o luna cam tot ce avea ghinionul sa le stea in drum. Ieri, la Clichy-sous-Bois, locul de unde au inceput violentele, aproximativ 600 de persoane au participat la un mars pasnic in memoria celor doi adolescenti care au murit electrocutati intr-un transformator in care se ascundeau de politie.
Cotidianul „Le Figaro” a publicat un editorial despre „Raul european al suburbiilor” in care constata ca refuzul ordinii si radicalizarea religioasa in randurile minoritatii musulmane sunt comune nu numai Frantei, dar si Marii Britanii, Olandei, Danemarcei sau Suediei. Prin urmare, nu numai modelul secular republican de integrare a esuat, ci si cel multicultural.
Referitor la secularism, Arhiepiscopul de Canterbury, monseniorul Rowan Williams, a publicat ieri un articol in „The Times”, intitulat „O societate care nu permite portul crucifixurilor sau al valului este periculoasa” si in care se pronunta impotriva unui secularism de stat de tipul celui francez: „Statul, argumenteaza arhiepiscopul anglican, nu este sursa moralitatii si legitimitatii, ci un sistem care mediaza si incearca sa coordoneze resursele morale ale unor comunitati specifice. O societate care interzice afisarea publica a simbolurilor religioase – crucifixuri, turbane sau valuri – este periculoasa din punct de vedere politic”.