Anul scolar 2005-2006 nu s-a incheiat cu brio pentru toti elevii. Unii nu au reusit sa promoveze clasa, iar altii au renuntat la cursuri din diverse motive. Desi Constanta nu se afla printre judetele „fruntase” in ceea ce priveste numarul copiilor care s-au lasat de scoala, fenomenul ramane la fel de ingrijorator tinand cont ca numarul analfabetilor este intr-o continua crestere.
Statisticile arata ca anul scolar 2005-2006 nu a facut decat sa ingroase randurile celor care nu vor avea nici o pregatire profesionala. Un vechi proverb spunea ca „ai carte, ai parte”, lucru de necontestat, insa aproape 900 de copii constanteni au intors spatele educatiei din bancile scolii si au decis ca este mai important sa castigi bani decat sa inveti. De buna-voie sau siliti de parinti, din ignoranta sau din necesitate, acesti copii au renuntat sa mai frecventeze vreo forma de invatamant.
Mai bine de jumatate dintre ei sunt din oras, iar putini de la sate si comune, acolo unde mediul socio-economic reprezinta cea mai fracventa cauza a abandonului scolar. Viata destul de grea, grija zilei de maine, saracia i-au determinat pe parinti sa-si retraga copiii de la scoala si sa-i trimita la muncile campului.
Desi nivelul de trai in mediul rural este mai ridicat, nu se poate preciza cu exactitate care sunt cauzele numarului ridicat de abandonuri la nivelul orasului.
Nici macar opt clase…
Numai pe primul semestru al anului scolar anterior, statisticile Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Constanta arata ca aproape 600 de copii nu au mai fost scolarizati. Dintre acestia, 166 proveneau din clasele I-IV (108 din urban si 58 din rural), 322 din clasele V-VIII si alti 80 din scolile de arta si meserii.
Majoritatea celor care au renuntat la scoala proveneau din ciclul gimnazial. Din randul elevilor claselor V-VIII au provenit si cei mai multi corigenti si elevi cu situatia neincheiata din diverse motive.
Sute de nescolarizati
La nivelul judetului, desi implinisera varsta, peste sase sute de copii nu au fost inscrisi la formele de invatamant. Inspectorii scolari spun ca trebuie sa se traga un semnal de alarma. Impreuna cu organizatiile non-guvernamentale si autoritatile locale, Biserica si Politia, ISJ este de parere ca s-ar putea gasi solutii pentru eradicarea acestui fenomen. In plus, se vor efectua cercetari pentru a se stabili mediile din care provin acesti copii, cauzele nescolarizarii lor, dar si solutiile pentru ca acestia sa urmeze cursurile.
Note extrem de mici la purtare
Desi nu s-au inregistrat foarte multe exmatriculari, notele de la „purtare” vorbesc singure despre comportamentul din clasa al elevilor. Aproape 1.800 de copii au avut media 7.00, iar alti peste 600 au avut mai putin de sapte. Profesorii se plang ca nu mai stiu ce sa faca pentru a le capta atentia la ore si a-i potoli. Se bat pe holuri, in clase, in curtea scolii, se jignesc si vorbesc foarte urat, adresand injurii si cadrelor didactice. Comportamentul agresiv al copiilor se observa mai des in mediul urban unde sunt la moda amenintarile telefonice cu bombe. Desi sunt pedepsiti cu scaderea notei la purtate sau amenintati cu exmatricularea, comportamentul lor nu se imbunatateste.