Gala de film religios recent prezentata de Editura Video a cuprins printre alte titluri „cantecul de lebada” al marelui documentarist Ion Bostan. Ultimul sau film a fost dedicat frescelor exterioare de la cunoscutele manastiri bucovinene Voronet, Humor, Arbore, Moldovita si Sucevita.
Persistenta picturilor in natura nu rareori potrivnica ii inspira cineastului o remarcabila introducere marcata de natura unei ierni agresive in perimetrul celebrelor lacasuri cult. Dar cum nici intemperiile, nici atacurile invadatorilor straini (e cunoscuta arderea manastirii Humor de catre Timus Hmelnitki pe 16 mai 1653, cand frescele exterioare au fost ocolite de flacari) n-au reusit sa stinga culorile frescelor, regizorul octogenar are ocazia unei recapitulari pline de emotie a marilor valori picturale bisericesti de la lacasurile de cult mentionate. Celebra Judecata de Apoi de la manastirea Voronet, marile fresce de la celelalte manastiri sunt „intiparite pe pelicula”, accentul servit de comentariu, imagine, muzica fiind pus pe bogatia compozitionala, pe explozia culorilor, pe semnificatiile psihologice ale personajelor pictate de maestrii (multi anonimi) ai secolelor al XVI-lea si al XVII-lea.
Ultimul film al lui Ion Bostan turnat pe pelicula in anul 1991 a fost terminat dupa moartea autorului cu sprijinul Televiziunii Romane.
Ultima ctitorie a lui Stefan cel Mare – Manastirea Dobrovat – a fost filata de tanara regizoare Luminita Mardare (secondata de un excelent operator – Danny Padure).
Situata in apropierea capitalei Moldovei, construita in anii 1503-1504, Manastirea Dobrovat „Pogorarea Sfantului Duh” a fost pictata in anii domniei lui Petru Rares in 1529. Regizoarea Luminita Mardare a reusit sa pastreze pe pelicula lumina unui lacas de cult care dezvaluie picturi (restaurate doar in 1975) de o neimaginata frumusete si bogatie. Detaliate intr-un elegant flux imagistic, picturile bisericii putin cunoscute in traseele turistice releva valori perene prin repetate si inspirate contraplonjeuri. Consecutia pictura/personaj monahal in simfonia de umbre si lumini a manastirii este insotita de un inspirat comentariu muzical sustinut de Grupul Psaltic Stavropoleos „Lumina lina” (coloana sonora: Viorel Dobre), dar si de detalii de ordin istoric despre arhitectura bisericeasca (boltirea moldoveneasca), menite fara a se face parada protocronista, sa ateste originalitatea unui stil si efervescenta unei epoci.
Filmele Editurii Video ar sta la un loc de cinste in orice cinemateca scolara sau la orice reprezentanta romaneasca.