Peste fix 30 de zile, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului va organiza licitatia de oferte pentru vanzarea pachetului majoritar de actiuni detinute la CNM Petromin. Ultima companie maritima de stat ramasa in viata, Petromin SA, este evaluata la peste 56 miliarde de lei vechi. Partea statului, respectiv 70,012% din totalul actiunilor, reprezinta 39,3 miliarde ROL. Desi in pragul falimentului, compania prezinta interes pentru investitori. Surse neoficiale din cadrul AVAS au precizat ca Petromin este dorita de 3 investitori privati.
Vaca de muls a guvernantilor
Numele Petromin a fost implicat intr-o multime de scandaluri. Odinioara cea mai importanta companie de stat, cu un parc de nave impresionant, Petromin a fost sistematic devalizata de toate guvernarile. Majoritatea armatorilor privati au facut averi pe spinarea societatii de stat, iar cand mineralierele si petrolierele si-au pierdut din randament, ca urmare a cresterii gradului de uzura fizica si morala, acestea au fost vandute aproape gratis acelorasi intreprinzatori privati. Asa se face ca nave a caror valoare pe piata era de zeci de milioane de dolari au fost „privatizate” pe sume derizorii de sute sau chiar zeci de mii de dolari. De altfel, ca si in cazul Romline si Navrom, vapoarele au fost instrainate si li s-au schimbat pavilioanele pentru ca altii se se imbogateasca. Nu este nevoie decat sa faci o tura prin portul Constanta ca sa te convingi.
Majoritatea vaselor inca mai au inscriptionate in borduri vechile denumiri si portul de apartenenta. Armatorii nu s-au obosit sa „decojeasca” literele sudate in tabla si doar au spoit prova si pupa cu noua denumire. Prin urmare, vapoarele, care pentru statul roman erau vechi si neproductive, au devenit peste noapte adevarate mine de aur in mainile armatorilor privati. Bineinteles ca manevrele s-au facut cu acordul si participarea directorilor companiilor de stat.
Omul lui „Tata Mare”
Cel mai mare tun din flota a fost tras pe vremea cand Traian Basescu era ministrul Transporturilor. Dosarele „Petromin” si „Flota” il au protagonist principal pe Calin Marinescu, zis „Shogunul”, care, in postura de secretar de stat la ministerul sus mentionat, s-a implicat pana peste cap in privatizarea companiei Petromin. „Shogunul” era la acea vreme mana dreapta a actualului presedinte al tarii, iar majoritatea afacerilor care fac obiectul dosarelor flotei s-au derulat sub ochii „tandemului de aur”. Gurile rele vorbesc despre o „reactivare” a „Shogunului” in portul Constanta dupa victoria aliantei in alegeri, la ordinul fostului comandant de cursa lunga ajuns sef de stat (supranumit, in jargonul marinaresc, drept „Tata Mare”), si ca cel putin una dintre firmele interesate de privatizarea companiei maritime ar avea in spate vechea echipa care a falimentat flota.
Un dosar de 477 milioane de lei
Cei trei potentiali cumparatori, deocamdata tinuti la secret de AVAS, trebuie sa achite 84,8 milioane de lei vechi drept taxa de participare, plus 353,4 milioane de lei pretul dosarului de prezentare si alte 40 milioane de lei garantia de participare. Suma este piperata, dar, daca tinem cont de activele companiei, poate fi recuperata inzecit. E drept ca Petromin nu mai are nave, dar este posesoarea unui sediu in port, masini, depozit de piese de schimb si o multime de procese pe rol. Sau cel putin asta era situatia la sfarsitul anului trecut, pentru ca ultima conducere a societatii, bineinteles cu radacini adanci in PSD, se apucase de prostii. Cei cativa salariati ai companiei s-au trezit peste noapte cu termopane la ferestre in valoare de vreun miliard si alte cateva astfel de „ghidusii”. Revenind la privatizarea companiei, AVAS are niste pretentii oarecum hilare. Respectand intru totul litera legii, autoritatea de stat solicita investitorilor interesati sa prezinte acte care sa certifice faptul ca viitorul patron are o experienta de cel putin 5 ani in domeniul transportului pe apa. De parca experienta in shipping i-a impiedicat pe fostii directori sa fure cu doua maini!
Pe 20 octombrie sunt programate desigilarea ofertelor si desemnarea celor care vor intra in etapa finala.