Desi nu poate preciza care sunt beneficiile reale si in ce consta descentralizarea, seful Inspectoratului Scolar Judetean (ISJ) Constanta, prof. Narciz Amza, o asteapta cu sufletul la gura. „O dorim din toata inima. Trebuie sa se efectueze cat mai rapid”, a declarat aceasta.
Intrebata ce inseamna, concret, aceasta descentralizare a ISJ si a invatamantului in general, prof. Narciz Amza a raspuns: „Nu stim inca modalitatile de aplicare insa, cert este ca se va face treptat, in etape: va fi o descentralizare manageriala, financiara si decizionala”. Seful ISJ Constanta nu a putut sa ne precizeze nici care vor fi beneficiile acestui proces, declarand: „ar trebui ca Inspectoratul Scolar sa se restructureze, dar, atentie, descentralizarea nu inseamna desfiintarea institutiei! Ar trebui sa se alature autoritatilor locale. Nu stim daca se va alatura Prefecturii sau Consiliului Judetean Constanta. Este necesara si imi doresc sa se faca o restructurare, astfel incat ISJ sa se ocupe de ceea ce trebuie: in primul rand de calitatea actului educational”. Cat despre descentralizarea scolilor, aceasta presupune implicarea comunitatii, bazata pe doi piloni principali: interese comune si incredere. Activitatea din scoala este cel mai bine cunoscuta de catre cadrele didactice, dar este necesar sa fie implicati, in egala masura, parintii, administratia si comunitatea locala prin identificarea de solutii optime.
Un rol important in viata scolii trebuie sa joace mediul de afaceri, ca factor de sustinere si sprijin. Descentralizarea vizeaza sa produca o schimbare de atitudine in randul parintilor, a administratiei locale, cu obiectivul major de eliminare a disfunctiilor din acest sistem. Directorul scolii, in conditiile descentralizarii, trebuie sa dovedeasca multiple competente: juridice, administrative, financiar-contabile, sociale, de comunicare, profesionale.