21.1 C
București
duminică, 29 septembrie 2024
AcasăInternaționalLecția fiordurilor pentru drumurile din România

Lecția fiordurilor pentru drumurile din România

Norvegia a găsit soluția pentru reducerea accidentelor rutiere

O analiză a proinfrastructura.ro arată că, între Oslo și Bergen, primele două orașe ale Norvegiei, există un drum european care are 460 km și pe care îl parcurgi în 7 ore. Șoseaua arată exact ca infrastructura românească: multe curbe, o bandă pe sens, fără parapet central.

Norvegia are doar 500 km de autostradă. Numărul anual de decese în traficul norvegian a fost de 118 în 2023, adică 21 la un milion de locuitori. La noi sunt în jur de 1600, adică 84 la milion la o populație de 19 milioane, arată sursa citată.

Ca să crească siguranța pe drumurile publice, norvegienii au deteriorat intenționat asfaltul pe mijloc, cu gropi la intervale regulate, ca șoferul să fie atenționat de efectul rezonator (vibrații în roți și volan) când iese din greșeală de pe sensul lui de mers. În plus, se descurajează și depășirile, prin multiple lucrări care se fac la carosabil, prin circulația în coloană cu antemergător, sau la bacul unde traversezi următorul fiord.

Există, ca și în Franța sau Suedia, camerele fixe de viteză, presemnalizate. Niciuna nu este ascunsă. Toate sunt la vedere și șoferii sunt anunțați din timp cu un indicator. Obiectivul este de a crea un trafic sigur, cu cât mai puține amenzi pentru depășirea vitezei. Pe unele tronsoane se calculează viteza medie dintre două camere pe segmente între 0,2 și 7 kilometri. Și acestea sunt semnalizate corespunzător.

La ei se circulă cu 80 km/h, nu cu 90-100 km/h ca la noi. În afară de curbele periculoase semnalizate, se poate merge pe “cruise control” cu 80. În localități, restricțiile sunt de 70 și 50, iar trecerile de pietoni sunt aproape toate “înălțate” (în loc să coboare trotuarul, ca în alte părți). Depășirea vitezei cu 1-5 km/h costă 100 de euro, iar la 25-30 km/h peste limită vei scoate din buzunar mai bine de 1200 de euro.

Cheia siguranței rutiere este însă în localități. În Oslo dar și în Helsinki, altă capitală campioană a Scandinaviei, nu a murit nici un pieton în 2019, în timp ce România adună anual peste 800 de decese în localitate.

Dana Macsim
Dana Macsimhttps://www.romanialibera.ro
Dana Macsim este o profesionistă experimentată în jurnalism și comunicare, cu o carieră diversificată în mass-media și educație. A fost editor și prezentator de știri la Realitatea Plus din București, rol pe care l-a ocupat din decembrie 2019 până în iulie 2024. Începând cu 1 iulie 2024, Dana s-a alăturat echipei România Liberă. Anterior, a lucrat la Prima tv, Național Tv, Profit.ro și Money Channel în aceleași funcții. Dana a fost coordonator de marketing și comunicare la TCE 3 Brazi Group și expert în comunicare la Agenția pentru Dezvoltare Regională – Nord-Est. De asemenea, a fost manager la Centrul pentru Artă și Cultură Neamț și copywriter la Opera Comică pentru Copii din București. Pe lângă activitatea în jurnalism, Dana a fost și este profesor de limba franceză și de limba și literatura română la diverse instituții de învățământ. Dana deține un master în Comunicare de la Universitatea din București și este traducător și interpret certificat pentru limba franceză.
Cele mai citite

Șapte mașini lovite de o șoferiță pe o stradă din municipiul Focșani

O șoferiță din Vrancea a lovit șapte autoturisme parcate regulamentar pe o stradă din municipiul Focșani. „La data de 28.09.2024, în jurul orei 15.20, o...

Ciclonul Ashley: Sunt așteptate precipitații de până la 80l/metru pătrat. Sfaturi pentru populație

Ciclonul mediteraneean Ashley va aduce ploi abundente și vijelii în toată țara până luni, au transmis meteorologii ANM. Se estimează că în anumite zone...

România se confruntă cu o scădere demografică accentuată: Populația a scăzut cu peste 18% în ultimele trei decenii

În ultimii 30 de ani, România a înregistrat o scădere semnificativă a populației, estimările indicând o diminuare cu 20% a numărului de locuitori în...
Ultima oră
Pe aceeași temă