3.9 C
București
miercuri, 11 decembrie 2024
AcasăSpecialScience fiction pe 4 roţi

Science fiction pe 4 roţi

În ciuda crizei, fabricanţii de automobile inovează mai mult ca oricând. Dacă prima decadă a secolului XXI a adus o reducere semnificativă a consumului de carburant şi a poluării, precum şi o concentrare asupra sistemelor de siguranţă, al doilea deceniu începe sub semnul sistemelor considerate până acum câţiva ani drept science fiction.

Iată o scurtă trecere în revistă a tehnologiilor care vor apărea pe maşinile de serie în următorii ani.


Maşinile care parchează singure

Tehnologia ar fi trebuit să fie doar la îndemâna celor foarte bogaţi. Iată însă că ea acum se regăseşte şi pe maşini de volum oferite de Ford, Opel sau Volkswagen, iar în curând va deveni la fel de obişnuită cum sunt astăzi senzorii de parcare. Maşina poate efectua singură manevrele pentru parcarea laterală, după ce şoferul activează dintr-un buton sistemul şi se poziţionează corect faţă de locul de parcare. Tot ce îi rămâne de făcut celui de la volan este să regleze viteza din pedala de acceleraţie şi cea de frână. Deşi deocamdată sistemul este relativ lent, în cazul celor care au fobie faţă de parcarea laterală el este o soluţie foarte bună.

Maşinile care frânează şi repornesc automat

Astăzi sistemele de frânare automată au evoluat atât de mult, inclusiv ca preţ, încât sunt oferite şi la maşinile de clasă compactă sau MPV-uri. Sistemul bazat pe radar reglează automat distanţa faţă de maşina din faţă, atunci când pilotul automat este activat. Şoferul stabileşte o viteză maximă pentru maşină, iar aceasta va accelera automat pentru a urmări maşina din faţă sau atunci când cel de la volan intră în depăşire, până la viteza limită. În cazul în care se reintră în spatele altei maşini care rulează cu viteză mai mică, maşina va frâna singură până la acea viteză pentru a păstra distanţa prestabilită. Un sistem prezent pe Volvo este capabil şi să oprească de tot maşina (la stop), repornind-o automat în cazul în care se staţionează doar câteva secunde, reglându-şi acceleraţia în funcţie de maşina din faţă, iar alte sisteme adaugă şi menţinerea automată a maşinii pe banda de rulare, corectându-i traiectoria la nevoie.

Maşinile detectează pietonii

O altă funcţie formidabilă, prezentă deocamdată doar pe modelele premium (în special Volvo şi BMW), dar care va ajunge în curând şi pe maşinile compacte, este cea de recunoaştere a pietonilor (în unele cazuri, şi a animalelor) aflaţi pe carosabil. Maşina te avertizează că un pieton apare brusc în faţa maşinii, sau poate chiar frâna automat în cazul în care şoferul nu reacţionează la semnalele de avertizare şi evită astfel impactul sau reduce gravitatea accidentului.

Maşinile afişează informaţiile pe parbriz

Deşi BMW are deocamdată cel mai avansat sistem HUD (Heads Up Display), care afişează pe parbriz informaţiile sistemului de navigaţie, precum şi alte informaţii privitoare la drum, el apare şi la concurenţii Audi şi Lexus, iar în viitorul apropiat va fi cu siguranţă oferit şi de automobilele de volum, chiar dacă în opţiune. Afişajul pe parbriz permite şoferului să îşi menţină privirea pe drum, iar cantitatea de informaţii poate varia – de la viteză şi direcţia de mers până la informaţii cu privire la viteza maşinii din faţă, limita de viteză locală sau chiar avertizări cu privire la pietonii care traversează strada.

Transformarea ştergătoarelor de parbriz şi a farurilor

Duzele de stropit parbrizul vor dispărea şi vor fi înlocuite de ştergătoare cu găuri încorporate, care asigură o udare uniformă a suprafeţei de şters (sistem aplicat deja la camioane, dar preluat şi rafinat acum de Mercedes şi pentru automobile). Spre finalul decadei, nu este imposibil ca la maşinile premium să apară ştergătoare cu aer comprimat, precum cele de pe conceptul Kia Naimo. Alternativ, se dezvoltă un tip special de sticlă hidrofobă (pe baza aşa-numitului Efect Lotus), care forţează apa să se scurgă instantaneu, antrenând cu ea murdăria.

Şoferul va comunica verbal cu maşina

Deja există aplicaţii de smartphone prin care şoferul poate să îşi pornească maşina de la distanţă (Viper StartSmart), precum şi să efectueze alte operaţiuni (oprirea motorului, deschiderea sau blocarea uşilor etc.). Combinate cu programele de tip Siri, capabile să înţeleagă comenzile verbale complexe, precum şi cu tendinţa producătorilor auto de a încorpora tablete mobile în locul sistemului clasic de navigaţie (Renault a luat deja startul), aceste aplicaţii vor permite în câţiva ani ca şoferul să pornească verbal maşina, precum şi să-i indice în limbaj comun unde anume să ajungă, fie exprimând vocal adresa, fie indicând-o prin atingerea ecranului navigaţiei. Vom vorbi din ce în ce mai des cu maşinile noastre în loc să căutăm comenzile pe bord.

Maşinile vor comunica între ele

Spre finalul deceniului, maşinile vor fi în stare să comunice nu doar cu şoferul şi pasagerii, dar chiar şi între ele, precum şi cu infrastructura rutieră. Alianţa producătorilor germani de automobile dezvoltă un sistem în care încorporarea unor cipuri speciale, omniprezenţa reţelelor 4G sau Wi-Fi, precum şi sistemele centralizate de control a traficului vor permite ca o maşină să detecteze din timp când un alt autovehicul se apropie dintr-o direcţie fără vizibilitate, când e cazul ca ruta aleasă să fie schimbată din cauza traficului aglomerat din faţă, sau unde exact se află locuri de parcare libere.

Până în 2020 vom avea aşadar în mod obişnuit maşini capabile să se conducă practic singure, rolul şoferului fiind din ce în ce mai redus în acest context. Până la maşinile complet autonome nu va mai fi decât un singur pas. Mai aproape decât credem!  

Adrian Mihaltianu
Adrian Mihaltianu
Adrian Mihaltianu, redactor-sef www.drive-test.ro
Cele mai citite

Seară regală pentru Corpul Diplomatic. Majestatea Sa Margareta a României: Țara noastră rămâne puternică/Țara noastră va rămâne fidelă alianțelor sale

Majestatea Sa Custodele Coroanei a găzduit în Sala Tronului de la Palatul Regal marți, 10 decembrie 2024, seara anuală dedicată Corpului Diplomatic acreditat...

Seară regală pentru Corpul Diplomatic. Majestatea Sa Margareta a României: Țara noastră rămâne puternică/Țara noastră va rămâne fidelă alianțelor sale

Majestatea Sa Custodele Coroanei a găzduit în Sala Tronului de la Palatul Regal marți, 10 decembrie 2024, seara anuală dedicată Corpului Diplomatic acreditat...

România, în centrul deciziilor economice la Bruxelles

România primește o perioadă extinsă de ajustare fiscală de 7 ani România se numără printre cele cinci state membre cărora li s-a aprobat o perioadă...
Ultima oră
Pe aceeași temă