sâmbătă, 20 aprilie 2024
AcasăSpecialRușii scriu despre descoperirile științifice românești

Rușii scriu despre descoperirile științifice românești

O echipă de oameni de ştiinţă din Rusia au finalizat o lucrare ştiinţifică despre steaua roșie uriașă care a fost descoperită anul trecut de Observatorul Astronomic al Muzeului „Vasile Pârvan” din Bârlad, județul Vaslui.

Acum un an, pe 10 februarie 2015, la Observatorul Astronomic al Muzeului „Vasile Pârvan” din Bârlad, județul Vaslui s-a realizat o descoperire ştiinţifică cu un ecou foarte mare în comunitatea ştiinţifică internaţională. Este vorba despre nova roşie lumininoasă din galaxia Messier 101, un obiect extrem de rar şi foarte puţin studiat până în prezent.

Raportat iniţial ca o posibilă supernovă, s-a dovedit mai târziu că este cu totul altceva: o novă şi nu una obişnuită, ci una luminoasă roşie, o categorie foarte rară de nove care se formează în general în urma fuzionării a două stele din secvenţa principală.

Lucrarea realizată de oameni de știință ruși a ajuns la concluzia că nova roşie luminoasă din galaxia Messier 101 s-a manifestat în parametri extremi: o durată de erupţie maximă, o amplitudine a erupţiei minimă, şi o luminozitate maximă posibilă pentru acest tip. Se pare ca a fost un sistem binar format din două stele gigante, angrenate pe o orbită ce a dus în final la unirea/fuzionarea lor. În urma acestui proces a rezultat o stea roşie supergigantă, ceva asemănător cu Betelgeuse din galaxia noastră.

Mai multe detalii o să apară în numărul 5 al revistei de astronomie „Perseus”, care va fi publicată în luna mai al anului acesta.