4.9 C
București
vineri, 19 aprilie 2024
AcasăSpecialRomânia ar putea fi următorul hub pentru start-up-uri

România ar putea fi următorul hub pentru start-up-uri

Cândva cunoscut drept „Micul Paris din Est”, datorită bulevardelor şi arhitecturii Belle Epoque, Bucureştiului din zilele noastre i s-ar potrivi mai bine o poreclă care să cuprindă cuvântul „Silicon” (de la Silicon Valley – centrul universului IT).

Când am făcut topul celor mai promiţătoare locuri din lume pentru start-up-uri, ne-a scăpat România, scrie revista americană specializată în afacerile it  Quartz, în articolul Una dintre cele mai sărace țări din UE ar putea fi următorul hub pentru startup-uri din tehnologia informațiilor. De-a lungul celor aproape trei decenii de când o revoluţie a scăpat ţara de comunism, această naţiune nu a ieşit cu nimic în evidenţă în plan internaţional.

Cu toate acestea, în umbră s-a dezvoltat un gen mai tăcut de revoluţie. Datorită culturii sale unice, a istoriei, a sistemului de educaţie şi a infrastructurii, Bucureştiul a dat naştere unei noi generaţii de antreprenori în tehnologie care speră să pună ţara pe harta start-up-urilor. Cândva cunoscut drept „Micul Paris din Est”, datorită bulevardelor şi arhitecturii Belle Epoque, Bucureştiului din zilele noastre i s-ar potrivi mai bine o poreclă care să cuprindă cuvântul „Silicon” (de la Silicon Valley – centrul universului IT).

Jurnalistul american vorbeşte despre evoluţia uimitoare a României, care a aderat la Uniunea Europeană în 2007 şi a ajuns în prezent pe locul doi în topul economiilor cu cea mai rapidă creştere. Sistemul bun de educaţie, din care ies multe talente, combinat cu salariile mici şi costurile de operare reduse au făcut din această ţară un loc atractiv pentru companiile mari care caută să se externalizeze. În acelaşi timp, România s-a transformat cu viteză într-un centru al start-up-urilor dezvoltate „acasă”. În ultimii cinci ani, tot mai multe start-up-uri au început să apară, ajungând la 170 la nivel naţional, potrivit European Digital City Index.

Unul dintre factorii care au stimulat acest boom în tehnologie din România este viteza mare a internetului, maie scrie Quartz. Potrivit raportului “State of the internet” al companiei Akamai, România are cel mai rapid internet din Europa şi se clasează pe locul şase la nivel global la acest aspect, cu o viteză medie de 57,7 Mbps înregistrată în  trimestrul al treilea din 2015. Cum a ajuns această ţară mică să aibă aşa o viteză mare de internet, este chiar o poveste fascinantă. Operatorul principal de telefonie din anii ’90, Romtelecom, nu oferea bandă largă, aşa că antreprenorii au înfiinţat reţele locale folosind cabluri aeriene. În timp ce ţările occidentale din Europa erau nevoite să-şi modernizeze infrastructurile de telefonie existente pentru a furniza bandă largă, România – ca şi multe dintre ţările vecine, foste sovietice – a sărit peste etapa de cablu cu cupru şi a trecut direct la fibră. Astăzi, faptul că are o infrastructură digitală superioară celorlalte ţări europene, o face foarte atractive pentru lansarea de noi afaceri în tehnologia IT.

În plus, aici în industria IT există şi foarte multe femei, chiar dacă este încă un domeniu al bărbaţilor. România este a treia ţară din lume la angajarea femeilor în IT, 29% din forţa de muncă fiind femei, potrivit datelor furnizate de EUROSTAT.

Quartz mai subliniază că principala provocare care încetineşte industria IT locală este accesul la finanţare. Startup-urile din România au primit 13,1 milioane de euro finanţare de-a lungul ultimilor 10 ani, pe când start-up-ruile londoneze au primit 8,3 miliarde de euro, în aceeaşi perioadă, potrivit European Digital City Index.

O altă problemă este faptul că încă există în continuare o diferenţă majoră între populaţia urbană şi cea rurală din România. Din acest motiv, mulţi antreprenori români vor să-şi extindă afacerile în străinătate.

O altă problemă de care trebuie să se ţină cont este faptul că românii, fiind cetăţeni europeni, pot pleca uşor şi munci în alte ţări din UE ceea ce îi face pe antreprenori să-i reţină cu greu pe angajaţi, care pot fi “furaţi” de companiile mari. Pentru a stimula dezvoltarea acestui domeniu şi a-şi păstra talentele, România are nevoie de investiţii şi de o echipă internă de marketing. Dacă învăţământul românesc scoate cu succes dezvoltatori, e cam rămas în urmă în ceea ce priveşte vânzătorii şi specialiştii în marketing.

Dar, încheie Quartz, datorită faptului că Londra nu mai pare să fie locul ideal pentru start-up-uri din cauza Brexitului, iar în alte oraşe precum Berlin, Barcelona sau Amsterdam costurile sunt tot mai mari, Bucureştiul ar putea deveni punctul principal de atracţie pentru antreprenorii IT.

Cele mai citite

Părerea românilor despre cazinourile pe bani reali

În momentul de față se discută foarte mult la nivel național despre cazinouri și platforme care oferă jocuri pe bani reali. Operatorii de jocuri...

Părerea românilor despre cazinourile pe bani reali

În momentul de față se discută foarte mult la nivel național despre cazinouri și platforme care oferă jocuri pe bani reali. Operatorii de jocuri...

Nicușor a lansat cel mai mare fake-news de campanie

Nicușor Dan a rostogolit cea mai mare minciună din actuala campanie electorală. Presa neomarxistă s-a grăbit să preia anunțul echipei sale, potrivit căruia Agenția...
Ultima oră
Pe aceeași temă