Test Drive. Opel Mokka X 1.6 CDTi 4x4 1.650 km, cu un consum de 6.2 l/100 km

de Răzvan Scăeşteanu , 29 octombrie 2017 - stire actualizata la ora 17:17, 26 octombrie 2017

În ciuda dimensiunilor și a înrudirii indirecte cu Opel Corsa, Mokka X nu este doar un aventurier urban, ci și o mașinuță de cursă lungă care, cu unele constrângeri de spațiu, poate satisface capriciile de vacanță ale unei familii cu un copil. A demonstrat-o la capătul unui drum de 1.650 km, bogat în abuzuri de accelerație, parcurs cu un consum mediu de 6.2 l/100 km.

De câteva luni, Opel a trecut oficial sub tutela grupului PSA Peugeot - Citroen. Și, cum ofensiva SUV manifestată prin lansarea Crossland X și Grandland X pregătește terenul pentru migrarea totală pe platforme franțuzești, viitorul best-seller-ului Mokka, care de la începutul lui 2013 și până în prezent s-a vândut în peste 600.000 de exemplare, pare destul de incert.

Prin urmare, am privit cu entuziasm provocarea de a petrece două săptămâni la bordul SUV-ului sub-compact cu tracțiune integrală, chiar dacă eram conștient că portbagajul de 356 litri va fi o piatră de hotar dificil de trecut pentru doi adulți și un copil dornic de distracție și relaxare pe o plajă din Halkidiki. Am spus intenționat ”copil”, pentru că, dacă ar fi fost bebeluș, misiunea ar fi fost imposibilă fără un portbagaj suplimentat pe acoperiș.

Căruciorul și bagajele n-ar fi încăput, clar. Așa, cu o geantă și câteva sacoșe pe bancheta spate și printre scaune, până la urmă ne-am descurcat. Au încăput și trotineta, și salteaua gonflabilă, și placa de înot, și două plase cu jucării pentru nisip, și o geantă frigorifică, și trei trollere. Cu dimensiuni de cabină de avion, să fim înțeleși. Abia după ce a încăput totul și ne-am așezat cu toții confortabil, am răsuflat ușurat și am înțeles de ce atât de mulți clienți apreciază SUV-ulețele.

Corsa are 4.021 mm lungime, iar Mokka X, 4.275 mm. În aglomerația urbană, diferența de 25 cm trece aproape neobservată, însă, când pleci la drum și ai nevoie de spațiu, contează. De asemenea, poziția înaltă la volan nu conferă doar o mai bună vizibilitate, ci și mai mult spațiu pentru picioare în spate sau, în cazul de față, mai mult loc pentru a înghesui jucăriile pentru plajă sub scaune. 

5.8 l/100 km la șosea, cu o medie de 86.5 km/h

Din București până la intrarea în zona Halkidiki sunt circa 650 km (650 km prin Makaza și 656 km prin Sofia – Kulata, conform Google Maps. La dus, am optat pentru varianta prin Makaza, fiind, în principiu, un drum mai puțin aglomerat, cu mai puțină poliție și cu mai multă autostradă prin Grecia. Și, n-am ales rău, dacă nu iau în calcul cele 50 de minute pierdute în micuța vamă de la Makaza.

La destinație, Mokka X indica 671 km parcurși în 7h 56 min., cu o viteză medie de 86.5 km/h și un consum mediu de 5.8 l/100 km/h. Remarcabil, pot spune, în contextul în care media orară bună indică faptul că turbina a avut mult de lucru. Și, probabil, consumul ar fi fost mai bun, dacă pe cei 180 km de la Komotini până în Halkidiki accelerația n-ar fi stat aproape de podea. La peste 120-130 km/h, când turometrul bate spre 3.000 rpm, cei 136 CP sunt mult mai mâncăcioși. Mi-au arătat-o și pe drumul de întoarcere, când, din cauza cozii de vreo 5 km pe sensul de ieșire din Grecia constatate la dus, am ales varianta prin Kulata – Sofia.

Cum bulgarii au reușit aproape să termine autostrada dintre Sofia și granița cu Grecia, cu viaducte și tuneluri spectaculoase, iar pe anumite zone diferențele de nivel sunt foarte mari, solicitând suplimentar motorul, după Sofia spre Ruse mai e o porțiune veche de autostradă și, în rest, șoseaua a fost destul de liberă, când am ajuns în București, consumul mediu a fost de 6.2 l/100 km. 

Per total, după 1.650 km, din care circa 300 km în regim semi-urban și pe drumeaguri spre diferite plaje, acoperite cu praf și macadam, unde tracțiunea 4x4 și garda la sol de SUV-uleț și-au arătat utilitatea, consumul afișat a fost de 6.3 l/100 km, cu o medie orară de 56.8 km/h. Singurul reproș pe care am să i-l fac se referă la timoneria greoaie, tipică, de altfel, pentru mai multe modele Opel, și etajării foarte lungi a cutiei, care, în paralel cu lag-ul destul de pronunțat al turbinei, necesită o perioadă de adaptare.

Confort și conectivitate

Mokka X-ul testat nu a fost versiunea de top, cu mult-lăudatele scaune ergonomice certificate de AGR – organizaţie internațională de experţi independenţi în sănătatea spatelui. Chiar și așa, scaunele mașinii sunt confortabile și bine conturate, asigurând un sprijin lateral bun. Apoi, am apreciat abandonarea planșei de bord inspirate de Corsa, în favoarea uneia ergonomice și mai simple, ca la Astra. Și, nu în ultimul rând, sistemul de infotainment IntelliLink.

Chiar dacă nu am avut la dispoziție varianta cu navigație și ecran capacitiv de 8 inch, IntelliLink-ul cu display de 7 inch a fost prietenos cu iPhone-ul, făcând mirroring la muzică și alte aplicații. Dacă ar fi suportat Waze, ar fi fost perfect. Dar am putut face hot-spot Wi-Fi și, astfel, copilul s-a putut uita la desene animate pe tabletă, în timp ce Waze-ul rula pe telefon. 

Tot la capitolul confort, merită menționate farurile AFL LED, care adaptează automat modelul de iluminare al farurilor la situaţia de conducere, astfel încât să fie asigurată cea mai înaltă performanţă de iluminare fără a-i orbi pe ceilalţi şoferi. Acesta include nouă funcţii diferite/modele de iluminare precum lumina de oraş, lumina pentru drum extraurban, modul turist, o funcţie de iluminare în viraje, lumina de manevrare/marşarier şi o lumină pentru modul de oprire (eco).   

VERDICT
+
Motor flexibil și silențios, consum mai mult decât decent, tracțiune integrală, spațiu interior.

Portbagaj micuț, direcție destul de ușoară și nu foarte precisă, timonerie perfectibilă.

ADVERSARI

Nissan Juke
Mazda CX-3
Suzuki Vitara
Jeep Renegate

 

 

Comentarii

  • fanincurcalume

    17 noiembrie 2017 10:57

    aproape cit consuma un aro240 acum 30 de ani

    raspunde comentariului
  • profun

    03 noiembrie 2017 10:04

    Daca ne spuneai si tipul de combustibil, articolul ar fi fost perfect. Bun, este

    raspunde comentariului

Ultima ora

anunturi mica publicitate

Urmareste-ne pe Facebook

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.

Copyright © 2014. Toate drepturile rezervate RomaniaLibera.ro

Dezvoltat de Bluebay Design