12.7 C
București
miercuri, 24 aprilie 2024
AcasăSpecialSubvenţia pentru maşini electrice, mai MICĂ decât întreţinerea Casei Poporului pe...

Subvenţia pentru maşini electrice, mai MICĂ decât întreţinerea Casei Poporului pe două luni! Vezi cât îţi decontează statul pentru o maşină eco

Ecotichetul există deja de câţiva ani în Europa, fiind o bună modalitate prin care statul poate încuraja achiziţionarea maşinilor eco, electrice şi hibride. Începând de la 15 martie, o dată cu noul timbru de mediu, va fi introdus în România şi ecotichetul. Totuşi cât de eficient va fi el în ţara noastră?

Guvernul a votat ieri noul timbru de mediu, în care este prevăzut şi ecotichetul. Astfel, statul îi va oferi fiecărui cumpărător în parte un tichet de 2750 euro / 12.000 RON la achiziţionarea unei maşini electrice. Cum se va proceda încă nu ştim, însă statul va trebui să evite încadrarea ecotichetului ca ajutor de stat, ceea ce ar contraveni normelor europene.

Vezi şi NOUL Audi Q3 RS, primele imagini şi informaţii oficiale

Măsura vine foarte târziu, în contextul în care în alte ţări ea a fost luată deja de câţiva ani. Mai mult de atât, suma oferită de stat este destul de modestă. Franţa spre exemplu a avut cel mai mare succes în implementarea ecotichetului. Însă Franţa oferă nu mai puţin de 7000 euro pentru fiecare maşină electrică sau hibridă achiziţionată, ceea ce înseamnă un discount consistent. 

Anul acesta [n.r. 2012] s-au vândut în România mai puţin de 20 de maşini electrice, faţă de Franţa unde numărul acestora a ajuns la 1600, deşi în urmă cu trei ani şi aici era de zeci de ori mai mic“, declara pentru România Liberă, în cadrul 4Tuning Fest 2012, Liviu Rogojinaru, proprietarul E-Motion Electric, importatorul MIA în România. Nici Germania şi Norvegia nu stau rău, în 2011 fiecare reuşind să înmatriculeze circa 2000 de noi autoturisme electrice.

Rogojinaru era la acea dată în discuţii cu primarul Capitalei pentru dezvoltarea infrastructurii necesare maşinilor electrice. Până acum nu a fost făcut publicul niciun astfel de proiect, cu toate că pentru a vorbi de maşini electrice în România ar trebui să existe mai întâi staţii electrice de încărcare, la fel ca în oraşele din Vest. Graţie tehnologiilor noi maşinile electrice pot fi încărcate şi la prize normale, însă staţiile de încărcare rămân în continuare necesare, mai ales pentru a te putea aventura în afara oraşului.

Vezi şi NOUA Skoda Octavia Combi, break-ul cu suflet de german!

Pe cine ajută cei 2750 euro?

Oferta de maşini electrice pe piaţa românească este destul de limitată, majoritatea modelelor situându-se în jurul sumei de 30.000 euro. Mitsubishi i-MiEV a fost lansat în România în 2011 şi are un preţ de 36.640 euro, însă autonomia este de 160 km. Pentru o autonomie mai extinsă există Opel Ampera, care foloseşte un motor pe benzină pe post de generator al propulsiei electrice, ceea ce înseamnă o autonomie oficială de până la 500 km. Preţul pentru acest model este de 45.900 euro.

Cel mai ieftin model la care au acces românii este unul cu propulsie hibridă, Toyota Yaris Hybrid, care costă 16.000 euro. În acest caz, cu decontul de la stat, putem vorbi de un preţ de sub 14.000 euro. Totuşi aceasta este o maşină de clasă mică. Încă este aşteptată în România lansarea lui Renault Zoe, singurul autoturism electric, cu dimensiuni normale, încăpător pentru patru persoane şi ceva bagaj, care ar costa sub 20.000 euro, cu tot cu discountul guvernului.

Vezi şi Dorinţa Kremlinului: un brand rusesc de LUX, care să lupte cu Mercedes şi BMW

În aceste condiţii măsura luată de guvern, la fel ca şi timbrul de mediu, rămâne mai mult una de formă, deoarece ea nu vizează fondul problemei, existenţa prea multor maşini care poluează peste limita admisă şi preţurile prea mari ale automobilelor nepoluante. Orice tehnologie nouă costă şi,  având în vedere că maşinile electrice însumează anual doar câteva zeci de mii de unităţi vândute la nivel global, este normal ca preţurile să fie foarte mari. De aceea datoria guvernului, mai ales a ministerului condus de Rovana Plumb, este de a stimula creşterea.

Având în vedere vânzările oricum foarte slabe ale maşinilor electrice în România, câteva zeci anual, aducerea valorii ecotichetului până la nivelul din Vest, adică 5-7000 euro, ar fi însemnat o cheltuială anuală cel mult egală cu întreţinerea pentru ianuarie şi februarie a Casei Poporului. Crezi că ecotichetul de 2750 euro va avea succes în România?

Cele mai citite

Firea trebuie să se retragă din cursa pentru europarlamentare dacă va candida la Primărie, susține AUR

Partidul AUR consideră că Gabriela Firea trebuie să renunțe la candidatura pentru un post de europarlamentar dacă dorește să candideze la Primăria Capitalei. Acest punct...

Protejarea pădurilor din Ilfov este piatra de temelie a viitoarei Centuri Verzi București-Ilfov

Înscrisă ca amendamente la noul Cod Silvic, protejarea pădurilor din Ilfov împotriva exploatărilor comerciale, piatra de temelie a viitoarei Centuri Verzi București-Ilfov, a fost...

Bătălia pentru Sectorul 1: imperativa coaliție anti-Clotilde

Se ascute lupta, odată cu nominalizarea lui Sebastian Burduja și a Gabrielei Firea, candidați separați ai coaliției PSD-PNL, pentru funcția de primar general al...
Ultima oră
Pe aceeași temă