Autoturismele unicat ale României. Automobilul Ego 4/14 din colecția Muzeului din Tecuci, cel mai vechi aflat în circulație

de Ticu Ciobotaru , 29 iunie 2017 - stire actualizata la ora 19:32, 28 iunie 2017

La Concursul de Eleganță de la Sinaia din acest an, juriul competiției a acordat unui automobil marca Ego 4/14, fabricat la Berlin în 1924 și aflat în patrimoniul Muzeului de Istorie din Tecuci, „Premiul pentru cea mai veche mașină istorică aflată în circulaţie” şi Premiul al treilea la Secţiunea „Antebelice Cabriolet”.

Este o performanță pentru că la ediția din acest an a concursului de la Sinaia au participat peste 30 de maşini din Marea Britanie, Ungaria, Bulgaria şi România. Ego 4/14 are 14 cai-putere, 4 locuri, e decapotabil şi are motorul de 4 cilindri în linie. Este un automobil extrem de rar, pentru că în 1924 au fost fabricate doar 7 autovehicule din acest model, iar astăzi mai există în lume numai două, una aparținând Muzeului Tehnic din Berlin, iar cea de-a doua se află la Tecuci.

O poveste ca-n filme

Automobilul era în urmă cu câțiva ani doar o „ruină” din punct de vedere tehnic, un exponat oarecare din colecția Muzeului de Istorie ,,Teodor Cincu” din Tecuci. Cu câteva zile înaintea Concursului de Eleganță de la Sinaia, pe 24 iunie, Federația Internațională a Vehiculelor Istorice (FIVA) a acordat automobilului Ego 4/14 Cartea de identitate care îi confirmă valoarea. Autoturismul marca EGO, producție 1924, a fost donat muzeului tecucean de colonelul Gheorghe Petrașcu. Pe atunci nu era în stare de funcțiune. A fost reparat și restaurat în urmă cu câțiva ani, când a fost folosit la realizarea filmului „Restul e tăcere”, al lui Nae Caranfil. „Este în patrimoniul nostru din 1985, grație unei donații a unui ofițer din Tecuci și suntem deja la o competiție de o dimensiune la care nu ne așteptam în urmă cu câțiva ani, când era o ruină, într-o magazie a muzeului nostru”, a declarat Viorel Burlacu, directorul Muzeului de Istorie Tecuci.

800.000 de euro pentru un exponat

Cea mai valoroasă dintre maşinile de epocă existente în colecţiile gălăţene este un automobil „Dion Bouton” model 1898, aflat la Muzeul de Istorie „Paul Păltânea” din Galați. Automobilul a aparţinut unui consul occidental care a activat în cadrul Comisiei Europene a Dunării, al cărui sediu era la Galaţi. Automobilul a fost restaurat în anii ’80 la combinatul siderurgic. Valoarea sa e apreciată la peste 800.000 de euro, echivalentul a două Maybach-uri. Preţul de catalog al limuzinei este puţin peste 500.000 de euro, dar în urmă cu ceva ani japonezii de la Toyota au oferit aproape dublu pentru a o achiziţiona, intenţionând să o expună sub un clopot de sticlă în faţa sediului companiei.

A schimbat istoria industriei auto

Interesul celor de la Toyota pentru automobilul din colecția Muzeului de Istorie Galați a fost generat de locul deținut de acest model în istoria industriei auto. Contele Albert de Dion şi colaboratorii săi, mecanicii Georges Bouton şi Trepardoux, au construit primul automobil cu aburi în 1883. Automobilele „Dion Bouton” anticipează autovehiculele cu tracţiune integrală din zilele noastre, roţile din spate fiind acţionate de motorul cu aburi şi transmiţând mişcarea, printr-o curea, roţilor din faţă.

Modelul construit în 1884 atingea o viteză de 30 km/h, iar în 1887 mecanicul Georges Bouton a câştigat cu un astfel de autoturism  primul raliu auto organizat oficial în Franţa de revista „Velocipede”, viteza cu care a reuşit această performanţă fiind de 60 km/oră. Automobilul expus la „Casa Cuza” din cadrul Muzeului de Istorie Galați este derivat din modelul de triciclu lansat la 1894 şi care a cunoscut un mare suuces de piaţă, fiind produs şi vândut în 21.800 de exemplare. Caroseria modelului din colecție este neacoperită şi este din lemn de frasin. Roţile cu butuc, janta şi spiţele echipate cu pneuri de 20 de ţoli sunt protejate de aripi arcuite, realizate din lemn de frasin modelat prin fierbere şi presare, iar şasiul este din ţeavă de oţel. Automobilul are trei viteze pentru mersul înainte şi una pentru mersul înapoi, iar frânarea se face pe transmisia cardanică. Pornirea maşinii se face cu ajutorul unei manivele, iar sistemul de lumini e compus din două faruri cu flacără, alimentate cu acetilenă de la un generator. 

Ford T din 1914, în perfectă stare de funcţionare

Pe străzile Galațiului poate fi văzut uneori și un alt automobil legendar. Un colecţionar din Galaţi deţine un Ford T construit în 1914, care este în perfectă stare de funcţionare, piesele originale fiind procurate din Statele Unite. Valoarea unui Ford T este între 30.000 şi 100.000 de dolari, în funcție de starea tehnică a maşinii. În 1908, când a fost lansat, preţul unui Ford T era de 825 $ şi a scăzut până la 290 $ în 1924. Ultimul model T a ieşit de pe banda Uzinelor Ford pe data de 31 mai 1927. În România, mai deţin automobile Ford T în colecţiile lor Regele Mihai şi Călin Popescu Tăriceanu. Gălățeanul care este proprietarul Fordului T își scoate mașina din garaj foarte rar, când străzile sunt aproape pustii, pentru a nu risca o tamponare care l-ar costa foarte mult, din cauză că ceilalți șoferi au reacții imprevizibile când văd în trafic Fordul de acum o sută de ani.

Citește ziarul integral în format .PDF aici !

Comentarii

Ultima ora

anunturi mica publicitate

Urmareste-ne pe Facebook

Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.

Copyright © 2014. Toate drepturile rezervate RomaniaLibera.ro

Dezvoltat de Bluebay Design