23.9 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăLifestyleFoodExclusiv RL. De ce postează Ponta pe Facebook de 5 ori mai...

Exclusiv RL. De ce postează Ponta pe Facebook de 5 ori mai mult decât Obama. Cine îl ajută să își scrie mesajele

Politicienii români sunt foarte preocupați de modul cum își distribuie imaginea pe Internet. Recentul scandal al postacilor plătiți de Elena Udrea cu 10.000 de euro pe lună arată că liderii politici sunt dispuși să cheltuie sume consistente pentru a contracara comentariile negative care apar despre ei în mediul virtual. Convingerea că alegerile prezidențiale din noiembrie au fost câștigate de Klaus Iohannis și datorită unei comunicări eficiente prin intermediul rețelelor sociale i-a determinat pe restul politicienilor să fie și mai activi on line după noiembrie 2014. România liberă a aflat cât de eficientă este comunicarea pe care politicienii o fac pe Internet și cum lucrează echipele din spatele paginilor oficiale ale principalilor lideri politici.

Descarcă din stânga articolului o analiză completă a eficienței mesajelor postate pe Facebook de Klaus Iohannis, Victor Ponta și Traian Băsescu, realizată în exclusivitate pentru România liberă de serviciul de monitorizare Facebrands. 

Cel mai activ politician român pe Facebook este premierul Victor Ponta. În primele 11 zile ale lunii martie, prim-ministru a publicat peste 50 de postări (care au inclus 36 de fotografii, 15 clipuri video și 19 linkuri distribuite, conform unei analize Facebrands). “Răspuns pentru demagogia PNL care vrea să «ne scoată din dezastrul economic»” sau “Nu voi colabora cu Traian Băsescu. Nu-i simt lipsa, nu l-am văzut, nu ne-am auzit și nici nu avem ce dezbate împreună”, sunt două dintre mesajele pe care le-a transmis Victor Ponta, pe pagina sa oficială urmărită de peste 759.000 de persoane. Premierul folosește rețele de socializare și pentru a-și apăra mama, audiată ca martor într-un dosar DNA, ori pe vicepremierul Liviu Dragnea, suspectul principal într-un caz penal privind referendumul din 2012. “Mama mea audiată la DNA, show gratuit pentru Realitatea TV (că tot nu au ei bani să plătească taxe)!”, a redistribuit Victor Ponta pe Facebook o remarcă pe care o făcuse pe Twitter.

Un alt lider politic foarte activ pe rețelele de socializare este Alina Gorghiu, președintele PNL. Aceasta a publicat, în aceeași perioadă monitorizată de noi, 30 de mesaje pe pagina sa oficială care a adunat doar puțin peste 23.700 de like-uri. Alina Gorghiu transmite de la mesaje politice, “mergem înainte cu votul prin corespondență”, până la atacuri la adresa adversarilor, “Domnul Ponta spune că proiectul noului cod fiscal este perfect și nu are nevoie de nici o îmbunătățire. PSD style.”

Mediul on line a fost folosit pentru răfuieli politice și de către fostul președinte Traian Băsescu.  Acesta a postat în prima parte a lui martie, pe Facebook, o înregistrare video în care cei 347.000 de fani au putut vedea cum o certa pe Laura Codruța Koveși, pe atunci procuror general al României, pentru că a închis dosarul mineriadelor. Echipa de comunicare a lui Traian Băsescu a folosit rețele comunicare și în perioada cât acesta a condus România. Cu două zile înainte de alegerile prezidențiale din 2014, fostul șef al statului a postat tot o înregistrare video din timpul unei discuții la Cotroceni cu Victor Ponta, în care premierul era prezentat ca un simplu “yes man” în fața președintelui.

Klaus Iohannis este printre puținii politicieni importanți care folosește pagina sa de Facebook, cu peste 1,5 milioane de like-uri, doar pentru comunicări oficiale. În cele numai 9 postări în primele 11 zile ale lui martie, actualul președinte a scris despre o întâlnire cu reprezentanții Comitetului de Est al Economiei Germane sau despre faptul că s-a schimbat conducerea SRI.  Singurele “derapaje” sentimentale pe care și le-a permis Klauss Iohannis au fost cu ocazia zilelor de 1 și 8 martie. Iohannis a distribuit doar opt fotografii și un singur clip video.

Angela Merkel, zgârcită în mediul on line

Dintre politicienii importanți ai lumii, doar premierul britanic David Cameron folosește o abordare care se aseamănă cu cea a politicienilor români. Totuși, exuberanța șefului Partidului Conservator este justificată de faptul că în luna mai vor avea loc alegeri generale în Marea Britanie, cu o miză importantă. O parte dintre cele 13 mesaje scrise în cele 11 zile monitorizate de România liberă sunt atacuri la adresa principalului său contracandidat, liderului Partidului Laburist Ed Miliband. Pagina lui David Cameron, urmărită de 489.000 de persoane, este plină de mesaje electorale, prim-ministrul lăudându-se cu o variantă britanică a programului “Prima casă”.

O postare pe zi difuzează, în medie, echipa președintelui american Barack Obama pe pagina oficială a acestuia, urmărită de peste 45 de milioane de persoane. Tonul comunicărilor este foarte oficial, deși liderul american nu se sfiește să promoveze articole din publicații americane care-i prezintă favorabil administrația. “Luna trecută, rata șomajului a scăzut la cel mai jos nivel din ultimii șapte ani și tendința noastră de creșteare a numărului de slujbe în sectorul privat a ajuns la cea de a șaizecea lună consecutiv”, afirmă Barack Obama pe pagina sa în completarea unui link câtre un articol din New York Times.

Alți doi importanți lideri europeni importanți sunt foarte discreți în ceea ce privește comunicarea prin intermediul rețelelor de socializare. Angela Merkel nu a avut nici o postare în prima parte a lunii martie, iar în februarie echipa sa a menționat doar două acțiuni. Președintele Franței, Francois Hollande, urmărit de 559.000 de francezi, deplânge moartea a opt francezi, implicați într-un accident de elicopter, pe 10 martie, și le felicită pe femei pe 8 martie.

Echipa lui Ponta: “Când ești la guvernare e mai bine să creezi știri”

Majoritatea mesajelor pe care le publică premierul Victor Ponta pe pagina sa oficială de Facebook sunt redactate de o echipă de comunicare, dar o parte dintre postări sunt scrise direct de prim ministru sau la propunerea acestuia, după cum a declarat pentru România liberă Radu Magdin, membru al respectivei echipe. Printre acestea din urmă se numără cele personale, precum postarea despre mama lui, sau care conțin informații la care are doar premierul acces (de la ședințele Consiliului Superior de Apărare a Țării, de exemplu).

“Piața noastră social media este mult mai interactivă ca în străinatate. În plus, oamenii politici au sesizat că social media influențează agenda media mainstream și automat există tentația unei activități puternice online”, a explicat Radu Magdin de ce există atât de multe postări pe pagina oficială a premierului. Mai mult, acesta a explicat diferența față de președintele Iohannis sau politicieni din opoziție mai puțin activi: “Când ești la guvernare e mai bine să creezi știri decât sa fii reactive. Este mai dificil să anunți evenimente sau reușite din opoziție sau, prin natura funcției președintelui, e mai greu sa anunți realizări variate”.

Postările lui Victor Ponta care au avut succes au fost cele care l-au înfăţişat alături de familie cu ocazia Revelionului și de Crăciun. “Pozele cu familia nu sunt de umanizare, ci chiar îl reprezintă, la fel şi cele sportive. Cine merge în cabinetul premierul găseşte dovezi: trofee, tricouri de la valori ale sportului românesc etc. Mizam, pe cât se poate, pe naturalete”, a menționat Radu Magdin. Consilierul lui Victor Ponta recunoaşte că a existat o schimbare în strategia de expunere a premierului în ultimele luni. “Înainte era o prezenţă mai mare pe televiziuni. Acum nu mai există hiperexpunere pe TV, ca număr de emisiuni, în schimb, premierul e preluat şi prezentat în media centrala prin activitatea social media. Faebook şi Twitter au devenit platforme care permit o comunicare rapidă şi răspândirea puternică a mesajelor, dincolo de media clasice”, a menționat Radu Magdin. Acesta a constat că, în aceste condiții, contul premierului e unul viu, foarte activ.

Gorghiu: “Pagina de Facebook trebuie să fie o oglindă a politicianului”

“Încerc să ţin la curent publicul cu toate iniţiativele sau poziţiile politice pe care le am eu sau partidul pe care îl conduc. Nu lipsesc nici postările personale sau poziţiile pe seama evenimentelor de interes public. Şi recunosc că acest lucru îmi este de folos. Am posibilitatea să transmit informaţii, să comunic cu electoratul fără a mai avea filtrul mass media”, a explicat președintele PNL Alina Gorghiu pentru România liberă. Mai ales că, după cum consideră aceasta, “pagina de Facebook trebuie să fie o «oglindă» a politicianului”. „ Utilizatorii de internet, având şansa de a interacţiona în mod real cu omul politic, îi resping pe cei care nu sunt veridici, care încearcă să se prezinte altfel decât sunt în realitate”, a precizat Alina Gorghiu. Şefa liberalilor, care deține și un cont de Twitter, este ajutată de o echipă de comunicare. „Dar deciziile îmi aparţin şi citesc toate mesajele şi comentariile celor care îmi scriu. E o resursă importantă posibilitatea de a şti părerile utilizatorilor pe diferite subiecte. Comunicarea online nu este o noutate pentru mine. Îmi amintesc că în 2008, când candidam prima dată pentru funcţia de deputat, eram unul dintre puţinii politicieni care comunica cu regularitate şi prin intermediul internetului”, a menționat Alina Gorghiu.

Analiză. Iohannis, de trei ori mai susținut decât Ponta

În ciuda numărului mare de postări a lui Victor Ponta, atunci când vorbim de cele mai populare postări, Klaus Iohannis se distanțează la un număr foarte mare de interacțiuni, arată o analiză realizată de serviciul de monitorizare Facebrands pentru România liberă. Astfel, cea mai populară postare a lui Klaus Iohannis din perioada 1-11 martie a strâns 237.910 de interacțiuni, pe când cea mai populară postare a lui Victor Ponta din aceeași perioadă a strâns doar 52.814 interacțiuni. Pe locul trei s-a clasat fostul președinte Traian Băsescu, a cărui cea mai populară postare a strâns 23,181 de interacțiuni. “Din perspectiva interacționării utilizatorilor de Facebook cu paginile celor trei, Klaus Iohannis se bucură de un suport de trei ori mai mare al utilizatorilor față de Victor Ponta, având de trei ori mai mulți engaged users, adică utilizatori implicați (utilizatori care au interacționat cu pagina)”, ne-a explicat Ionut Oprea, managing partner al Facebrands.

Cele mai citite

Deca, vizită în Sibiu. Agenda ministrului Educației

Ministrul Educației, Ligia Deca, efectuează astăzi o vizită în județul Sibiu. Vizita include participarea la *Gala performanței învățământului preuniversitar din Sibiu, vizitarea a două școli...

Peste 6000 de elevi s-au înscris la finala națională a concursului european de educație financiară European Money Quiz

Peste 6.260 de elevi, cu vârsta între 13-15 ani, din 390 de școli, licee și colegii de la nivel național s-au înscris la ediția...

Atenționare Cod galben de vânt puternic în 15 județe din țară

Administraţia Naţională de Meteorologie a emis o atenţionare Cod galben de vânt puternic valabilă vineri, până la ora 18:00, în 15 judeţe, şi o...
Ultima oră
Pe aceeași temă