Curs valutar: €4.6321 $3.9175 £5.2408

Eșec răsunător al autorităților române. În 27 de ani, am construit 30 milimetri de autostradă pe cap de locuitor, pentru care am plătit câte 736 lei | ANALIZĂ

Din 1989 până în prezent, în România s-au construit 570 de kilometri de autostradă, care au costat 14 miliarde de lei. Reiese că, la o populație de 19 milioane de locuitori, fiecărui român îi revin 3 centimetri de autostradă, care l-au costat, în medie, 736 lei.

Share

Razvan Pritulescu 0 comentarii

07.03.2017 - 19:37

Din 1989 până în prezent, în România s-au construit 570 de kilometri de autostradă, care au costat 14 miliarde de lei. Reiese că, la o populație de 19 milioane de locuitori, fiecărui român îi revin 3 centimetri de autostradă, care l-au costat, în medie, 736 lei.

În acest moment, în România sunt aproximativ 730 de kilometri de autostradă funcționali. Cei mai mulți, în jur de 570 de kilometri, au fost construiți după 1990, dar la prețuri peste media europeană și la o calitate mult sub această medie. Ultimul exemplu este lotul de 22 de kilometri Cunța-Săliște, inaugurat în noiembrie 2014 de Victor Ponta, cu două zile înainte de turul doi al alegerilor prezidențiale, care s-a surpat la doar un an de la darea în folosință, deși a costat aproape 183 de milioane de euro.

Acești 570 de kilometri construiți în ultimii 27 de ani au costat România 14 miliarde de lei, adică 3,1 miliarde de euro, excluzând costurile de întreținere și reparații. Alte aproape 40 de milioane de euro au fost irosite pe studii de fezabilitate care nu au fost folosite niciodată.

România are, potrivit ultimului recensământ din 2011, o populație de 19 milioane de locuitori. Rezultă că fiecare român a plătit, în medie, 736 de lei pentru construirea celor 570 de kilometri de autostradă, din care-i revin, per capita, doar 30 de milimetri.

La coada Europei

Per total, dacă ne raportăm la toți cei 730 de kilometri de autostradă funcționali din țară, rezultă că, în prezent, în România sunt 38 de milimetri de autostradă pe cap de locuitor, ceea ce ne plasează pe ultimul loc în Uniunea Europeană la acest capitol.

În Bulgaria, de pildă, cu care tot concurăm pentru ultimele locuri în topurile europene, sunt peste 8,5 centimetri de autostradă pe cap de locuitor, iar în Ungaria peste 18 centimetri, arată ultimele date Eurostat. De asemenea, unui croat îi revin, în medie, aproape 31,5 centimetri de autostradă, iar unui eston aproape 11 centimetri.

Pe de altă parte, campioanele europene la numărul de kilometri de autostradă sunt Spania, cu 15.000 km, Germania, cu 13.000 km, și Franța, cu 11.600 km.

“Gaura” Bechtel

La capitolul infrastructură, după 1989, România a construit puțin, dar scump. Recordul absolut îl deține contractul cu americanii de la Bechtel, care au încasat peste 1,3 miliarde de euro pentru doar 52 de kilometri din Autostrada Transilvania, adică 25 de milioane de euro pe kilometru. Contractul a fost semnat în 2004, pe vremea Guvernului Adrian Năstase.


Citește și: EXCLUSIV. Guvernul Tăriceanu ne-a minţit cu privire la contractul Bechtel. Cea mai păguboasă afacere a statului român, renegociată ca la Radio Erevan

Acum 11 ani, premierul Tăriceanu se lăuda că guvernul pe care-l conducea scăzuse prețul contractului cu Bechtel cu 126 de milioane de euro. Adevărul, însă, este altul: după renegocieri, în 2006, contractul cu Bechtel s-a scumpit cu aproape zece milioane de euro... citește mai departe aici ...

Ulterior, premierul Călin Popescu Tăriceanu s-a lăudat că a scăzut prețul cu 126 de milioane de euro la renegociere, deși, în realitate, contractul a fost scumpit cu aproape 10 milioane de euro, după cum a dezvăluit “România liberă”. În 2013, contractul cu Bechtel a fost reziliat, iar din Autostrada Transilvania, care trebuia să lege România de culoarele europene de transport, a rămas doar proiectul și un -“ciot” de 52 de kilometri.  

 

 

 

 

 

 

Citește totul despre:

Comentarii

Loading...
loading...