Curs valutar: €4.6321 $3.9175 £5.2408

Ministrul Cuc vrea să vândă hangarul Tarom, la presiunile ”băieților deștepți” din aviație | DEZVĂLUIRE ROMÂNIA LIBERĂ

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, vrea să vândă hangarul companiei TAROM, situat în incinta Aeroportului Otopeni, în urma presiunilor făcute de „băieții deștepți“ din aviație la nivel guvernamental. În cazul în care s-ar scoate la mezat hangarul, compania TAROM se va îndrepta cu pași repezi spre faliment pentru că nu ar mai putea face față costurilor exorbitante cu întreținerea și reparația aeronavelor.

Share

Petru Zoltan 0 comentarii

Actualizat: 11.10.2017 - 13:57

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, vrea să vândă hangarul companiei TAROM, situat în incinta Aeroportului Otopeni, în urma presiunilor făcute de „băieții deștepți“ din aviație la nivel guvernamental. În cazul în care s-ar scoate la mezat hangarul, compania TAROM se va îndrepta cu pași repezi spre faliment pentru că nu ar mai putea face față costurilor exorbitante cu întreținerea și reparația aeronavelor.

De exemplu, o inspecție a unei aeronave costă la TAROM în jur de 500.000 euro, în timp ce la Lufthansa costurile sunt duble. Printre cei interesați de hangar se află nemții de la Lufthansa, emisari din Lituania, Dubai, Emiratele Arabe Unite, dar și afaceriști autohtoni.

În anul 2011, Guvernul Boc a convenit cu Fondul Monetar Internațional să vândă un pachet de 20% din acțiunile companiei TAROM. Ulterior, în 2015, Victor Ponta, în calitate de premier, a negociat vînzarea TAROM cu companiile Turkish Airlines, Qatar, Emirates și Etihad. Acum, ministrul Transporturilor l-a pus la conducerea companiei pe tânărul Alexandru Frunză, fost administrator de credite la o bancă, dar fără experiență în aviație. 

 

Hangarul, „bijuteria coroanei“ de la TAROM

Mai multe companii din aviație încearcă să pună mâna pe hangarul companiei TAROM, de pe Aeroportul Otopeni. „În primul rând, sunt cei de la Lufthansa Tech­nik, care ar vrea să facă o bază de reparații aici. Apoi, e Regional Air Service a lui Dorin Ivașcu. Ar mai fi cei de la Blue Air, și lor le-ar prinde bine o gură de oxigen.  Au fost niște discuții să vină și niște lituanieni. Sunt mai mulți oameni interesați, pentru că este bijuteria coroanei”, a declarat Aurel Curdov, președintele Sindicatului Național Tehnic TAROM. 

De ce este considerat hangarul „bijuteria coroanei”? Aurel Curdov a explicat că hangarul a avut anul trecut un profit de zece milioane de euro. Aici se repară toate cele 23 de avioane TAROM, dar și avioanele altor companii. „Când este necesar, din toamnă până în primavară, aeronavele sunt aduse pentru controale amănunțite în hangar, care are o capacitate de trei aeronave. Dacă se renunță la hangar, vor contracta un alt furnizor de servicii. Aceste servicii nu sunt foarte ieftine. O inspecție amănunțită a unei aeronave este în jurul a 500.000 euro. La Lufthansa poate să ajungă și la un milion de euro”, a spus Curdov.  

Ivașcu: „Lufthansa este principalul candidat“

Dorin Ivașcu este acționar și manager la compania Regional Air Service. În perioada regimului comunist, a fost director TAROM la sediile din Libia, Singapore, Londra, New York. Presa centrală a atras atenția că Ivașcu a fost ofițer al Direcției de Informații Externe (DIE), serviciul secret de informații externe al României în perioada regimului comunist. 

La solicitarea RL, Dorin Ivașcu a menționat că firma pe care o conduce este interesată de oportunități de afaceri, dar că nu-l interesea­ză direct hangarul: „Inițial a fost o discuție să închiriem de la cargo. Nu am făcut nici un demers în domeniu. Nu ne pasionează hangarul. Nu știu, nu cred că e de noi. Pe el se reped marii rechini. Cine pune mâna pe hangarul ăla va juca un rol important. Este o mare prostie să îl vândă. Lufthansa Technik este principalul candidat. Dacă s-ar vinde la ăștia… Suntem interesați de oportunități de afaceri. Dar nu cred că avem noi... Problema este că, dacă îl ia cineva, se naște un monopol…” 

Demetriade: „Lufthansa și-a făcut divizie tehnică în România” 

Surse din TAROM au spus că, printre cei care au interesul de a vinde hangarul, se află și Nicolae Demetriade. Acesta este fostul director general al TAROM, dar și reprezentantul în România al companiilor aeriene Fly Dubai și Emirates Airlines. Nicolae Demetriade a spus că este una dintre persoanele care au avertizat Ministerul Transporturilor în legătură cu capcanele întinse de companiile străine pentru a prelua compania TAROM.

„Eu am avertizat că Lufthansa Technik Internațional și-a făcut divizie tehnică în România. Are nevoie disperată de un hangar în România. Ei presează obținerea unui spațiu tehnic pe aeroport. Ăsta este unul dintre motivele pentru care Aeroportul a mărit prețul la chirie pentru TAROM. Le-am spus celor de la minister să nu accepte să intre Lufthansa pe Aeroport. Pentru că pasul doi va fi o asociere cu TAROM-ul care va duce la preluarea în totalitate”, a declarat Demetriade.
 
Ministrul Cuc și-a plantat omul în vârful TAROM  

În urmă cu aproximativ trei luni, ministrul Răzvan Cuc a tras sforile pentru ca Alexandru Frunză să fie angajat la TAROM, pe funcția de director financiar, spun surse din companie. Până atunci, Frunză a fost consilierul personal al secretarului de stat de la Transporturi George Dan Vușcan, numit în funcție de fostul premier Dacian Cioloș. Ulterior, Frunză a fost plasat și în CA al Portului Constanța. Fostul șef al lui Frunză, Vușcan jr., este fiul lui Gheorghe Vușcan, fost prefect de Cluj în perioada 2012-2017.

De pe funcția de director financiar, Frunză a fost promovat pe cea de director general interimar la TAROM, cu ajutorul ministrului Răzvan Cuc. Am încercat să obținem un punct de vedere de la Alexandru Frunză, însă acesta foarte nervos a întrebat de unde avem numărul lui de telefon. „Faptul că sunteți jurnaliști nu vă conferă dreptul să nu îmi spuneți de unde aveți numărul meu de telefon. Aici se lucrează într-o echipă. Dacă aveți întrebări, să vă răspundă sursele.” 

În schimb, ministrul Răzvan Cuc a refuzat orice dialog pe acest subiect.  

Planuri. Ponta voia investitor strategic pentru TAROM

În 2011, Guvernul Boc a convenit cu Fondul Monetar Internațional să vândă un pachet de 20% din acțiunile companiei TAROM. Atunci, CSAT a informat Ministerul Transporturilor, condus de Anca Boagiu, că nu este abilitat să avizeze strategia de privatizare deoarece procesul nu are legătură cu apărarea și securitatea națională. Însă, în cazul unui război, TAROM se transformă în unitate militară și este obligată să pună la dispoziția Armatei Române și a partenerilor NATO toate aeronavele și logistica de care dispune, conform unui acord semnat cu Statul Major al Aviației.  

Patru ani mai târziu, premierul Victor Ponta a încercat să vândă compania unui investitor strategic. „În anul 2015, am avut discuții personale, oficiale și detaliate la nivel de CEO sau președinte cu Turkish Airlines, Qatar, Emirates și Etihad (…), le-am prezentat intenția Guvernului României de a avea un investitor strategic pentru TAROM“, scria Victor Ponta pe Facebook. „Spre deosebire de prostiile populiste anunțate de cuplul comic Dragnea - Cuc, eu știu sigur că TAROM nu poate să supraviețuiască singur“, a adăugat fostul premier.

 

Consultă ziarul integral în format .PDF AICI

Citește totul despre:

Comentarii

Loading...
loading...