Cum a pierdut Moldova primii kilometri de autostradă din istorie în orașul lui Sechelariu | DEZVĂLUIRE ROMÂNIA LIBERĂ

de Ionuț Avram , 17 octombrie 2017 - stire actualizata la ora 22:04, 17 octombrie 2017

Pentru prima dată s-a vorbit despre șoseaua de centură a Bacăului în perioada în care Sergiu Sechelariu, fratele mult mai celebrului Dumitru Sechelariu, era secretar de stat în ministerul condus de Miron Mitrea. Atunci s-au făcut primele studii de fezabilitate. A urmat un întreg pelerinaj de miniștri ai Transporturilor, din toate guvernările, care au promis începerea lucrărilor efective. În acest moment, Bacăul este printre singurele municipii reședință de județ care nu beneficiază de astfel de investiții.

Printre miniștrii care au propovăduit nevoia șoselei de centură se numără și actualul lider al PNL, Ludovic Orban. În perioada ministeriatului său, liberalul s-a aflat în vizită în Bacău, ocazie cu care, la sala mare a Palatului Prefecturii, promitea că lucrările vor începe în toamna lui 2008. Se întâmpla în luna august. Fostul ministru spunea că șoseaua de centură urma să fie legată de Autostrada Moldova-Transilvania. „Memorandumul pentru centura Bacăului este aprobat din 2005 și până am ajuns eu ministru nu s-a mișcat nimic. Trebuia să intre în execuție încă din martie 2007, dacă se ocupau de ea miniștrii anteriori.

Din punctul meu de vedere, cel mai important proiect pentru Bacău este șoseaua de centură. Apoi, autostrada. S-a finalizat etapa de preselecție, a raportului de evaluare și se așteaptă obiecțiile Băncii Mondiale, finanțatorul. Până pe 25 august trebuie finalizat pro-iectul și se va lansa anunțul pentru faza finală, selecția. În jurul datei de 15 octombrie ar urma să se semneze contractul“, spunea Orban în conferința de presă. Ministrul a venit, a promis și a plecat. Șoseaua de centură a rămas tot la nivelul de schiță pe o planșă.

Și Boagiu a “rezolvat“ centura în 2010

Discuțiile și promisiunile despre varianta ocolitoare s-au reluat în anul 2010, după trecerea lui Gabriel Berca, fost secretar general în Guvernul Tăriceanu, de la PNL la PDL. „În urma discuțiilor pe care premierul le-a avut cu parlamentarii fiecărui județ, am reușit să promovăm proiectul șoselei de centură. Nu mă interesează investiții în cupole de biserică sau garduri pentru nu știu ce școli. Centura Bacăului a parcurs niște etape și pentru Bacău este un proiect vital, crucial.

Le-am transmis că nu am nicio problemă să existe centură la Tg. Frumos sau Reghin, dar Bacăul e mult mai important ca oraș și ca poziționare. Important e că am redemarat-o“, declara Berca pe 22 decembrie 2010. Anul următor, atât premierul de atunci, Emil Boc, cât și ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, dădeau asigurări că vor începe lucrările. Se întâmpla în luna mai, cu prilejul unei vizite în Bacău, pentru campania internă din PDL.

La declarațiile de presă, ministrul Boagiu zicea că în trei luni de zile urma să se lanseze licitația pentru stabilirea câștigătorului lucrării, în vreme ce Emil Boc nu s-a sfiit să spună despre pedelistă că este „un înger al șoselei de centură a Bacăului“. Într-adevăr, pe bugetul național din acel an fusese prevăzută pentru prima dată o sumă de bani. Însă doar ca să fie bifată. Nu s-a făcut niciun pas concret.
Au venit turcii cu Ponta în 2015

După PDL au urmat niște ani în care peste proiectul șoselei de centură a Bacăului s-a pus praful. Discuțiile s-au reluat în perioada USL, fostul primar liberal Romeo Stavarache fiind primul care a declarat (la un forum economic desfășurat la centrul de afaceri din Bacău) că șoseaua de centură a municipiului se poate realiza pe fonduri europene, prin POS Transporturi. Într-un final, în toamna anului 2013, actuala CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, fosta CNADNR) a anunțat câștigătorul licitației, firma turcească Eko Insaat Ve Tic AS.

Ca o coincidență, chiar în perioada respectivă, fostul premier făcea vizite dese, mai ales particulare, în Turcia, la prietenul său Recep Erdogan. Și, tot la capitolul coincidențe, contractul cu turcii a fost semnat, în prezența lui Victor Ponta și a liderilor locali ai PSD, chiar în timpul vizitei președintelui Turciei la București, adică pe 1 aprilie 2015. Valoarea totală: 393.881.398,36 lei fără TVA. Au mai trecut, însă, câteva luni până când turcii chiar s-au apucat de lucrări, din diferite motive. 

Ghinion: “antreprenorul nu s-a mobilizat“

Conform CNAIR, “având în vedere faptul că Autorizația de Construire a fost emisă de Ministerul Transporturilor în data de 15.07.2015, Inginerul a comunicat Data Ordinului de Începere al lucrărilor conform prevederilor contractuale, respectiv data de 24.09.2015. Conform prevederilor contractuale, din data de 22.10.2015, Inginerul a comunicat suspendarea lucrărilor deoarece: antreprenorul nu s-a mobilizat, până la momentul predării amplasamentului (conform prevederilor contractuale); antreprenorul nu mai putea executa lucrări semnificative până la sfârșitul anului 2015, deoarece nu avea organizarea de șantier finalizată și deoarece începea perioada de iarnă la 15.11.2015. În data de 07.04.2016 Inginerul lucrării a notificat Antreprenorul cu privire la reluarea lucrărilor, Ordinul de Începere al lucrărilor fiind 25.05.2016. Predarea Amplasamentului către Antreprenor a avut loc în data de 06.05.2016“.  

Show cu utilaje închiriate

După predarea amplasamentului, PSD a transformat totul într-un spectacol electoral, la care a participat (probabil din naivitate) și ministrul tehnocrat al Transporturilor, Dan Costescu. S-a întâmplat la sfârșitul lunii mai a anului 2016. Fix în campania electorală. 

Turcii au pregătit un adevărat show cu utilaje gata de muncă, au intrat câțiva metri pe amplasament, ca pe vremurile de dinainte de 1989. Ministrul Costescu a coborât la eveniment din aceeași mașină cu fostul deputat PSD Lucian Șova, actual ministru al Comunicațiilor. După declarații, poze și tăieri de panglici, au dispărut și utilajele din zonă. S-a aflat ulterior că fuseseră închiriate doar pentru poze. De lucru propriu-zis firma turcească s-a apucat peste alte câteva săptămâni, adică imediat după ce au primit avansul de 15 la sută pe care l-au solicitat beneficiarului CNAIR.

Asta nu a împiedicat liderii PSD locali să se laude în toate ieșirile publice, inclusiv pe Facebook. “O veste bună pentru Bacău! Firma din Turcia are toate motivele să accelereze lucrările la şoseaua de centură. Finanţare există, cârcotaşi există, politicieni care n-au făcut nimic pentru acest obiectiv când au fost în guvern există. Puțini știu, dar periodic (de două ori pe lună) 6-7 oameni din actuala administrație locală, în frunte cu primarul Bacăului, se întâlnesc cu factorii responsabili de acest proiect și încearcă să rezolve problemele pe care birocrația – și nu numai –, le ridică în calea sa.

Rămâne cum am stabilit pe 30 mai 2016! BAȘARILAR!“, scria pe site-ul de socializare Dragoș Benea, fost președinte al Consiliului Județean, actual senator PSD și președinte al organizației județene a partidului aflat la guvernare. Întâlnirile despre care amintea Benea și spectacolul de la tăierea panglicii au fost doar simple extazieri electorale. CNAIR a infirmat existența întâlnirilor, într-un răspuns oficial.

„La ședințele contractuale care se organizează în legătură cu Obiectivul de Investiții – Varianta de ocolire Bacău participă doar părțile implicate contractual. Faptul că acest obiectiv de investiții, aflat în faza de execuție, este un mijloc de promovare pentru diverse partide politice care nu au nici o implicare în derularea și realizarea acestui obiectiv, nu are nicio legătură cu activitatea CNAIR SA.“  

Turcii au plecat cu banii

La nici un an de zile de la începerea lucrărilor, Eko Insaat Vec Tic As a anunțat că renunță la contract. Practic, turcii au încasat avansul de la compania de drumuri și au plecat cu banii. Este vorba despre 74.089.091,03 lei. La momentul rezilierii contractului, 12.04.2017, se realizaseră doar două procente din lucrare. 

Avansul ar fi fost recuperat

Abia câteva luni mai târziu CNAIR a reușit să recupereze suma plus penalități, după cum susține compania într-un răspuns oferit pe 29 septembrie. “CNAIR a recuperat valoarea avansului acordat către Antreprenor, inclusiv penalităţile şi dobânzile cuvenite în legătură cu avansul acordat, potrivit contractului şi legislaţiei în vigoare.

Până în prezent nu au fost recepţionate lucrările efectuate de către Eko Insaat Ve Tic As. Preluarea amplasamentului de către Beneficiar se va face după transmiterea de către Inginer a evaluării la data rezilierii“, precizează compania. CNAIR speră că până la sfârșitul anului se vor demara procedurile pentru o nouă licitație. „Se estimează că la începutul anului 2018 va fi semnat contractul cu noul Antreprenor şi, ulterior, va fi dat ordinul de începere a lucrărilor în termenele contractuale“, se mai spune în răspuns. 

Așadar, după 15 ani de zbateri, Bacăul rămâne doar cu estimări și speranțe. 

Datele tehnice ale unei centuri fictive

Lungimea totală a variantei ocolitoare a municipiului Bacău este de 30,7 km și a fost împărțită în trei obiective, conform datelor puse la dispoziție de CNAIR. Obiectul 1 se înscrie la sud-est-nord de municipiu și se compune dintr-un sector care este comun cu traseul Autostrăzii Moldova între km 2+413 – 18+682. Sectorul km 0+000 – km 2+413 leagă practic Autostrada Moldova la drumul național DN 2, la sud de municipiul Bacău. Sectorul km 18+682 – km 20+180 leagă Autostrada Moldova de drumul național DN 2, la nord de municipiul Bacău. 

Obiectul 2 se înscrie la nord de municipiu. Pentru ca municipiul Bacău să nu fie tranzitat de traficul de pe drumul național 15, se prevede un drum care leagă drumul național 15 la vest de municipiul Bacău cu centura Obiect 1. 

Obiectul 3 se înscrie la sud de municipiu. Pentru ca municipiul Bacău să nu fie tranzitat de pe drumul național 11, se prevede un drum de centură care leagă drumul național 11 la vest de municipiul Bacău cu centura Obiect 1.  

 

Consultă ziarul complet în format .pdf AICI!

Comentarii

  • Muishtii din BAGAU nu sunt reprezentati politic in statul roman, interesele lor nu sunt reprezentate in stat nici cat ale corciturilor handicapate fara nume si tzara din vagauna si fundatura Europeil?

    18 octombrie 2017 19:24

    ...evident, ca sa se SABOTEZE singur in folosul dusmanilor care il inconjoara! Si atunci? Ori M din bagau sunt handi mintal, fizic si salbatici pe deasupra neintelegand nimic despre stat si politica neputand sa-si gaseasca niciun interes de promovat, in afara celui de a fi Assistat in tot si toate, ori asa-zisii POLITICIENI trimisi de bagauani sa le reprezinte interesele firesti in org politic numit stat sunt altceva decat POLITICIENI si nu reprezinta de fapt pe nimeni - in afara lor inshishi, a intereselor lor persoAnale in avortonul statal ca avortoni de secumilipoponari tradatri din tata in fiu a Romaniei = si deci democratia NU functioneaza.

    raspunde comentariului
  • Cris

    17 octombrie 2017 17:02

    Si asa centura Bacaului a ramas sa se faca cind in oras o sa mai fie ceva mai multa populatie decit Fetesti.Traiasca Basescu cu Ponta si toti nenorocitii care au sabotat propria tara.

    raspunde comentariului
    • ardelenilor tzigani fara nume si tzara sa le ceretzi in primul rand socoteala pentru toate aceste mui

      17 octombrie 2017 23:21

      Toti sunt dupa calapodul Petru Groza, in frunte cu melescanu, boc si RUS = mare patrihotz rromin erdelyan la fel ca attila care saboteaza statul roman din interior, deoarece AU un INTERES! iar voi NU avetzi, de mom ce nu va puteti elabora niciun proiect de dezv, cat de mic dar coerent pe care sa-l impuneti la centru - deoarece ei vor tot bug de stat doar pentru ei, nu le pasa de voi deoarece nu sunteti un neam, nu formati o tzara si nicio natzie cu corciturile de erdelyenii postceausisti care nici sange nu prea au varsat pentru Romania

      raspunde comentariului
  • CULOARU Siretului

    17 octombrie 2017 0:33

    Ce inteleg vorbitorii de romana prin CULUAR? Este vorba evident despre o gatuitura, un loc ingurstat din cauze geologice, care concentreaza tot traficul pe acolo - ca doar n-o s-o ia peste dealuri de nebun! Asa cum a trasat MINISTERUL in bataie de joc AUTOSTRADA - in bataie de joc fata de ROMANIA si cetatenii romani, evident! Ce se face in atari situatii? Se incearca fluidizarea traficului asfel concentrat din cauza georafiei fizice prin constructia de cai moderne de transport, care sa lege palnia superioara cu palnia inferioara - LOGIC! In partea superioara a palniei traisc mai bine de 2 milioane care folosesc CULOARUL, iar in partea inferioara restul de 12 milioane!

    raspunde comentariului

Ultima ora

anunturi mica publicitate
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te pentru a primi cele mai importante titluri pe e-mail.

Copyright © 2014. Toate drepturile rezervate RomaniaLibera.ro

Dezvoltat de Bluebay Design