13.5 C
București
miercuri, 27 martie 2024
AcasăSpecialPeste 300 de elevi au explorat arta altfel prin Muzeul mobil

Peste 300 de elevi au explorat arta altfel prin Muzeul mobil

În această toamnă, Muzeul Național de Artă al României (MNAR) a ieșit din sediul de pe Calea Victoriei prin proiectul MUZEUL MOBIL și a parcurs sute de kilometri, pentru a face arta accesibilă prin metode interactive, materiale multisenzoriale și povești cu tâlc elevilor claselor primare și gimnaziale din zone urbane periferice și extra-urbane din Bucureşti, Ilfov şi Călăraşi.

„Muzeul mobil” este o inițiativă MNAR de educație culturală în școli cu și pentru copii curioși. Sub îndemnul “Hai în lumea artei: privește, ascultă, povestește”, muzeul i-a îndrumat pe elevi în interacțiunea cu operele de artă din Galeria de Artă Românească Modernă din perspectiva unei gândiri critice și curioase și printr-o explorare ghidată. Proiectul, aflat în pregătire încă din primăvara anului 2017, a fost co-finanţat de AFCN şi realizat în parteneriat cu Asociația Culturală “Patrimoniu pentru Viitor”, Asociația MetruCub – resurse pentru cultură şi Centrul Sintagma.

Specificitatea beneficiarilor, multidisciplinaritatea conținutului și varietatea actorilor implicați au cerut resurse complexe. Acestea nu ar fi putut fi susținute doar din sursele MNAR și fără fiecare dintre partenerii proiectului. Mulțumim AFCN pentru că a ales să susțină proiectul nostru.Ana Maria Ungurianu, Șef Secție Educație, Comunicare și Proiecte culturale

Arta devine mobilă în școli și la muzeu

În luna octombrie a.c. Muzeul mobil a parcurs sute de kilometri, educatorii muzeali susținând prezentări interactive la școlile partenere din Tâncăbești, Ghermănești, Comuna 1 Decembrie, București, Chitila și Sohatu. Rolul acestor prime întâlniri a fost acela de a stârni interesul copiilor pentru artă și patrimoniul MNAR și de a le pregăti venirea la muzeu.

Este tot mai evident că educația muzeală are beneficii vizibile pentru dezvoltarea cognitivă și emoțională a elevilor. Printre rolurile muzeului este și acela de a educa, iar acest lucru nu trebuie să se desfășoare exclusiv în interiorul instituției. Proiectul Muzeul mobil potențează educația muzeală prin cele două module complementare ale sale – vizita educatorilor muzeali în școală și vizita elevilor în muzeu.” Alexandra Sorina Neacșu, Asociația Culturală Patrimoniu pentru Viitor

Vizitele Muzeului mobil în școli au fost urmate de vizite active ale elevilor în cadrul Galeriei de Artă Românească Modernă, educatorii muzeali continuând procesul de interpretare a patrimoniului MNAR.

Învățăm cum să citim emoțiile de pe fețele oamenilor / Învățăm să asociem mirosurile cu obiectele sau culorile din tablouri / Desenăm! / Modelăm! / Imităm poziția statuilor. Acestea sunt doar câteva propoziții care ar descrie pe scurt activitățile vizitelor desfășurate de elevi în cadrul muzeului. Ei însă au rezumat așa: „A fost cea mai tare zi!” sau „E important să fii prieten cu toată lumea.”

Elevii au reușit să se concentreze mult mai ușor decât în cadrul orelor de curs, punând întrebări pe tema în discuție și reușind să colaboreze fără să se supere unii pe alții. Chiar și nouă, profesorilor, activitățile acestui proiect ne-au dat o stare de bine.” ne mărturisește unul dintre profesori în timpul vizitei în Galeria de Artă Românească Modernă.

Metode interactive, materiale multisenzoriale și povești cu tâlc!

Pentru a stârni curiozitatea elevilor pentru artă și muzeu, cei 3 educatori muzeali (Alexandra Sorina Neacșu, Codruța Cruceanu și Iulia Damian) au utilizat în interacțiunea cu aceștia explorarea ghidată a operei de artă. Contactul direct cu originalul și utilizarea unor materiale multi-senzoriale au sugerat complexitatea procesului de creație și de receptare a artei.

Materiale specifice picturii și sculpturii, produse tactile, olfactive, sonore au fost grupate în truse și au fost adaptate nevoilor specifice învățământului primar și gimnazial. Concepute pentru a familiariza copiii cu tehnica şi procesul de creaţie, ele contribuie la lărgirea sferei de interpretare a artei și de dezvoltare a gândirii critice şi creative.

„Limbajul nonverbal al copiilor era plin de entuziasm și când apelam la alte simțuri, precum auzul, mirosul sau pipăitul pentru a le spori gradul de implicare în procesul de învățare. Împreună am reușit să asociem operele de artă din program cu elemente de poveste, de istorie, biologie sau alte materii studiate la școală, dar și cu elemente de comunicare interpersonală, precum identificarea emoțiilor. Iulia Damian, muzeograf MNAR

MNAR întregește oferta educațională  

Muzeul mobil este doar una dintre iniţiativele valoroase care vin în ajutorul celor interesaţi de educaţia culturală şi care se regăsesc la secţiunea Învaţă, sub-secţiunea Şcoli a site-ului www.mnar.arts.ro.

Trusele dezvoltate în cadrul proiectului Muzeul mobil completează oferta educațională existentă. Ele integrează și diversifică experiența de explorare a operelor de artă. „Ne putem întâlni cu arta în orice spațiu, nu doar la muzeu sau la școală. Astfel, gândirea noastră devine mai flexibilă și mai asociativă. Facilitând explorarea ghidată, Muzeul mobil demonstrează capacitatea artei de a deveni un vehicul în educație și învățare. Codruța Cruceanu, educator muzeal

Cele mai citite

Premierul României, mesaj de Ziua Unirii cu Basarabia: “Istoria secolului trecut ne-a croit din nou destine diferite”

Premierul Marcel Ciolacu a transmis un mesaj cu prilejul Zilei Unirii Basarabiei cu România, 27 martie, mesaj în care afirmă că "Istoria secolului trecut...

Sectorul 4 se transformă într-o oază urbană: Campanie de înverzire prin plantarea a peste 1500 de copaci

Într-o mișcare impresionantă de regenerare urbană, Sectorul 4 din București a dat startul unei ample campanii de înverzire, plantând peste 1500 de copaci. Această...

Mai mulți palestinieni au murit în încercarea de a ajunge la ajutoarele parașutate

Ajutoarele aruncate din avion au căzut în apă. Biroul de presă al guvernului din Gaza, condus de Hamas, susţine că 18 palestinieni au murit...
Ultima oră
Pe aceeași temă