5.9 C
București
marți, 26 martie 2024
AcasăSocialRectificarea bugetară a lăsat izolate zeci de localități. Guvernul a ciuntit subvenția

Rectificarea bugetară a lăsat izolate zeci de localități. Guvernul a ciuntit subvenția

Pe căile ferate române circulă în această lună mai puține trenuri, din cauza faptului că, la ultima rectificare bugetară, din luna septembrie, Ministerul Transporturilor a pierdut una dintre cele mai mari sume, și anume 6,25 miliarde de lei. Inițial, prin Legea bugetului de stat pe 2017, Transporturile au avut prevăzut un buget de 13,7 miliarde de lei, din care 8,3 miliarde de lei numai pentru proiectele europene.

Odată cu rectificarea însă, nu au fost tăiați doar banii pentru cofinanțarea proiectelor europene, ci și din alte părți. Una dintre societățile care are cel mai mult de suferit este CFR Călători. „La rectificare, am pierdut 10% din subvenția pe 2017, așa că banii mai ajung doar până la 25 noiembrie”, declarau, la vremea respectivă, pentru „România liberă“ surse din cadrul operatorului feroviar de stat.

Pe principiul unde dai și unde crapă, nu societatea de stat a fost prima la care călătorii au simțit efectele, ci operatorii privați, care au trecut la anulări de trenuri pe bandă rulantă. De exemplu, Transferoviar Călători (TFC) a pus pe site-ul propriu și pe Facebook o listă întreagă de trenuri care nu mai circulă în anumite zile. În dreptul fiecărui tren anulat, la rubrica “Motivul/Observații” este trecut “Reducerea activității ca urmare a rectificării negative a bugetului de stat pe anul 2017”.

Pe relații cum ar fi București-Târgoviște, București Nord – Ploiești Sud, Galați – București Nord sau Cluj Napoca – Oradea au fost anulate zeci de trenuri. Pe aceste rute circulă însă și garniturile CFR Călători, așa că problema nu rămâne fără rezolvare, potențialii pasageri putând să apeleze la societatea de stat, deoarece sunt linii principale (interoperabile, în terminologia feroviară de specialitate).

Probleme pe ruta București-Oltenița

Problema este mult mai gravă pe așa numitele secții neinteroperabile, linii secundare care au fost închiriate către operatori privați și pe care circulă doar trenurile lor. Este vorba, doar în cazul TFC, de trasee cum ar fi Slănic – București Nord, Măneciu – Ploiești Sud, Roșiori Nord – Costești, Galați – Târgu Bujor, Buzău – Nehoiașu și lista ar putea continua. Trenuri anulate sunt și pe relația București (Titan Sud) – Oltenița, rută preluată în urmă cu câțiva ani de la CFR Călători. De când pe această rută circulă trenuri private, nu puțini sunt bucureștenii care au ales să se mute la Cernica sau în alte localități, tocmai pentru că aveau la dispoziție un mijloc de transport civilizat și predictibil, nu microbuze. Acum, numărul trenurilor s-a redus, mai ales în perioada sărbătorilor.

Societatea de stat nu a anulat trenuri

Situația este valabilă și pentru ceilalți operatori privați, care și ei au redus numărul de trenuri aflate în circulație. “Din cauza rectificării bugetare din toamnă, compensațiile corespunzătoare de la bugetul de stat pentru subvenționarea transportului feroviar public de călători au fost reduse cu aproximativ 10%. Acest lucru, combinat cu creșterile de costuri din ultima perioadă – la motorină, unde s-a reintrodus supraacciza, la energia electrică pentru tracțiune și alte costuri specific – operatorii de transport feroviar de călători au fost obligați, pentru a evita falimentul sau insolvența, să ia măsuri de reducere a numărului de trenuri aflate în circulație”, a declarat pentru România liberă Valentin Dorobanțu, preşedintele Organizaţiei Patronale a Societăţilor Feroviare Private din România.

El a continuat, arătând că majoritatea operatorilor privați a aplicat această măsură, dar nu și CFR Călători. După calculele sale, operatorul deținut de statul român va înregsitra pierderi importante, de aproximativ 100 milioane de lei, din care cauză va înregistra restanțe la plata către CFR SA (administratorul infrastructurii feroviare) a tarifului pentru utilizarea infrastructurii (TUI). Acest lucru va avea un efect de domino, pentru că, pe cale de consecință, CFR SA va avea venituri mai mici și nu va dispune de suficiente fonduri pentru întreținerea și reparațiile la calea ferată, drept care unele restricții de viteză nu vor mai fi ridicate, fapt care-i va afecta pe toți operatorii, inclusiv pe cei privați.

Vagoane insuficiente la CFR Călători

Teoretic, CFR Călători ar putea prelua fluxul de pasageri de pe liniile principale, unde privații au anulat trenuri. Practic însă, acest lucru nu este tocmai fezabil, deoarece societatea de stat se confruntă de câțiva ani cu un număr insuficient de vagoane și automotoare. Inițial, Ministerul Transporturilor a anunțat că Autoritatea de Reformă Feroviară va iniția până la finele anului licitația pentru cumpărarea a 100 de vagoane, destinate atât societății de stat, cât și operatorilor privați. Apoi, președintele ARF, Marian Păun, a precizat că acest lucru se va întâmpla abia în toamna lui 2018.

Cele mai citite

Votul din Consiliul de Securitate al ONU ce cere în premieră o „ încetare imediată a focului în Gaza” a fost salutat pe plan...

Votul de luni asupra unei rezoluţii a Consiliului de Securitate al ONU care cere pentru prima dată "încetarea imediată a focului" în Fâşia Gaza,...

Amenințarea teroristă cuprinde Europa. Italia a ridicat nivelul de securitate la maxim

Italia a anunţat că „vigilenţa şi controalele vor fi sporite” înainte de sărbătoarea religioasă de Paşte, ca urmare a atacului terorist petrecut la Moscova...

Koeman: Olanda trebuie să fie mai calmă cu mingea în amicalul împotriva Germaniei

„ Olanda trebuie să fie mai calmă cu mingea în amicalul împotriva Germaniei, altfel va avea parte de o seară grea la Frankfurt”, și-a...
Ultima oră
Pe aceeași temă