7.2 C
București
miercuri, 27 martie 2024
AcasăSpecialInterviu cu Cătălin Cindea, external communications manager British American Tobacco: 672 milioane...

Interviu cu Cătălin Cindea, external communications manager British American Tobacco: 672 milioane de euro, pierduţi de statul român din contrabanda cu ţigări

Contrabanda cu produse din tutun a atins anul trecut cel mai ridicat nivel mediu anual din 2011 până în prezent. O creștere necontrolată a prețurilor provoacă o migrație a consumatorilor către piața neagră, au precizat pentru România liberă reprezentanţii British American Tobacco.



Rl: Cum sunt fi afectați fumătorii dar și producătorii de țigarete de intrarea în vigoare a Directivei tutunului?

Începând de sâmbătă, 20 mai, Directiva Europeană a Tutunului care a fost transpusă anul trecut în legislația națională își produce pe deplin efectele. Discuțiile din jurul directivei care au demarat în 2016 au tergiversat transpunerea și au întârziat cu şase luni adoptarea acesteia în legislația națională – în loc de 20 mai 2016, Directiva a fost transpusă în decembrie 2016. Cele mai importante modificări sunt noile avertismente de sănătate combinate care acoperă 65% din suprafața pachetului pe care sunt aplicate, cu noi imagini şi texte care atrag atenția asupra efectelor fumatului și dispariția de pe piața legală a tuturor țigaretelor cu arome, cu excepția mentolului (fapt care creează un risc de migrație al consumatorilor acestui tip de produse către piața neagră).

British American Tobacco a atras atenția încă de anul trecut asupra eventualelor efecte negative cauzate de întârzierea de şase luni cu care a fost transpusă Directiva în legislația națională. Producătorii de tutun au fost nevoiți să își adapteze liniile de producție noilor cerințe la jumătate din timpul normal alocat și au făcut eforturi substanțiale pentru a curăța piața de produsele vechi. Aceste eforturi au generat în cazul British American Tobacco o majorare a prețurilor la toate produsele cu 50 de bani, tocmai pentru a acoperi costurile angajate pentru a se conforma noilor cerințe într-un timp cu şase luni mai redus față de cel de un an acordat de către Uniunea Europeană.

Nu în ultimul rând, această întârziere înseamnă costuri suplimentare pentru statul român, care va trebui să dea înapoi acciza pentru produsele neconforme care trebuie retrase de pe piață și distruse conform legilor in vigoare.

Din informațiile pe care le dețineți și din estimările dvs., ce număr de pachete de țigări va fi distrus?
British American Tobacco a făcut eforturi considerabile pentru curățarea pieței de produsele vechi care au devenit neconforme începând cu 20 mai. Deocamdată nu putem face publică o estimare a stocurilor rămase care vor trebui distruse. 

Cât costă această operațiune de distrugere și cum vor fi recuperate costurile?
Costurile de distrugere sunt direct proporționale cu numărul de țigarete care vor fi supuse procesului de distrugere conform obligațiilor legale și ele diferă de la producător la producător și de capacitatea fiecărui jucător de a-și gestiona stocurile. British American Tobacco a avut ca prioritate zero încă de la adoptarea legii de transpunere a Directivei Europene a Tutunului, în decembrie 2016, acest aspect și progresele au fost semnificative. Procesul de distrugere este operat de către fiecare producător care trebuie să își retragă produsele de pe piață, iar procesul se desfășoară în prezența autorităților competente care supervizează și atestă conformarea. 

Deja avem cel mai mare preț la țigări din regiune, iar autoritățile vor să le scumpească din nou. Cum va afecta această decizie piața tutunului din România?
Experiența României, dar și din celelalte state arată că o creștere necontrolată a prețurilor duce către o migrație a consumatorilor către piața neagră, acesta fiind un risc nu doar pentru siguranța națională (prin finanțarea directă a rețelelor infracționale cu bani proveniți din traficul ilicit), ci și un risc de sănătate publică, întrucât pe piața neagră produsele nu se supun standardelor de calitate sau normelor legale în vigoare care vizează produsele din tutun. Tocmai pentru stoparea acestui fenomen, British American Tobacco a lansat în această primăvară campania “Stop contrabanda”, în condițiile în care piața neagră a atins în 2016 cel mai ridicat nivel mediu anual din 2011 până în prezent.

Anul trecut, statul nu a încasat circa trei miliarde de lei (672 milioane de euro) din cauza contrabandei, bani care ar fi putut fi folosiți în educație, sănătate, siguranță publică, transporturi, apărare sau cultură. Campania “Stop contrabanda!” contorizează, pentru prima dată în România, capturile de țigarete în timp real și reprezintă o continuare a colaborării dintre British American Tobacco România şi autorităţile care luptă împotriva traficului ilicit de ţigări.

Colaborarea reprezentanților industriei și a autorităților în domeniu a contribuit la reducerea segmentului produselor de contrabandă de la 36,3%, nivelul înregistrat la începutul anului 2010, la 16,8% în 2016. La nivel european, British American Tobacco a semnat un angajament prin care susține acțiunile Uniunii Europene de luptă cu traficul ilicit de țigarete cu 200 milioane de dolari în perioada 2010 – 2030. Contribuția companiei se ridică până în prezent la 47 milioane de dolari.  

Cu ce alte probleme se mai confruntă industria tutunului?
British American Tobacco este al doilea mare contribuabil la bugetul de stat si lider de piață în România pe segmentul produselor din tutun. Așa cum am detaliat deja, lipsa unui dialog constructiv și proactiv între industrie, autorități și societatea civilă poate avea efecte negative pe toate planurile. Ca în cazul oricărei industrii, predictibilitatea este extrem de importantă pentru planificarea noilor investiții.

Reiterăm pe această cale deschiderea British American Tobacco pentru a fi alături de autorități în fața provocărilor viitoare, una dintre ele fiind sistemul de trasabilitate a produselor care va trebui implementat în mai puțin de doi ani la nivelul Uniunii Europene. Este îngrijorător că România nu are încă o poziție clară în fața Comisiei Europene, asta deși impactul acestui sistem se va face simțit la nivelul întregului lanț logistic, de la linia de producție până la primul punct de vânzare cu amănuntul.

Costurile care vor însoți toate aceste transformări atât din partea industriei, cât și din partea statelor naționale vor depinde într-o foarte mare măsură de capacitatea de negociere a fiecărui stat membru. De aceea, e important să abordăm din timp toate aceste aspecte.  

 

Citește ziarul integral în format .PDF aici!

Cele mai citite

Pui vopsit, pentru a părea proaspăt. Avertismentul șefului ANPC. FOTO

Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Horia Constantinescu, avertizează, în această dimineaţă, că unele firme vopsesc carnea de pui, pentru a o face să...

Premierul României, mesaj de Ziua Unirii cu Basarabia: “Istoria secolului trecut ne-a croit din nou destine diferite”

Premierul Marcel Ciolacu a transmis un mesaj cu prilejul Zilei Unirii Basarabiei cu România, 27 martie, mesaj în care afirmă că "Istoria secolului trecut...

Lukașenko îl contrazice pe Putin: teroriștii de la Moscova ar fi vrut inițial să fugă în Belarus

Președintele din Belarus a prezentat marți o versiune care contrazice afirmațiile lui Vladimir Putin despre atacatorii din Moscova. Dacă președintele rus a spus că...
Ultima oră
Pe aceeași temă